Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK: Pociągi towarowe przyspieszyły

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Data publikacji:
24-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
23-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. PKP PLK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK: Pociągi towarowe przyspieszyły
fot. Roman Czubiński
Dzięki pracom prowadzonym przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA czas przejazdu pociągów towarowych wyraźnie się skrócił. W 2025 roku składy pokonują trasę Poznań – Szczecin średnio aż o 112 minut szybciej niż rok wcześniej, a na trasie  Brzeg Dolny – Stara Wieś k. Kutna najszybsze pociągi intermodalne kursują nawet o 60 minut krócej. To poprawia płynność przewozów i zwiększa konkurencyjność kolei – podkreśla zarządca infrastruktury.

Z danych za pierwsze miesiące 2025 roku wynika, że pociągi towarowe poruszają się szybciej niż w roku poprzednim. Dla wielu relacji – zarówno masowych (np. węgiel, kruszywa, rudy), jak i intermodalnych – odnotowano zauważalne skrócenie czasu przejazdu składów. Największe różnice widać w relacjach masowych, gdzie różnice sięgają kilkudziesięciu minut, a w niektórych przypadkach przekraczają nawet 110 minut. To efekt m. in. prac modernizacyjnych realizowanych przez PKP PLK.

Na głównych trasach towarowych wyraźnie skróciły się czasy przejazdu. Rekordową poprawę odnotowano na trasie Smarzów Wrocławski – Kłodzko Główne, gdzie średni czas przejazdu w 2025 roku wynosi 2 godziny i 29 minut. To aż 2 godziny i 28 minut krócej niż rok wcześniej (średni czas przejazdu wynosił prawie 5 godzin). Znaczące zmiany zaszły także na trasie Poznań Franowo – Szczecin Port Centralny (średnie skrócenie o 1 godzinę i 52 minuty) oraz Warszawa Wschodnia Towarowa – Białystok (o 40 minut). Na krótszych trasach, takich jak Poznań Franowo – Inowrocław, różnica 9 minut również ma znaczenie – szczególnie tam, gdzie liczy się płynność obiegu składów i precyzyjne planowanie logistyki.

Również w przewozach intermodalnych widać pozytywne zmiany na wielu odcinkach. Największą poprawę odnotowano na trasie Brzeg Dolny – Stara Wieś k. Kutna: średni czas przejazdu skrócił się o 60 minut. Znaczący skrót czasu widać także w relacji Pruszków – Poznań Franowo (o 50 minut), Gdańsk Port Północny – Stara Wieś k. Kutna (o 24 minuty) oraz Swarzędz – Mockava (o 35 minut). Dla operatorów logistycznych to znacząca różnica – skrócenie czasu dostawy z portów przekłada się na lepszą synchronizację całych łańcuchów dostaw.

– Każde kilkanaście minut skrócenia czasu przejazdu na trasie to krótszy obieg składu, czyli lepsze wykorzystanie taboru i czasu pracy maszynisty – a to przekłada się na optymalizację kosztów i rezerwę w przypadku nieprzewidzianych opóźnień. To nie są kosmetyczne zmiany, ale realna poprawa przepustowości linii kolejowych i efektywności organizacji transportu kolejowego – zaznacza Ireneusz Kluczyk, dyrektor zarządzający METRANS Rail sp. z o. o.

W porównaniu z rozkładem jazdy 2023/2024 w rozkładzie jazdy 2024/2025 znacząco zwiększono parametry eksploatacyjne infrastruktury kolejowej zarówno dla ruchu pasażerskiego, jak i towarowego. Prędkość maksymalna została podniesiona na 1 708,842 km torów dla pociągów pasażerskich oraz na 1 542,577 km torów dla pociągów towarowych. Jednocześnie dopuszczalne naciski osi wzrosły na 690,205 km torów. Zmiany te poprawiają możliwości prowadzenia szybszych i cięższych składów, co przekłada się na większą przepustowość sieci, krótsze czasy przejazdu i większą efektywność całego systemu kolejowego. Dane pochodzą z raportów systemu POS (Planowanie Obsługi Sieci).

