NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

PKP IC zmieni dostawcę energii trakcyjnej?

| Jakub Madrjas 09.09.2016 62

PKP IC zmieni dostawcę energii trakcyjnej?
Fot. Jędrzej Pilarski
Narodowy przewoźnik kolejowy ogłosił na rynku zapytanie o ceny dostaw energii trakcyjnej. Jak się dowiadujemy, od przysłanych ofert będzie zależało czy spróbuje się uniezależnić od PKP Energetyki.
Zapytanie o informacje (RFI) zostało zamieszczone na stronie PKP Intercity w ubiegłym miesiącu. – Jest skierowane do potencjalnych oferentów, w celu pozyskania wiadomości o cenie energii elektrycznej z przeznaczeniem trakcyjnym – tłumaczy w odpowiedzi dla „Rynku Kolejowego” biuro prasowe spółki.

Jak wyjaśniają przedstawiciele PKP IC, dane te będą niezbędne do zbadania opłacalności zakupu i montażu liczników energii prądu stałego na wszystkich pojazdach we flocie PKP Intercity. – Obecnie PKP Intercity ma zamontowane liczniki na ponad 60 pojazdach, z których uzyskiwane odczyty poddawane są analizie – czytamy w odpowiedzi. W założeniach umowy PKP IC podało 340 punktów poboru energii i szacunkowe zużycie prądu na poziomie 778 tys. MW w ciągu roku.

Brak urządzeń pomiaru zużycia prądu na lokomotywach uniemożliwia przewoźnikom kolejowym zakup energii na rynku, uzależniając ich od PKP Energetyki. W tym roku podczas dyskusji na Europejskim Forum Gospodarczym pojawił się zarzut, że PKP Energetyka utrudnia opomiarowanie się przewoźnikom. – To nieprawda. Konkurencyjny rynek sprzedaży energii dla podmiotów gospodarczych, w tym przewoźników kolejowych, zagwarantowany jest prawem. PKP Energetyka wyposażona jest w niezbędne systemy wymiany informacji i danych pomiarowych energii elektrycznej z innymi Operatorami Systemów Dystrybucyjnych i pozostałymi uczestnikami rynku energii elektrycznej. Potwierdzeniem tego jest fakt, że jeden z przewoźników w 2014 dokonywał zakupu energii elektrycznej na wolnym rynku – odpowiadał na zarzuty prezes spółki w wywiadzie dla miesięcznika „Rynek Kolejowy". 

– Nieco bardziej skomplikowana jest kwestia rozliczeń dystrybucyjnych z przewoźnikami, gdzie obecnie toczy się dyskusja na temat algorytmów rozliczeniowych. Rozpoczęliśmy konsultacje w tej sprawie z kluczowymi uczestnikami rynku kolejowego i jednocześnie bardzo chcemy włączać urzędy regulacyjne w definiowanie optymalnych rozwiązań, bo my nie jesteśmy stroną, która ma czerpać korzyści z wyników tych algorytmów – dodawał Wojciech Orzech. Cały wywiad można przeczytać w numerze 8–9/2016 naszego miesięcznika.

Umowa przewoźnika z PKP Energetyką obowiązuje tylko do końca tego roku. Jak informuje biuro prasowe PKP Intercity, trwają już prace nad uruchomieniem postępowania, w wyniku którego zawarta zostanie nowa umowa. Ostatnia publicznie dostępna umowa na dostawy energii dla PKP IC z marca 2013 roku opiewa na kwotę ponad 640 milionów złotych netto za dwa lata. 
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5