PKP Intercity rozstrzygnęło przetarg na dostawę 20 nowych wagonów pasażerskich dla połączeń w relacji Warszawa – Poznań – Szczecin wraz z usługą ich finansowania. Nowoczesne wagony mają trafić m.in. do połączeń Express InterCity „Chrobry” i „Bolesław Prus”.
Nowy tabor dostarczy konsorcjum firm: Polski Tabor Szynowy Sp. z o.o. (dawniej FPW Invest Sp. z o.o.), Fabryka Pojazdów Szynowych, Agencja Rozwoju Przemysłu SA oraz H. Cegielski – Fabryka Pojazdów Szynowych Sp. z o.o. Po przeprowadzeniu badania i oceny oferty PKP Intercity stwierdziło, że oferta jest poprawna, wszystkie wymagane oświadczenia i dokumenty zostały złożone, potwierdzono spełnienie wszystkich wymagań określonych w SIWZ.
Przetarg został ogłoszony już 30 kwietnia 2013 roku, a termin składania ofert, kilkukrotnie przekładany, ostatecznie minął 10 marca 2014 roku. Skąd tak wydłużona procedura? – Rozstrzygnięcie przetargu poprzedza procedura, w ramach której oferty są badane pod kątem formalno-prawnym. Stąd różnica pomiędzy terminem składania ofert a publikacją ogłoszenia – powiedziała Beata Czemerajda z biura prasowego PKP Intercity.
Wykonawca ma dostarczyć 20 pasażerskich wagonów kolejowych z pierwszym i drugim przeglądem okresowym na poziomie P4 oraz dwoma przeglądami okresowymi na poziomie P3, po pierwszym i drugim roku eksploatacji, oraz z usługą ich finansowania. Wymagana przez PKP Intercity wysokość finansowania, jaką zapewnić ma wykonawca, wynosi około 80 mln zł, przewidywany okres finansowania – ok. 10 lat. Spłaty mają następować w kwartalnych równych ratach, a początek spłat zacznie się po dostawie wszystkich 20 wagonów. Wagony mają zostać dostarczone w ciągu 18 miesięcy od udzielenia zamówienia.
Zamówienie obejmuje dostawę 8 szt. wagonów bezprzedziałowych drugiej klasy, 4 szt. wagonów bezprzedziałowych pierwszej klasy, 4 szt. wagonów przedziałowych pierwszej klasy z przedziałami klasy business, 2 szt. wagonów przedziałowych drugiej klasy przystosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych, 2 szt. wagonów restauracyjnych. Wszystkie będą przystosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Wyposażenie wagonów to m.in. wewnętrzne nagłośnienie i tablice informacyjne, system informowania o zajętości poszczególnych miejsc, automatyczne drzwi zewnętrzne z wyświetlaczami kierunkowymi. Wagony będą posiadały nową malaturę zewnętrzną z powłoką antygraffiti, nową izolację cieplną i akustyczną. Każdy wagon będzie dostosowany do prędkości nie mniejszej niż 160 km/h. Wszystkie będą wyposażone przetwornicę statyczną, klimatyzację, zamknięty obieg WC. Nowe wagony obsłużą połączenia Express InterCity na trasie Warszawa – Poznań – Szczecin, między innymi „Chrobry” i „Bolesław Prus”.
2014-11-26 11:52:05 Autor: yh
---.opera-mini.net
To już są te gotowe, które od 2 lat stoją (?) na terenie zakładu Cegielskiego?
