Od kilku dni PKP Intercity są jedynym przewoźnikiem pasażerskim wykorzystującym przejście graniczne Hrebenne – Rawa Ruska. Po wycofaniu się SKPL z obsługi kursów na Ukrainę narodowy operator nie zamierza wprowadzać istotnych zmian w swojej ofercie. W rozkładzie pozostanie więc IC „Wisłok”, zapewniający dojazd z Warszawy do Lwowa z przesiadką na pociąg szerokotorowy.
Zgodnie z zapowiedziami prywatna spółka
SKPL Cargo zaprzestała obsługi międzynarodowej relacji Warszawa Wschodnia – Rawa Ruska (Ukraina). Uruchamiany we współpracy z Kolejami Ukraińskimi (Ukrzaliznycia, UZ) kurs funkcjonował przez niespełna dwa lata. Od 1 września przez przejście graniczne Hrebenne – Rawa Ruska przejeżdża więc tylko jedna para pociągów dziennie
Pasażerom musi wystarczyć IC „Wisłok”
Kursy te uruchamiają PKP Intercity, które również współpracują z UZ. Pociąg IC „Wisłok” wyjeżdża z Warszawy wczesnym rankiem, by dotrzeć do Rawy po południu. Niedługo potem wyrusza w drogę powrotną i przybywa do polskiej stolicy wieczorem. W Rawie Ruskiej pasażerowie mogą przesiadać się do i z krajowego pociągu szerokotorowego obsługującego trasę do Lwowa. W Lublinie wagony z Ukrainy są włączane do składu jadącego z Rzeszowa do Warszawy.
SKPL tłumaczył decyzję o likwidacji swojego połączenia wyczerpaniem się jego formuły. Choć przewoźnik nie powiedział tego wprost, można przypuszczać, że liczba korzystających z prywatnych pociągów była zbyt niska, by ich utrzymanie w rozkładzie miało sens ekonomiczny. W tym kontekście niepewna mogła być także przyszłość rawskiej grupy wagonów IC „Wisłok”.
PKP Intercity uspokaja jednak, że nie zamierza likwidować międzynarodowego połączenia. – Zmiany w zakresie pociągu innego przewoźnika nie mają wpływu na kursowanie naszego pociągu do Rawy Ruskiej – informuje Biuro Prasowe PKP Intercity. Oznacza to również, że państwowa spółka nie rozszerzy oferty o dodatkowy kurs, który wypełniłby lukę pozostałą po SKPL.
Przejście otwarte po długiej przerwie
Przypomnijmy, że do 2023 r. przejście w Hrebennem pozostawało nieczynne w ruchu pasażerskim. Pociąg SKPL był
pierwszym od wielu lat regularnym połączeniem korzystającym z międzynarodowego fragmentu linii 69. PKP Intercity uruchomiło grupę wagonów bezpośrednich IC „Wisłok” w 2024 r. Od tamtej pory oferta spółki nie uległa znaczącym zmianom.