NUMER 03/2020
NUMER 05/2020
Temat numeru:
Koronawirus a kolej
szukaj
Śledź nas:

PKP Intercity podsumowuje #LOTdoDomu. 68 kursów z lotniska im. F. Chopina

| Łukasz Malinowski 15.04.2020 35

PKP Intercity podsumowuje #LOTdoDomu. 68 kursów z lotniska im. F. Chopina
Fot. Marcin Kucięba, SM42.pl
PKP Intercity do operacji #LOTdoDomu dołączyło 20 marca. Razem z Polonusem miało zapewnić powracającym Polakom sprawny transport na terenie kraju. Z usług kolejowego przewoźnika skorzystało ponad 3 tys. osób. Najwięcej na trasie do Przemyśla.
13 marca rząd ogłosił przywrócenie kontroli granicznych oraz wstrzymanie lotniczych i kolejowych połączeń międzynarodowych. Już następnego dnia premier Matusz Morawiecki zapewnił, że dla wszystkich obywateli i cudzoziemców mogących legalnie pracować i przebywać w naszym kraju, zostanie przeprowadzona operacja zorganizowanych powrotów do Polski. Zapewnił przy tym, że PLL LOT zorganizuje specjalne połączenia czarterowe, które ułatwią powrót do kraju. Wszystko w ramach działań mających ograniczyć rozwój zachorowań wywołanych koronawirusem.

Operacja sprowadzania Polaków do domu otrzymała nazwę #LOTdoDomu i trwała przez 22 dni od 15 marca do 5 kwietnia. Początkowo zaangażowany był w nią tylko LOT, ale 20 marca dołączyły do niej także Polonus oraz PKP Intercity. Pociągi odjeżdżały od godz. 16:50 w cyklu co 20 minut w 4 kierunkach kolejno do: Przemyśla, Bielska-Białej, Wrocławia i Kołobrzegu. PKP Intercity przez 17 dni uczestnictwa w akcji #LOTdoDomu, w sumie wykonało 68 kursów ze stacji Warszawa Lotnisko Chopina – wykorzystywane były składy PesaDART i Flirt. Składy zatrzymywały się na wyznaczonych stacjach pośrednich, co ułatwiło podróżnym dotarcie do domów, zapewniony był także odpowiedni odstęp pomiędzy pasażerami na pokładzie pociągu. Łącznie ze wszystkich kursów skorzystało 3171 podróżnych.

Najpopularniejsza trasa do Przemyśla

Najwięcej osób, bo blisko 1200, skorzystało z połączenia Warszawa Lotnisko Chopina – Przemyśl Główny, z postojami na stacjach Opoczno Południe, Włoszczowa Północ, Miechów, Kraków Główny, Bochnia, Brzesko Okocim, Tarnów, Dębica, Ropczyce, Sędziszów Małopolski, Rzeszów Główny, Łańcut, Przeworsk, Jarosław, Radymno.

– Trasy przejazdu pociągów zostały ustalone w odniesieniu do największego zainteresowania pasażerów korzystających z samolotów. Pociągi specjalne nie były dostępne w systemie sprzedaży biletów. Postoje na stacjach pośrednich przeznaczone były wyłącznie dla osób wysiadających. Zgodnie z procedurami lotniskowymi, po przylocie do Polski, na pokładzie samolotu mierzono temperaturę wszystkim pasażerom. Zbierano również Karty Lokalizacji Pasażera, które miały posłużyć służbom sanitarnym do ewentualnego kontaktu w razie takiej konieczności. Pasażerowie, którzy wykazywali objawy chorobowe, podlegali badaniu przez lotniskowe służby medyczne. Następnie podróżni przechodzili kontrolę paszportową, gdzie Straż Graniczna dokonywała weryfikacji danych. PKP Intercity na pokładzie swoich dodatkowych pociągów nie wykonywała ponownej kontroli sanitarnej – wyjaśnia biuro prasowe przewoźnika.

Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu

Transport pociągami specjalnymi, uruchamianymi przez PKP Intercity, realizowany był bez dodatkowych opłat dla pasażerów operacji #LOTdoDomu oraz ich rodzin. Pasażerowi nie musieli także rezerwować miejsc, a zgłoszenia na transport na wybranej trasie zbierane były na bieżąco na lotnisku. Jak informuje PKP Intercity na pokładach wydzielono także specjalne strefy buforowe dla drużyn konduktorskich, a drzwi w pociągach otwierał zaś automatycznie maszynista. – Dodatkowo w apteczkach, znajdujących się na wyposażeniu składów, umieszczono maseczki oraz rękawiczki, z których członkowie drużyny konduktorskiej mogli skorzystać. Drużyny konduktorskie i trakcyjne nie były poddawane badaniom na obecność koronawirusa w organizmie, gdyż te wykonywane są w uzasadnionych przypadkach podejrzenia zachorowania, w czasie trwania akcji takie podejrzenia nie występowały – zaznacza PKP Intercity.

– Pasażerowie dodatkowych pociągów uruchamianych przez PKP Intercity w ramach akcji #LOTdoDomu otrzymywali także na ich pokładzie poczęstunek przygotowywany przez WARS. W skład takiego poczęstunku wchodziła kanapka, słodka przekąska i woda mineralna. Poczęstunki pasażerowie mogli odbierać samodzielnie w wyznaczonych częściach składów. Podróżni przez całą trasę mieli zapewniony dostęp do środków higienicznych w toaletach. Składy każdorazowo i codziennie po dotarciu do stacji docelowej były sprzątane i poddawane pełnej dezynfekcji – podkreśla biuro prasowe.

60% kursów odwołanych, ale PKP IC nadal wozi pasażerów!

 W odróżnieniu od Polonusa PKP Intercity nie zawiesiło całkowicie wykonywanych połączeń, ale ze względu na zmniejszające się zainteresowanie przejazdami wynikające z wprowadzonych ograniczeń m.in. w zakresie działalności placówek kulturowych i oświatowych, delegacji oraz trwający stan epidemii w Polsce, a także w związku z trudnościami w zapewnieniu obsługi pociągów, PKP Intercity tymczasowo ograniczyło ofertę przewozową i zmniejszyło częstotliwość kursowania niektórych pociągów, w tym połączeń realizowanych w ramach umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego.

– W odniesieniu do średniej liczby pociągów uruchamianych przez PKP Intercity w dobie, w ramach obowiązującego rozkładu jazdy, obecnie odwołanych zostało około 60% pociągów, a 8% kursuje w relacjach skróconych. Zawieszone do odwołania zostały m.in. kursy wszystkich pociągów kategorii EIP i EIC. PKP Intercity odnotowuje w ostatnich dniach niższą frekwencję w pociągach, obecnie średni spadek w zakresie rezerwacji biletów wynosi ok. 93%. Sytuacja jest stale monitorowana a wszelkie decyzje Spółki są podejmowane w oparciu o analizy frekwencji w pociągach przewoźnika – podkreśla spółka.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2020
NUMER 04/2020
Temat główny najnowszego numeru naszego miesięcznika to przewozy węgla. Oprócz tego piszemy o konsultacjach studium linii kolejowych do CPK, i „małych” zarządcach infrastruktury, kolei w aglomeracjach i nowych lokomotywach dla PKP Intercity. Opisujemy też projekt dokończenia stacji Łódź Kaliska po – bagatela – 22 latach przerwy. To wyjątkowy numer - bo po raz pierwszy dostępny online, a do tego bezpłatnie! Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5