Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKP PLK: Kolejne prace na linii 117 i nowej łącznicy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
20-09-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKP PLK: Kolejne prace na linii 117 i nowej łącznicy
fot. Stanisław Wróbel, PKP PLK
Podróż pociągiem między Krakowem a Bielskiem-Białą stanie się bardziej atrakcyjna – zapowiada zarządca infrastruktury. Przyczynią się do tego zarówno inwestycje już zrealizowane, jak i te, które są dopiero w toku. Prace nad budową skracającej trasę łącznicy potrwają jeszcze ponad rok.

Na trasie Kraków – Bielsko-Biała, mimo dużego potencjału, oferta kolei była przez długi czas niezadowalająca. Główną przyczyną był długi czas podróży (niekonkurencyjny w stosunku do przewoźników autobusowych) oraz niewielka liczba połączeń. Inwestycje PKP PLK, poprawiające stan infrastruktury i eliminujące konieczność zmiany czoła pociągu w Kalwarii Zebrzydowskiej, mogą przynajmniej częściowo zmienić ten pierwszy czynnik (a pośrednio – także drugi, jeśli przewoźnicy i samorządy zaproponują po zakończeniu prac zwiększoną liczbę połączeń).

Łącznica będzie gotowa za rok i 3 miesiące

Największą inwestycją na trasie Kraków – Bielsko jest budowa łącznicy w Kalwarii Zebrzydowskiej. Półkilometrowy tor łączący linie 97 i 117 z pominięciem stacji Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona pozwoli wyeliminować konieczność zmiany kierunku jazdy, a tym samym – skrócić czas jazdy pociągiem z Krakowa do Bielska-Białej o prawie 15 minut. Jego budowa kosztuje niecałe 23 mln zł. Współfinansuje ją Unia Europejska (ze środków Programu Operacyjnego „Infrastruktura i Środowisko”).

W sobotę 17 września wznowiono bezpośrednie połączenia Regio Kraków – Bielsko-Biała. Tym samym zakończył się pierwszy etap inwestycji. W kolejnym stadium – co ważne dla pasażerów – roboty będą prowadzone już bez autobusowej komunikacji zastępczej. Ich zakres obejmie dalsze formowanie nasypu kolejowego i budowę dwóch przepustów. Wykonawca będzie kontynuował budowę sieci trakcyjnej, torów i odwodnienia łącznicy.

Później rozpocznie się budowa systemu zasilania, oświetlenia i urządzeń sterowania ruchem. Łącznica ma być gotowa w grudniu przyszłego roku, tak by mogły z niej korzystać pociągi uruchamiane w rozkładzie jazdy 2023/2024.

Nowe perony i mijanka

Równocześnie trwają przygotowania do mniejszych inwestycji w innych miejscach trasy. Na stacji Kozy powstanie nowy, podwyższony peron. Obiekt wraz z dojściami i pochylniami będzie dostosowany do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Zostaną na nim zamontowane nowe wiaty i ławki, oświetlenie LED, tablice informacyjne i gabloty z rozkładem jazdy. Wszystkie prace będą warte ok. 2,5 mln zł. Tym razem zadanie będzie finansowane ze środków własnych PKP PLK. Inwestycja ma zostać ukończona wiosną przyszłego roku.

Według wyliczeń zarządcy infrastruktury prace modernizacyjne wykonane w ostatnich latach na linii 117 kosztowały łącznie już 129 mln zł. Wymieniono tory i sieć trakcyjną na odcinku Wadowice – Andrychów. Otwarto nowy przystanek kolejowy – Wadowice Osiedle Podhalanin. W Barwałdzie Średnim wybudowano mijankę, zwiększającą przepustowość linii, budując jednocześnie peron w przeniesionej lokalizacji. Zmodernizowano też perony na stacji Andrychów i przystankach: Chocznia, Chocznia Górna oraz Inwałd.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5