Od 14 grudnia pociągi Dart produkcji Pesy oraz Flirt produkcji Stadlera i Newagu rozpoczną kursowanie pod szyldem połączeń Intercity. Przewoźnik analizuje trasy nowych pociągów z uwzględnieniem ich wydłużenia, codziennie lub sezonowo. Nowoczesny tabor ma szansę zwiększyć dostępność kolei m.in. w miejscach, dokąd usługi PKP Intercity obecnie nie docierają.
PKP Intercity, dzięki środkom z Unii Europejskiej, kupiły dwadzieścia nowoczesnych pociągów elektrycznych produkcji Pesy oraz dwadzieścia składów produkcji konsorcjum Stadlera i Newagu. Nowy tabor ma trafić na trasy obsługiwane obecnie przez połączenia Twoich Linii Kolejowych (TLK). Dzięki specyfikacji taboru (lekkie ezt, szybsza zmiana kierunku jazdy), usługi PKP Intercity mają okazję dotrzeć do miejsc, gdzie wcześniej przewoźnik nie uruchamiał połączeń.
Relacje podstawowe, z wniosku o dofinansowanie unijne, są znane od dawna i będą musiały zostać zrealizowane w pełni. Z informacji uzyskanych od PKP Intercity wynika, że spółka pochyla się obecnie nad przygotowaniem wydłużonych relacji niektórych pojedynczych połączeń – codziennych bądź sezonowych. Będzie to zależało m.in. od parametrów danych szlaków kolejowych i ułożenia obiegów składów. W tej kwestii nie zapadły jeszcze ostateczne decyzje. Poniżej prezentujemy podstawowe stacje postojów połączeń obsługiwanych składami Dart i Flirt z uwzględnieniem tras opcjonalnych.
Flirt
(Zakopane) – Kraków – Olsztyn
Kraków Płaszów – Kraków Główny – Miechów – Sędziszów – Jędrzejów – Kielce – Bukowa – Włoszczowa – Żelisławice – Włoszczowa Północ – Opoczno Południe – Warszawa Zachodnia – Warszawa Centralna – Warszawa Wschodnia – Legionowo – Modlin – Nasielsk – Ciechanów – Działdowo – Nidzica – Olsztynek – Olsztyn Zachodni – Olsztyn Główny.
Możliwe wydłużenie niektórych relacji i trasę Kraków Płaszów – Skawina – Kalwaria Zebrzydowska Lanckorona – Sucha Beskidzka – Maków Podhalański – Jordanów – Chabówka – Rabka Zdrój – Nowy Targ – Biały Dunajec – Poronin – Zakopane.
Warszawa – Bydgoszcz
Warszawa Wschodnia – Warszawa Centralna – Warszawa Zachodnia – Sochaczew – Łowicz – Główny – Kutno – Włocławek – Aleksandrów Kujawski – Toruń Główny – Solec Kujawski – Bydgoszcz Wschód – Bydgoszcz Leśna – Bydgoszcz Główna.
Gdynia – Katowice
Gdynia Główna – Sopot – Gdańsk Oliwa – Gdańsk Wrzeszcz – Gdańsk Główny – Pruszcz Gdański – Tczew – Laskowice Pomorskie – Bydgoszcz Główna – Bydgoszcz Leśna – Bydgoszcz Wschód – Solec Kujawski – Toruń Główny – Aleksandrów Kujawski – Włocławek – Kutno – Łęczyca – Zgierz – Łódź Kaliska – Łódź Chojny – Łódź Widzew – Piotrków Trybunalski – Radomsko – Częstochowa – Myszków – Zawiercie – Dąbrowa Górnicza – Będzin Miasto – Sosnowiec Główny – Katowice.
Szczecin – Kraków
Szczecin Główny – Szczecin Dąbie – Stargard Szczeciński – Choszczno – Krzyż – Wronki – Poznań Główny – Konin – Koło – Kutno – Łowicz Główny – Stryków – Zgierz – Łódź Widzew – Tomaszów Mazowiecki – Kraków Główny – Kraków Płaszów.
