NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

PKP IC: Kolej na ekologię

| inf. prasowa 05.06.2017 3

PKP IC: Kolej na ekologię
Fot. PKP Intercity
Pociągi są jednymi z najbardziej ekologicznych środków transportu. Nowoczesne elektryczne zespoły trakcyjne PKP Intercity, a także nowe i zmodernizowane wagony czy lokomotywy są projektowane z myślą o ochronie środowiska naturalnego. Przewoźnik z okazji Światowego Dnia Środowiska (5 czerwca) prezentuje ekologiczne rozwiązania, jakie można znaleźć w pociągach PKP Intercity.
Nowoczesne pociągi dla środowiska

Pociągi Pendolino, Pesa Dart i Flirt, które posiada w swojej flocie PKP Intercity, zostały zaprojektowane z myślą o ochronie środowiska i zbudowane z ekologicznych materiałów, podlegających recyklingowi. Pojazdy posiadają silniki i urządzenia działające na prąd przemienny. Dzięki temu możliwe było wyposażenie ich m.in. w system hamowania elektrodynamicznego, który eliminuje użycie wstawek hamulcowych, wpływając na zmniejszenie zapylenia generowanego przez pojazdy i hałasu podczas hamowania.

Natomiast system rekuperacji (odzyskiwania) energii sprawia, że pociągi mogą oddawać do sieci trakcyjnej energię wytworzoną podczas hamowania. Na niższe zużycie energii elektrycznej wpływa także wyposażenie pojazdów w mechanizm rozruchu impulsowego, który generuje mniejsze straty energetyczne. Nowoczesne pociągi spełniają wymagania Technicznych Specyfikacji Interoperacyjności w zakresie hałasu, co sprawia że są cichsze od pozostałych pociągów. Wygłuszenie akustyczne skutkuje mniejszą emisją hałasu do środowiska, co wpływa na wzrost komfortu podróży i pracy drużyn pociągowych. Dodatkowo coraz więcej pociągów PKP Intercity jest wyposażanych w toalety z obiegiem zamkniętym, co przyczynia się do ochrony gruntu.

Eko lokomotywy

Ekologiczne rozwiązania można również znaleźć w lokomotywach, które eksploatuje PKP Intercity. Zmodernizowane pojazdy serii SM/SU42 są wyposażone w silniki spalinowe z zamkniętym układem wentylacji i odsysania wyziewów oleju. Dzięki temu wydobywające się ze skrzyni gazy są filtrowane i kierowane z powrotem do procesu spalania.

Dodatkowo zmodernizowane lokomotywy SM/SU42 posiadają napędy pomocnicze z wykorzystaniem silników asynchronicznych, które sprzyjają eliminacji zapylenia. Hybrydowa konstrukcja napędu umożliwia jazdę z zasilaniem z baterii akumulatorów, minimalizując zużycie silnika spalinowego. Natomiast w lokomotywach Gama zastosowano agregaty prądotwórcze z nowoczesnym silnikiem spalinowym, spełniającym normy emisji spalin, co pozwala na zmniejszenie zużycia paliwa i oleju.

Naprawy, konserwacja i czyszczenie

Istotną rolę w ograniczaniu emisji szkodliwych substancji odgrywa nie tylko eksploatacja taboru, lecz także naprawy, konserwacja i czyszczenie pojazdów. PKP Intercity przy pracach technicznych związanych z przeglądami oraz serwisem pociągów wykorzystuje substancje zgodne z restrykcyjnymi przepisami i normami europejskimi.

Wprowadzona w PKP Intercity procedura gospodarowania odpadami przemysłowymi i komunalnymi zapewnia, że większość odpadów trafia do odzysku. Dodatkowo przewoźnik w ramach nowej strategii taborowej planuje modernizację 15 stacji postojowych. Zostaną one wyposażone m.in. w panele słoneczne, automatyczne myjnie z oczyszczalnią ścieków, odzyskiem wody szarej, a także technologią zbierania deszczówki. Zastosowane rozwiązania pozwolą na ograniczenie zużycia wody i zwracanie jej do obiegu w celu ponownego wykorzystania.

Od ponad 7 lat PKP Intercity podejmuje działania w celu ochrony środowiska naturalnego. W 2010 roku przewoźnik opracował Politykę Środowiskową, w której zobowiązał się do stosowania odpowiedzialnych praktyk w zakresie ochrony środowiska we wszystkich obszarach działalności.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5