Partnerzy serwisu:
Pasażer

PKP Intercity przyspiesza powrót w Bieszczady. Od grudnia TLK Gdynia – Warszawa – Zagórz

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-09-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Dominik Lebda, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
PKP Intercity przyspiesza powrót w Bieszczady. Od grudnia TLK Gdynia – Warszawa – Zagórz
Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy PKP Intercity planuje uruchomić grupę wagonów kursujących z pociągiem TLK „Monciak” z Gdyni przez Warszawę i Kraków do Zagórza w woj. podkarpackim. Ma to być powrót przewoźnika w rejon Bieszczad, zapowiadany od kilku lat.

O potrzebie powrotu połączeń dalekobieżnych w rejon Bieszczad pisaliśmy wielokrotnie. Ostatnia publikacja określała plany powrotu PKP Intercity do Zagórza jako realne, ale niekoniecznie możliwe do realizacji w grudniu 2014 roku. Jeszcze pod koniec czerwca 2014 roku przedstawiciele przewoźnika określali termin uruchomienia takich składów na grudzień 2015 roku. Pisaliśmy o tym tutaj i tutaj.

Z Gdyni do Zagórza codziennie

PKP Intercity potwierdziło, że planuje nowe codzienne połączenie do Zagórza już od grudnia 2014 roku. – Planujemy nowe połączenie do Zagórza jadące jako grupa wagonów do pociągu TLK „Monciak”. Będzie to trasa wiodąca z Gdyni przez Iławę, Warszawę, CMK, Kraków i Rzeszów. Pociąg pojedzie codziennie – powiedziała Beata Czemerajda z PKP Intercity.

– W planie siatki połączeń TLK znajduje się rejon Bieszczad, stąd nie była to decyzja czy uruchamiać połączenie, ale kiedy będzie taka możliwość – dodała Beata Czemerajda. Bardzo wstępny i jeszcze nieostateczny rozkład jazdy zakłada następujące godziny odjazdów TLK „Monciak” z poszczególnych miast: Gdynia 19:27, Warszawa 00:15, Kraków 03:27, Rzeszów 07:57, przyjazd do Zagórza 11:13. W drodze powrotnej: Zagórz 18:28, Rzeszów 22:05, Kraków 02:13, Warszawa 04:50, przyjazd do Gdyni 09:34.

Infrastruktura i tabor

Powrót połączeń dalekobieżnych w Bieszczady PKP Intercity uzależniało przede wszystkim od dwóch aspektów: modernizacji linii kolejowych Rzeszów – Jasło – Zagórz i pozyskania lokomotyw spalinowych. W styczniu PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały „Rynek Kolejowy”, iż inwestycja na Podkarpaciu zakończy się we wrześniu. Mają miejsce opóźnienia, jednak nie powinny one zablokować startu grudniowych połączeń REGIO i TLK na trasie Rzeszów – Jasło – Zagórz.
Drugi aspekt to lokomotywy spalinowe, które są taborem deficytowym PKP Intercity. Jest on wyeksploatowany i bardzo awaryjny. Część lokomotyw przechodzi modernizację, a 10 nowych dla PKP Intercity dostarczy Pesa Bydgoszcz. Zanim to nastąpi pociągi po niezelektryfikowanych liniach kolejowych prowadzone są lokomotywami wypożyczonymi m.in. od Kolei Czeskich. Podobnie będzie na trasie Rzeszów – Zagórz, gdzie pociągi prowadzone będą trakcją spalinową wypożyczoną od podmiotów zewnętrznych. Przewoźnik zapewnia, że tuż po otrzymaniu lokomotyw od Pesy zostaną one przekazane do prowadzenia składów. Pierwszą spalinową Gamę Pesa zaprezentowała na targach Innotrans w Berlinie.

Latem IC Bus

Zamiast pociągiem, w ubiegłe wakacje PKP Intercity do Zagórza i Ustrzyk Górnych zawiozło pasażerów autobusem w ramach nowej usługi PKP Intercity BUS. Przewoźnik poinformował, że miał to być test atrakcyjności kierunku Bieszczady. Z Krakowa do Ustrzyk Górnych, przez okres lipca i sierpnia, codziennie kursował nocny autobus wyjeżdżający z Krakowa o 23:25 i dojeżdżający do Ustrzyk Górnych o 7:20. Autobus powrotny wyjeżdżał o 21:35, a w Krakowie meldował się o 5:30. Przewoźnik wstrzymuje się jeszcze z ostateczną oceną tego połączenia. Nie wiadomo również, czy PKP Intercity byłoby skłonne kontynuować IC Bus jako wydłużenie TLK „Monciak” z Zagórza do Ustrzyk Górnych.

O Ustrzyki Górne swoją ofertę InterregioBUS rozszerzyły Przewozy Regionalne. Dwa połączenia, w tym jedno nocne, kursowały od 19 czerwca do 31 sierpnia z Katowic przez Kraków i Rzeszów, odjeżdżając z Krakowa o godzinie 21:05 i 11:35, a z Ustrzyk Górnych o 9:40 i 22:00. Niestety Przewozy Regionalne nie uruchomią połączenia Interregio do Zagórza. Ten przewoźnik również ma problemy z taborem spalinowym, co widoczne jest np. w odniesieniu do Kudowy Zdroju, do której miał kursować IR „Chemik”, ostatecznie zaniechany.

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5