Dart
Warszawa – Białystok
Warszawa Zachodnia – Warszawa Centralna – Warszawa Wschodnia – Tłuszcz – Małkinia – Czyżew – Szepietowo – Łapy – Białystok.
Warszawa – Lublin – (Chełm)
Warszawa Zachodnia – Warszawa Centralna – Warszawa Wschodnia – Pilawa – Dęblin – Puławy Miasto – Nałęczów – Lublin.
Rozważane wydłużenie relacji o trasę Lublin – Świdnik Wschód – Rejowiec – Chełm Miasto – Chełm.
Warszawa – Bielsko Biala – (Zakopane/Wisła)
Warszawa Wschodnia – Warszawa Centralna – Warszawa Zachodnia – Żyrardów – Skierniewice – Koluszki – Piotrków Trybunalski – Radomsko – Częstochowa – Myszków – Zawiercie – Dąbrowa Górnicza – Będzin Miasto Sosnowiec Główny – Katowice – Katowice Ligota – Tychy – Pszczyna – Czechowice Dziedzice – Bielsko Biała Główna.
Rozważane wydłużenie trasy o relację Bielsko Biała – Żywiec – Jeleśnia – Lachowice Centrum – Sucha Beskidzka – Maków Podhalański – Jordanów – Rabka Zdrój – Nowy Targ – Biały Dunajec – Poronin – Zakopane oraz Bielsko Biała – Skoczów – Goleszów – Ustroń Zdrój – Ustroń Polana – Wisła Uzdrowisko – Wisła Głębce.
Warszawa – Wrocław – (Jelenia Góra)
Warszawa Wschodnia – Warszawa Centralna – Warszawa Zachodnia – Skierniewice – Łódź Widzew – Łódź Chojny – Pabianice – Zduńska Wola – Sieradz – Kalisz – Ostrów Wielkopolski – Odolanów – Międzybórz Sycowski – Twardogóra Sycowska – Oleśnica Rataje – Wrocław Nadodrze – Wrocław Mikołajów – Wrocław Główny.
Trasa oznaczona jako analizowana/sezonowa: Wrocław Główny – Jaworzyna Śląska – Świebodzice - Wałbrzych Miasto – Wałbrzych Główny – Sędzisław – Marciszów – Janowice Wielkie – Jelenia Góra.

Nowy tabor, nowe możliwości?
Pomysł wydłużenia relacji niektórych połączeń Intercity realizowanych składami Dart i Flirt wydaje się zasadny. Dostęp do kolei dalekobieżnej w obszarach ważnych np. z punktu widzenia tranzytowego czy turystycznego, jest istotny i wymagający poprawy zwłaszcza pod względem jakości taboru i ilości połączeń. Nowe składy zespolone dają w tej kwestii sporo korzyści. Przykładem jest choćby Rabka Zdrój, gdzie przy zmianie kierunku jazdy nie będzie konieczności tak zwanego „oblotu” składu przez lokomotywę. W przypadku składu z lokomotywą w Rabce nie ma takiej możliwości ze względu na jeden tor w stacji, przez co wszystkie połączenia PKP Intercity docierały tylko do Chabówki.
Generalnie warte uwagi są analizy nad objęciem siatką połączeń popularnych i ważnych turystycznie obszarów woj. dolnośląskiego, małopolskiego, śląskiego i lubelskiego. Choćby Beskid Śląski czy Beskid Żywiecki są pozbawione dobrej oferty połączeń dalekobieżnych (np. trasa do Wisły czy Żywiec – Hucisko – Sucha Beskidzka). Należy jednak zaznaczyć, że ostateczny kształt siatki połączeń będzie zależał od wielu czynników związanych choćby ze stanem infrastruktury kolejowej. W związku z tym ostateczny kształt oferty połączeń Intercity realizowanych składami Dart i Flirt poznamy jesienią.