2014-11-26 11:53:06 Autor: wyrek
---.free.aero2.net.pl
oi i kolejna super wiadomość, widać że PKP IC stają się najnowocześniejszym przewoźnikiem!!! Żeby jeszcze nie takie tłok
2014-11-26 11:59:56 Autor: Króliczek Wagonowy
---.dynamic.chello.pl
YES YES YES! Ciągle do przodu. Znowu kolejny przejaw tryumfu koncepcji kolei prestiżowej. Jestem autentycznie dumny. Na tym kolejowym ugorze wyrasta coś pięknego, coś wspaniałego... znakomite zarządzanie, zadowoleni pasażerowie, piękny świat zupełnie niespodziewanie pojawił się w naszym kraju. Pośród morza frustracji, pośród narzekań... Narodowy Przewoźnik to zbiorowa terapia, to napełnienie nas wiarą w siebie. Co z tego że spada liczba pasażerów? Ale rośnie ich jakość! To już nie są przypadkowi ludzie. To świadome i dumne elity. Dotacja nie idzie na marne. Mądre podpowiedzi Biznessy, opanowana i władcza Misia, i mamy piękne dzieło...
2014-11-26 12:15:49 Autor: wss5
---.173.202.176
Szanowna Redakcjo!
Dobre wiadomości jak w Konsorcjum znajdzie się Fabryka Pojazdów Szybowych sp. z o.o., chyba że może jest jeszcze lepiej i będzie to producent SZYBOWCÓW. Brawo nasz narodowy przewoźnik uzyska wyższe notowania.
Pozdrawiam korektora.
[Cieszy nas, że ws. literówek zawsze możemy liczyć na Czytelników: -) - red.]
2014-11-26 14:14:32 Autor: wayfarer
---.europa-uni.de
Dlaczego wiekszosc bezprzedzialowych? Masakra, jeden wagon z przedziałami na skład, pieknie pkp IC daje wybór pasażerom najdroższych pociagow.
2014-11-26 15:04:27 Autor: stan
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
A mnie sie bezprzedzialowe podobaja i pasuja ( maja regal na bagaz )- nie musze tachać do góry walizy i ciagnac korytarzem .
2014-11-26 15:35:00 Autor: Gdynianin
---.19.247.102
Mogło by być więcej przedziałowych, w końcu to lepszy komfort, cisza i bezpieczeństwo lecz z drugiej strony dobrze, że nie zapomniano o nich i jakieś jednak zamówiono, a nie 100% bezprzedziałowców. Ciekawe czy te stojące na bocznicy będzie dało radę opchnąć czy przymusowo będą musieli wyprodukować nowe? Jeśli to drugie to czy te przedziałówki dla niepełnosprawnych będą tego typu jak te na bocznicy czyli 9 przedziałów, poszerzone drzwi między wózkami z automatyczną rampą czy jednak wariant 10 przedziałowy jak na Wrocław - Gdynia?
2014-11-26 16:21:04 Autor: semir
---.dynamic.gprs.plus.pl
W 2013 na początku sierpnia wagony te jechały w składzie EIC Błękitna Fala.
2014-11-26 16:52:55 Autor: Głos z USA
---.56.13.192
Aż 20 wagonów. To tak jak jedno jajko na cały Kraków.
2014-11-26 17:23:07 Autor: TBB
---.opera-mini.net
Przedzialowych ludzie nie lubia. Nie ma przedzialow w PB, w samolotach, a ludzie uciekaja od smierdzacych malych konserw na ktore podzielone sa wagony i wszyscy kopia sie nogami, chuchaja sobie do geby nawzajem. Wybor niech bedzie, ale jak na razie wyboru wlasnie nie ma - wszedzie tylko przedzialy...
2014-11-26 17:43:05 Autor: dertuf
---.dynamic.chello.pl
Ja mam wrażenie, że ludzie wolą akurat wagony bezprzedziwłowe, ponieważ często w kasach o takie pytają się. Sam wolę jeździć w wagonie bezprzedziałowym, bo nie ma takie ścisku. Przedziały to relikt, w innych środkach transporu ich nie ma a ludzie mimo to z nich korzystają.
