Na styku toru normalnego i szerokiego na wschodniej granicy Polski należy utworzyć centrum dekoncentracji ładunków. Suchy port w Małaszewiczach jeszcze lepiej będzie wtedy pełnił funkcję „wrót Europy” – mówi członek zarządu PKP Cargo Jacek Neska.
Jakie plany ma PKP Cargo wobec centrum przeładunkowego w Małaszewiczach?
Nasi chińscy partnerzy mają po swojej stronie stację koncentracyjną ładunku. Chodzi o duże centrum logistyczne, do którego firmy z całej prowincji Henan zwożą swoje towary, pakowane tam do kontenerów. Oferują oni nie tylko usługę przewozu samego kontenera, ale też pakiet usług dodatkowych. Także i my chcemy dodać do tych usług, które już prowadzimy w Małaszewiczach, możliwości dekoncentracji ładunków.
Kto będzie po dekoncentracji rozwoził je do finalnych odbiorców?
Jest wiele firm, które się w tym specjalizują. Za przykład może posłużyć DHL lub Poczta Polska. Na pewno nie będziemy sami wozić paczek do klienta ostatecznego, ponieważ nie mamy transportu samochodowego. Mamy jednak firmy, które z nami współpracują.
Co umożliwiło planowanie takich inwestycji właśnie teraz?
Chiny przez ostatnie lata stały się „fabryką świata". To największy producent towarów konsumpcyjnych, a z drugiej strony – coraz bardziej atrakcyjny rynek zbytu dla żywności i niektórych towarów wysoko przetworzonych. To kraj, który potrzebuje dobrej logistyki. Najbardziej naturalną logistyką dla Chin jest transport morski, ale bez względu na to, jaką drogę do Europy wybierzemy, minimalny czas dotarcia to 6-8 tygodni. Tymczasem dla niektórych towarów, zwłaszcza wysoko przetworzonych, to zbyt długo. Poza tym, jeśli płatność następuje po dostawie do klienta i dotyczy ona kilku milionów dolarów, termin zapłaty ma bardzo duże znaczenie dla sprzedawcy. Skrócenie czasu dostawy leży więc w interesie zarówno sprzedawcy, jak i nabywcy. Pozwoliły na to połączenia kolejowe, rozwijane przy dużym udziale PKP Cargo.
Połączenia te – do centrów na terenie Polski, a także do Hamburga, Duisburga czy Wiednia – wkraczają w tej chwili z fazy pionierskiej w skalę przemysłową. Pozwala to na obniżenie kosztów funkcjonowania przedsięwzięcia, a co za tym idzie – na oferowanie rozwiązań bardziej efektywnych i atrakcyjnych kosztowo.
Więcej na ten temat w tym o:
-
przyszłości terminalu
-
porównaniu kosztów transportu ładunków z Chin
-
udziale ładunkow kontenerowych
tylko w portalu Monitor. Zapraszamy!
