Efektami remontu linii kolejowej pomiędzy Łodzią a Zduńską Wolą mają być przejęcie części ruchu towarowego obsługującego aglomerację łódzką i zwiększenie mobilności mieszkańców regionu. Dzięki temu ma ubyć samochodów, zaś przybyć pasażerów w łódzkich tramwajach i autobusach – zapowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe. Inwestycja rozpocznie się za dwa lata.
Przed kilkoma dniami PKP Polskie Linie Kolejowe
ogłosiły przetarg na remont podłódzkiego odcinka linii kolejowej nr 14 – 42-kilometrowego fragmentu z Łodzi Kaliskiej do Zduńskiej Woli. Trasa ta ma duże znaczenie w ruchu aglomeracyjnym, służy też jako dojazd z Łodzi do Magistrali Węglowej dla pociągów towarowych. Ładunki kierowane są także dalej linią nr 14 w kierunku Ostrowa Wielkopolskiego.
Kluczem do sukcesu ma być większa przepustowośćJak podkreśla zarządca infrastruktury, inwestycja ta ma mieć duże znaczenie dla mieszkańców Łodzi i miast satelickich nie tylko ze względu na poprawę oferty przewozowej. PKP PLK prognozuje bowiem, że da ona szansę kolei na przejęcie znacznej części ruchu drogowego. – Dzięki realizacji projektu, w szczególności poprzez zwiększenie prędkości do 100 km/h dla pociągów towarowych i 120 km/h dla pociągów pasażerskich, poprawie ulegnie przepustowość linii – tłumaczy Łukasz Kwasiborski z wydziału prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.
To z kolei ma przełożyć się na rozwój ruchu towarowego i poprawę warunków dla przewoźników pasażerskich. – Możliwe będzie więc rozwiązanie takich problemów węzła łódzkiego jak np. obciążenie łódzkich dróg wewnętrznych oraz wjazdowych, mała mobilność mieszkańców aglomeracji, trudne warunki dojazdu do szkół czy uczelni – ocenia przedstawiciel PKP PLK. – Połączenia kolejowe Łodzi z innymi miastami przyczynią się zaś do dostarczania do miejskiego systemu transportowego, w tym do autobusów i tramwajów, nowych pasażerów spoza granic administracyjnych miasta (to jest tych, którzy dotychczas dojeżdżali do Łodzi samochodem, a więc już w samym mieście nie korzystali z komunikacji zbiorowej) – dodaje.
Jednoczesne utrudnienia na dwóch równoległych liniach?Zanim jednak inwestycja będzie miała pozytywne przełożenie na ruch w całej aglomeracji, pasażerowie i nadawcy będą musieli przygotować się na trzy lata znacznych ograniczeń. – Nie przewidujemy całkowitego zamknięcia linii. Ruch pociągów w trakcie zamknięć będzie jednak prowadzony jednotorowo – wskazuje Łukasz Kwasiborski.
Istotnym utrudnieniem może być też częściowe pokrycie się terminów robót na linii nr 14 oraz na magistrali E20 pomiędzy Kutnem a Poznaniem. – Roboty pomiędzy Łodzią a Zduńską Wolą planowane są na lata 2018 – 2020. Na obecnym etapie inwestycji nie możemy jeszcze mówić o dokładnym harmonogramie prac. Możemy jednak zapewnić, że grafik obu inwestycji zostanie zaprojektowany tak, aby prace powodowały jak najmniejsze utrudnienia dla pasażerów i ruchu towarowego – usłyszeliśmy w biurze prasowym PKP PLK.
Kiedy roboty na szlaku do Ostrowa?Zarządca infrastruktury potwierdził też plany kontynuowania robót na dalszym odcinku linii nr 14 na odcinku Zduńska Wola – Ostrów Wielkopolski. Na razie nie podaje jednak daty rozpoczęcia drugiego etapu inwestycji. Ma on jednak być zrealizowany już po zakończeniu robót założonych w ogłoszonym właśnie postępowaniu.