NUMER 11/2022
NUMER 11/2022
Temat numeru:
Przewozy intermodalne
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP Intercity rozmawia z Litwą o połączeniach dalekobieżnych

| Kasper Fiszer 15.11.2019 7,7k

PKP Intercity rozmawia z Litwą o połączeniach dalekobieżnych
TLK Hańcza w Trakiszkachfot. Kasper Fiszer
Czy po pięciu latach przerwy wrócą międzynarodowe pociągi dalekobieżne Polska – Litwa? PKP IC analizuje obecnie możliwość uruchomienia kursów do tego kraju. Wciąż nie zapadły jednak żadne wiążące decyzje.
Litwa jest jedynym sąsiadującym z Polska państwem, do którego nie można dojechać z naszego kraju żadnym pociągiem dalekobieżnym. Paradoksalnie sytuacja ta pojawiła się w momencie rozpoczęcia prac remontowych związanych z powstawaniem magistrali Rail Baltica. Po przywróceniu przejezdności ciągu Białystok – Suwałki – Trakiszki – Kowno do rozkładu jazdy nie wróciła pospieszna „Hańcza” z Warszawy.

Międzynarodowa podróż możliwa tylko w weekend

Jedyne połączenie stanowią więc weekendowe kursy Przewozów Regionalnych Białystok – Kowno. Polskim szynobusem można wjechać na Litwę w piątek, sobotę i niedzielę (w dni wolne dwukrotnie), a wrócić na do stolicy Podlasia – w sobotę, niedzielę i poniedziałek. Stanowi to ofertę bardzo skromną w porównaniu do tej proponowanej przez przewoźników autobusowych, którzy wożą podróżnych bezpośrednio do Wilna (a także do stolic innych państw bałtyckich).

Dawniej TLK „Hańcza” kursowała w relacji Warszawa – Szostaków (Šeštokai), gdzie był skomunikowany z szerokotorowym pociągiem do Wilna (w ostatnich latach funkcjonowania przesiadki – do Kowna, gdzie można było po raz kolejny przesiąść się do składu do Wilna). Początkowo planowano, że po otwarciu ruchu pociąg z Warszawy wróci do rozkładu jazdy i skończy bieg nieco bliżej granizy – w Maćkowie (Mockava). Bez zmian miała tam jednak oczekiwać nań jednostka Kolei Litewskich (LG).

Ostatnie kursy „Hańczy” w 2015 r. Będą wznowione?

Do tego jednak ostatecznie nie doszło. – Ostatnie połączenie z Litwą funkcjonowało w rocznym rozkładzie jazdy 2014/2015 – mówi Agnieszka Serbeńska z Zespołu Prasowego PKP Intercity. Negocjacje międzynarodowe dotyczące wznowienia kursów, choć zostały podjęte, nie doprowadziły do żadnych konkretnych rezultatów i zostały przerwane.

Obecnie jest jednak szansa na znalezienie ich spóźnionego, ale szczęśliwego finału. – Trwają analizy możliwości uruchomienia połączenia na Litwę oraz rozmowy ze stroną litewską – mówi bowiem przedstawicielka PKP Intercity. Zastrzega przy tym, że żadne wiążące decyzje nie zostały jeszcze podjęte.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Litwa (198)
Kowno (19)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5