NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

PKP Intercity olicznikowało cały swój tabor elektryczny

| inf. pras 10.08.2020 10

PKP Intercity olicznikowało cały swój tabor elektryczny
Fot. PKP Intercity
PKP Intercity zakończyło instalację układów pomiarowo-rozliczeniowych prądu stałego. To największe tego rodzaju przedsięwzięcie w spółce, służące podniesieniu efektywności energetycznej.
W lipcu zakończył się proces opomiarowania taboru PKP Intercity. Układy pomiaru energii elektrycznej prądu stałego EM3000 zainstalowane zostały na ponad 300 pojazdach przewoźnika – lokomotywach i elektrycznych zespołach trakcyjnych. PKP Intercity umowę na instalację układów pomiarowych zawarło ze spółką Sesto w kwietniu 2019 roku. W ramach kontraktu, wartego 5,8 mln zł, firma dostarczyła, zainstalowała i uruchomiła układy pomiarowe. Ponadto wdrożyła system wspierający bieżący monitoring zużywanej energii, parametrów zasilania oraz śledzenie pojazdów w trybie on-line. Realizacja tego przedsięwzięcia umożliwia podniesienie efektywności gospodarki energetycznej PKP Intercity.

Montaż bez zbędnego przestoju taboru

W procesie opomiarowania taboru istotne było utrzymanie dostępności pojazdów, niezbędnych do bieżącej obsługi ruchu pociągów rozkładowych. W tym przypadku ważna okazała się ścisła współpraca przewoźnika, udostępniającego pojazdy do wykonania instalacji, ze spółką Sesto montującą układy pomiarowo-rozliczeniowe energii elektrycznej. W trakcie realizacji umowy został ogłoszony stan epidemii. Wyzwania związane ze skoordynowaniem prac montażowych i trudności wywołane ograniczeniami epidemii nie pokrzyżowały planów – zadanie zostało ukończone w terminie. Zgodnie z zawartą umową spółka Sesto będzie świadczyć usługi serwisowo-utrzymaniowe układów pomiarowo-rozliczeniowych przez okres 48 miesięcy od przekazania ich do eksploatacji.

Wymierne oszczędności

Inwestycja w system pomiarowy sprawiła, że przewoźnik posiada narzędzie, dzięki któremu może wprowadzić działania zmierzające do obniżenia kosztów. Rachunki za energię trakcyjną oparte o dane z układów pomiarowo-rozliczeniowych są pierwszym krokiem do oszczędności w kosztach ponoszonych na zakup energii elektrycznej. Przewoźnik zapłaci za tę energię, którą faktycznie zużywa, a nie za szacunki jej zużycia. PKP Intercity przewiduje roczne kilkuprocentowe oszczędności wolumenu energii trakcyjnej. Oszczędzanie energii pośrednio przyczyni się do ochrony środowiska naturalnego.

PKP Intercity eksploatuje ok. 25% taboru, który posiada zdolność do oddawania energii elektrycznej do sieci trakcyjnej – tzw. rekuperacja energii elektrycznej – czyli odzyskiwania energii wytworzonej podczas hamowania pociągu. W umowie z dostawcą energii elektrycznej zawarto zapisy umożliwiające rozliczanie energii elektrycznej oddawanej przez pojazdy kolejowe do sieci trakcyjnej. To dodatkowo pozwoli na redukcję kosztów zakupu energii trakcyjnej. Dzięki układom pomiarowo - rozliczeniowym przewoźnik może także on-line monitorować położenie pojazdu, a także napięcie sieci trakcyjnej czy pobierany prąd.

– Montaż liczników energii elektrycznej w pojazdach PKP Intercity to początek programu zwiększania efektywności energetycznej i systemu zarządzania energią elektryczną. Zyskaliśmy narzędzie identyfikowania rzeczywistego zużycia prądu oraz potencjalnych obszarów obniżenia jego zużycia. Dzięki licznikom możliwe będzie dokonanie pełnej analizy energochłonności wybranych tras, jak również wykorzystywanego taboru – podsumowuje Adam Laskowski, członek zarządu PKP Intercity.

Obecnie PKP Intercity dysponuje najbardziej zaawansowanym systemem pomiaru energii oraz jego bieżącego monitorowania w usystematyzowanej bazie danych pomiarowo-rozliczeniowych. Dzięki układom pomiarowo – rozliczeniowym oraz systemowi do akwizycji danych pomiarowych PKP Intercity będzie w stanie identyfikować potencjał do oszczędności energii elektrycznej na poszczególnych trasach obsługiwanych przez przewoźnika.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (44649)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (44649)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5