W ocenie PKP Cargo, największego przewoźnika towarowego w Polsce, istotna jest poprawa parametrów przejazdu nie tylko głównych szlaków, ale również tras regionalnych i lokalnych. – Zauważamy lepsze czasy nie tylko na głównych magistralach, ale też na trasach regionalnych. Tam, gdzie kilka minut robiło różnicę, dziś zyskujemy nawet pół godziny. W naszej skali to tysiące zaoszczędzonych godzin rocznie – powiedział Sebastian Miller, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych.

Skrócenie czasów to efekt modernizacji realizowanych przez PKP PLK, obejmujących m. in. wymianę nawierzchni, modernizację węzłów towarowych oraz instalację nowoczesnych systemów sterowania ruchem. – Efekty naszych działań widać w twardych danych: krótsze czasy przejazdu towarów to bezpośredni rezultat konsekwentnie realizowanego programu modernizacji infrastruktury kolejowej. Wymieniamy nawierzchnię, przebudowujemy węzły, wdrażamy nowoczesne systemy sterowania ruchem. Dzięki temu zwiększamy przepustowość i poprawiamy warunki prowadzenia ruchu. To dowód, że inwestycje w kolej realnie wspierają rozwój gospodarki i konkurencyjność transportu kolejowego w Polsce – mówi Krzysztof Waszkiewicz, członek zarządu i dyrektor ds. utrzymania infrastruktury w PKP Polskich Liniach Kolejowych SA.

Zwiększa się także przepustowość szlaków, co pozwala lepiej wykorzystywać istniejące zasoby taborowe i terminalowe. Poprawa czasów przejazdu przekłada się nie tylko na korzyści biznesowe dla przewoźników, ale także na większą atrakcyjność kolei jako zrównoważonej alternatywy dla transportu drogowego. Kolej staje się nie tylko bardziej ekologiczna, ale i bardziej efektywna w kontekście logistyki krajowej i międzynarodowej.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Nokia Solutions&Networks

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Malepszak: W inwestowaniu najważniejsze są wyniki

Infrastruktura

Malepszak: W inwestowaniu najważniejsze są wyniki

Roman Czubiński 20 czerwca 2025

PKP PLK: Zlikwidowaliśmy tysiąc ograniczeń prędkości

Infrastruktura

Lubelskie: W Zawadzie powstanie nowy budynek LCS

Infrastruktura

Lubelskie: W Zawadzie powstanie nowy budynek LCS

Kasper Fiszer 20 czerwca 2025

Jaka jest średnia prędkość pociągów pasażerskich w Polsce?

Biznes

Jaka jest średnia prędkość pociągów pasażerskich w Polsce?

Urząd Transportu Kolejowego 28 sierpnia 2024

Olsztyńskie tramwaje pojadą 70 km/h. Kosztem rozjazdów

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Malepszak: W inwestowaniu najważniejsze są wyniki

Infrastruktura

Malepszak: W inwestowaniu najważniejsze są wyniki

Roman Czubiński 20 czerwca 2025

PKP PLK: Zlikwidowaliśmy tysiąc ograniczeń prędkości

Infrastruktura

Lubelskie: W Zawadzie powstanie nowy budynek LCS

Infrastruktura

Lubelskie: W Zawadzie powstanie nowy budynek LCS

Kasper Fiszer 20 czerwca 2025

Jaka jest średnia prędkość pociągów pasażerskich w Polsce?

Biznes

Jaka jest średnia prędkość pociągów pasażerskich w Polsce?

Urząd Transportu Kolejowego 28 sierpnia 2024

Olsztyńskie tramwaje pojadą 70 km/h. Kosztem rozjazdów

Zintegrowany transport

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5