NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

PKP IC wyciągnęło konsekwencje wobec maszynisty z telefonem

| Jakub Madrjas 05.08.2021 36,7k

PKP IC wyciągnęło konsekwencje wobec maszynisty z telefonem
Zdjęcie ilustracyjne fot. Dariusz Żaruk, SM42.pl
Prawdziwą burzę wywołał wśród kolejarzy i miłośników kolei temat zdjęcia maszynisty prowadzącego pociąg z telefonem komórkowym w ręce. PKP Intercity informuje, że wyjaśniło dokładnie sprawę, a wobec pracownika zostały wyciągnięte konsekwencje służbowe. Związek Zawodowy Maszynistów apeluje o nieużywanie telefonów komórkowych podczas prowadzenia pojazdów – dla dobra samych maszynistów.
Przed tygodniem na stronie Radia Gdańsk ukazał się artykuł pt. “SMS ważniejszy niż sytuacja na torach? Maszynista pociągu Intercity wpatrzony w telefon”. – Pociąg z duża prędkością zbliżał się od strony Gdańska Głównego. Przejazd kolejowy był w tym czasie zamknięty, ale maszynista w ogóle nie był zainteresowany tym, co dzieje się na torach. Zrobiłem zdjęcie i wówczas zauważyłem, że pan, który był sam w kabinie, w tym czasie trzyma w dłoni telefon komórkowy. Wygląda to tak, jakby czytał SMS-a – powiedział radiu słuchacz, przesyłając jako dowód wykonane zdjęcie.

PKP Intercity ma jasne zasady

Publikacja wywołała lawinę komentarzy. Część komentujących wskazywała, że o podejrzeniach naruszenia bezpieczeństwa należy zawsze informować (choć pytanie, czy akurat media, a nie pracodawcę lub UTK). Wiele osób było jednak oburzonych robieniem maszyniście zdjęć podczas pracy lub twierdziło, że użycie telefonów komórkowych przez maszynistów jest powszechne, choćby do sprawdzenia dokumentów (w przypadku awarii tabletu), godziny, lub kontaktu z innymi pracownikami.

W stanowisku przesłanym “Rynkowi Kolejowemu” przewoźnik wyklucza jednak takie przypadki. – Każdy maszynista jest wyposażony w służbowy telefon komórkowy, który służy mu m.in. do kontaktów np. z dyspozytorem trakcyjnym oraz innymi osobami odpowiedzialnymi za ruch pociągu. Preferowany sposób komunikacji to SMS. Komunikacja może odbywać się wyłącznie w czasie postoju pociągu lub po zakończeniu biegu – stwierdza przewoźnik, dodając, że to znajdujący się na pokładzie lokomotywy radiotelefon służy do kontaktu z innymi osobami.

– Podczas prowadzenia pociągu lub pojazdu trakcyjnego luzem na odcinkach linii kolejowych zabrania się maszyniście korzystania z telefonów komórkowych. Wyjątki od tej zasady to wykonanie połączenia telefonicznego w przypadku konieczności wezwania służb ratowniczych lub powiadomienia o występującym zagrożeniu w ruchu kolejowym, a nie ma innej możliwości technicznej (np. radio pociągowe) – podkreśla przewoźnik.

Konsekwencje wobec maszynisty

Jak poinformował nas zespół prasowy PKP Intercity, zostało przeprowadzone wewnętrzne postępowanie wyjaśniające, w toku którego “ujawniono nieprawidłowości” w zgłoszonym przypadku. – Wobec maszynisty zostały wyciągnięte konsekwencje służbowe – przyznała rzeczniczka Katarzyna Grzduk.

Przewoźnik zapewnił, że na najbliższych pouczeniach okresowych przypomni pracownikom zasady możliwości korzystania ze służbowego telefonu komórkowego podczas prowadzenia pojazdów trakcyjnych. Uważa jednak, że korzystanie z telefonów przez maszynistów wcale nie jest powszechne – Jest to pierwsze od wielu lat tego typu zgłoszenie – zapewniły nas służby prasowe PKP Intercity.

Związek Zawodowy Maszynistów apeluje o nieużywanie telefonów

Prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Leszek Miętek potwierdza, że takie są zasady dotyczące telefonów i apeluje o ich przestrzeganie. – Jako związek prosimy i zalecamy, żeby maszynista wyciszył i schował telefon podczas jazdy. Zawód maszynisty, choć piękny, ma swoje ograniczenia i prowadzący nie ma czasu na rozmowy – musi skupić się wyłącznie na jeździe – podkreśla.

Jak dodaje Leszek Miętek, chodzi o dobro samych maszynistów. – To nie tylko kwestia bezpieczeństwa czy sankcji ze strony pracodawcy. W przypadku jakiegokolwiek zdarzenia na torach, prokuratura sprawdza billingi; jeśli udowodnione zostanie korzystanie z telefonu komórkowego podczas wypadku – nawet gdyby nie miało na niego bezpośredniego wpływu – byłoby to ogromnym problemem dla maszynisty. Mieliśmy niestety już takie przypadki. Także dlatego apelujemy o nieużywanie telefonów – podsumowuje.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45810)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Prawo i polityka
PARTNER DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45810)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5