Znamy listę kursów, na których w ten weekend pojawią się podwójne zestawienia pociągów PKP Intercity. Tak zestawione pociągi pojadą do Krakowa, Gdyni oraz Kołobrzegu, a podwójne zestawienia nie wymuszą zastępowania Pendolino przez składy wagonowe.
Od dzisiaj, 1 sierpnia do 4 sierpnia PKP Intercity planuje uruchomić 9 kursów realizowanych Pendolino w podwójnej trakcji, co ma związek z dużymi planowanymi potokami pasażerskimi w ten weekend. W przesłanym mediom komunikacie przewoźnik nie wskazał konkretnych kursów, jakie zostaną wzmocnione drugim ED250, natomiast nam udało się uzyskać te informacje.
Jak mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP Intercity, 1 sierpnia w podwójnym zestawieniu pojadą pociągi EIP Kraków – Kołobrzeg (odjazd z Krakowa o 13:47 oraz kurs Warszawa Wschodnia – Kraków (EIP 1304), który wyjeżdża z Warszawy Centralnej o 10:52. 2 sierpnia podwójne zestawienie spotkamy w kursie Kołobrzeg – Kraków (EIP 8340), wyjeżdżającym z Kołobrzegu o 9:30 oraz w pociągu z Krakowa do Warszawy (EIP 3102), który melduje się na centralnej o 21:30.
Najwięcej podwójnych zestawień Pendolino pojawi się na torach w niedzielę, 3 sierpnia, będą to aż trzy kursy - EIP 1302, EIP 3506 oraz EIP 5310. Pierwszy z nich rano wyjeżdża z Warszawy do Krakowa, drugi łączy Kraków z Gdynią (wyjazd z Krakowa przed 10:00), natomiast trzeci to połączenie Gdyni z Krakowem z wyjazdem ze stacji początkowej około 17:30.
Dwa pozostałe podwójne Pendolino wyjadą na tory w poniedziałek, kiedy to drugie jednostki zostaną dołączone do pociągu 3510 - relacji Kraków - Gdynia oraz do pociągu EIP 5404, który wyjeżdża z Gdyni o 13:26, docierając do stacji końcowej Gliwice o 19:33. Co ciekawe ten ostatni kurs będzie realizowany podwójnym Pendolino tylko od Gdyni Głównej do Warszawy Centralnej, gdzie nastąpi rozłączenie jednostek, a do Gliwic pojedzie już pojedynczy pociąg.
PKP Intercity wciąż uczy się takich zabiegów na szlakach, co w przyszłości może przełożyć się na jeszcze lepsze użycie i wykorzystanie taboru spółki. Jest to o tyle istotne, że
przy pierwszym tegorocznym łączeniu dwóch Pendolino w jedno, w ubiegłym tygodniu na trasie Kraków - Kołobrzeg, na odcinku od Trójmiasta do Kołobrzegu oba Pendolino były wypełnione raczej w mniejszej niż w większej części. Podobnie było przy okazji kursu powrotnego. W tym przypadku aż prosiło się więc o rozłączenie dwójskładu w Gdyni i skierowanie do Kołobrzegu pojedynczego ED250, choć jak mówi Maciej Dutkiewicz, o wysłaniu do Kołobrzegu podwójnego Pendolino zadecydowała logistyka.
Masowe uruchamianie podwójnych składów Pendolino w najbliższy weekend każe także zapytać o to, czy kursy realizowane w ten sposób nie wymuszają zastępowania niektórych pociągów zaplanowanych dla ED250 przez składy wagonowe. Zwłaszcza w sytuacji, w której przewoźnik ma
zwyczajnie za mało tych jednostek i spokojnie zagospodarowałby ich dwukrotnie większą liczbę?
– W żadnym wypadku nie zastępujemy Pendolino składem wagonowym, mamy ich wystarczającą liczbę żeby wszystkie pociągi pojechały zgodnie z rozkładem jazdy – odpowiada na to pytanie przedstawiciel PKP Intercity.
Przewoźnik użytkuje 20 jednostek ED250, z których w regularnym ruchu wykorzystuje 17 jednostek, a 18 pełni rezerwę taborową. Dwa Pendolino są natomiast wyłączone z użytkowania z powodu poważniejszych napraw.