2014-11-26 18:48:47 Autor: rychu
---.56.12.223
@glos z usa, a co sie stalo z twoim ip chicagowskim, tez masz jakies brytyjskie? a smiales sie ze mnie gamoniu nie tak dawno
2014-11-26 19:16:33 Autor: kamil20
---.play-internet.pl
wooww 20 wagonow . ale skad oni maja kase na to
2014-11-26 19:16:46 Autor: asdd
---.echostar.pl
A czy w nowych wagonach, po roku jeżdżenia też będzie sraczkowaty nalot na dachach?
http://s3.flog.pl/media/foto/2931030_wagon-tlk-2kl.jpg
tak nie lepiej: http://s8.flog.pl/media/foto/6073023_wagon-111ah.jpg ?
2014-11-26 20:26:30 Autor: niepowiem
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Też wolę bezprzedziałowe. Różnica jest prosta. W bezprzedziałowym mogę siedzieć z jednym januszem, w przedziałówce ze 5-7. Przedziałowe są dla ludzi którzy mają klucz konduktorski, aby w spokoju pić Harnasie.
2014-11-26 20:33:17 Autor: Theo76
---.191.184.67
Skoro vmax tych wagonów, to 200km/h a EU44 230km/h, to po co kupować Pendolino?
2014-11-26 21:12:26 Autor: jurasN
---.icpnet.pl
jurasN @@Gdynianin, TBB
Niewiele lat temu, jeszcze za "normalnego" IC, były zrobione przez to IC (bez udziału zewnętrznych agencji za 43 miliony) badanie preferencji pasażerów odnośnie kwestii przedziałowy/bezprzedziałowy. Wyszło z grubsza pół na pół.
Ja wolę przedziałowy.
2014-11-26 21:49:24 Autor: Driver
---.centertel.pl
Ot mi przetarg. Narodowy przewoźnik kupuje po 20 wagonów albo 20 składów zespolonych. Śmiech na sali. DB kupują po 300 składów na raz.
2014-11-26 22:05:22 Autor: lol
---.play-internet.pl
Kupują 20 kasuje 160. Bilans 140 na minus
2014-11-26 22:26:08 Autor: TBB
---.adsl.inetia.pl
No właśnie jurasN. I to jest miarodajne i każdy niech wybierze to co lubi czy to co mu aktualnie pasuje. I dlatego jestem za bezprzedziałowymi bo ich często wybrać się nie da. I żeby nie było - nie neguję przedziałów - są świetne dla większych grup, wycieczek, rodzin z dziećmi itd. Ale fajnie że IC robiło takie badania....
2014-11-26 23:17:01 Autor: Podrozny
---.adsl.inetia.pl
@The76: jak EU44 pojedzie rozkładowo 230km/h przy zasilaniu 3kV DC to postawię Ci dużą flachę.
2014-11-26 23:31:48 Autor: Gheata_Sigiliu
---.rrz-sued.at
A ja wolę wagony z przedziałami! I jeżeli mam skorzystać z bezprzedziałowego to tylko 120a - zarąbiście wygodne miejsca i nie mam poczucia, że gniotę się jak w autokarowym blachosmrodzie.
2014-11-27 00:41:54 Autor: Theo76
---.191.184.67
@Podrozny: Skoro wagony mają vmax 200, to raczej EU44 nie może z nimi jeździć szybciej niż 200, więc 3kV to nie problem. Odpowiedź na moje pytanie tutaj:
http://www.rynek-kolejowy.pl/52825/husarze_i_epoki_nie_zastapia_pendolino.htm
2014-11-27 09:46:20 Autor: pasa szer
---.centertel.pl
Jak ktoś lubi w tłoku i na kupie to niech podrózuje tym drogim etezetem z Alstomu albo tanim Raynarem. Jak ktoś chce popracować lub odpocząć w trakcie podróży wybierze wygodny przedział z Cegielskiego.
2014-11-28 19:56:36 Autor: Fizio
---.olsztyn.mm.pl
"nową izolację cieplną i akustyczną" ?
A czy jest możliwe, żeby w nowych wagonach zastosować te elementy używane wcześniej gdzie indziej? Przecież to oczywista oczywistość, że muszą być nowe.