Partnerzy serwisu:
Biznes

PKP Cargo: Nowa hala w Karsznicach to dowód, że spółka się rozwija

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Data publikacji:
28-07-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
PKP Cargo: Nowa hala w Karsznicach to dowód, że spółka się rozwija
Fot. PKP Cargo
PKP Cargo uruchomiło w Karsznicach nową linię do „przetarczowania” zestawów kołowych. Pozwoli to na sprawną wymianę kół w zestawach kołowych z tarczowych na monoblokowe, czego niebawem może wymagać Unia Europejska w dyrektywie hałasowej. Co więcej, spółka opracowała własną konstrukcję, która będzie stosowana w eksploatowanym taborze. O rozwoju spółki oraz znaczeniu tej inwestycji przed wejściem w życie nowej dyrektywy unijnej rozmawiamy z Maciejem Libiszewskim, prezesem PKP Cargo.

Martyn Janduła, „Rynek Kolejowy”: Jakie jest znaczenie nowej inwestycji w Zakładzie Napraw Taboru w Karsznicach dla Grupy PKP Cargo?

Maciej Libiszewski, prezes PKP Cargo: To przede wszystkim dowód na to, że PKP Cargo się rozwija. Okres ostatnich 30 lat, kiedy kolej się cofała, mam nadzieję, jest już za nami, a w perspektywie kilka lat stabilnego wzrostu. Poszukujemy pracowników nie tylko do sektora utrzymania i napraw, ale również do eksploatacji, na stanowiska ustawiaczy czy manewrowych.

Ile osób zamierzacie zatrudnić?

To jest pytanie, na które bliżej odpowiemy, kiedy będziemy np. wiedzieć, jakie są postanowienia UE w sprawie cichych hamulców i jakie mamy w związku z tym potrzeby.

Poza nowymi miejscami pracy, ta inwestycja wpisuje się w dyrektywy Unii Europejskiej. Co dzięki temu zakładowi zyska PKP Cargo?

Aby zastosować ciche wkładki hamulcowe w zestawie kołowym, należy najpierw zamontować koła monoblokowe. Dotychczas użytkowane przez PKP Cargo koła są obręczowane. Polega to na tym, że na tzw. koło bose nakłada się obręcz i zgrzewa. Z tą obręczą koło jeździ przez określony czas, po czym, kiedy obręcz się zużyje, można ją wymienić i nałożyć nową. W ten sposób takie koło może funkcjonować bardzo długo. Obecnie 3/4 naszego taboru jest wyposażone właśnie w takie zestawy kołowe. Unia Europejska dąży do rezygnacji z dotychczasowego – naszym zdaniem – bardzo dobrego systemu, który używa wkładek hamulcowych żeliwnych – zdaniem UE głośniejszych, a naszym zdaniem bezpieczniejszych szczególnie zimą – na system wkładek kompozytowych, które wymagają kół monoblokowych. Takie koła monoblokowe będą nakładane na osie właśnie w zakładzie w Karsznicach i tak będą powstawać zestawy kołowe, w których będzie można stosować wkładki kompozytowe.

W jakim stopniu inwestycja wyczerpuje potrzeby w związku z wymianą kół?

Trudno na to pytanie odpowiedzieć jednoznacznie, dlatego, że dzisiaj staramy się jak najbardziej opóźnić w Unii Europejskiej proces wymiany kół na monoblokowe. Chcemy, żeby był on przeprowadzany w ramach normalnego utrzymania wagonów co 6-12 lat. W związku z tym proces dostosowania się do wymogów mógłby być wydłużony co najmniej do 2036 roku, tak żeby 3/4 naszych składów, które jeżdżą jeszcze na zestawach obręczowanych, w normalny sposób wychodziły z użycia. Jeżeli ze strony UE będzie narzucona znacznie szybsza wymiana, to automatycznie będziemy musieli nasze moce produkcyjne zwiększyć. Na dzisiaj inwestycja w Karsznicach wystarcza na potrzeby Grupy PKP Cargo.

Na jakim etapie stanęły rozmowy z UE?

W tej chwili nie ma zdecydowanych postanowień i narzucenia określonych dat. Strona polska i polski rząd są za pozostawieniem decyzji państwom członkowskim. Jeżeli uda się do tego doprowadzić, to nasze składy będą musiały być wyposażone w hamulce z wkładkami kompozytowymi tylko na terenie państw, które postanowią o wprowadzeniu tych przepisów. Spodziewamy się, że będą to przede wszystkim Niemcy i Holandia, gdzie jeżdżą pociągi wyposażone w monobloki. Na to jesteśmy już dzisiaj przygotowani. Natomiast, jeżeli dyrektywa zacznie obowiązywać np. na głównych ciągach transportowych, to w konsekwencji będzie także obowiązywać w Polsce, więc będziemy musieli zwiększyć swoje moce produkcyjne.

Kiedy spodziewacie się uzgodnień z Komisją Europejską? Szacujecie, że one nastąpią do końca roku?

Chcielibyśmy, aby nastąpiły jak najpóźniej.

Czy inni przewoźnicy w Polsce również będą mogli korzystać z usług ZNT spółki PKP Cargotabor w Karsznicach w zakresie zestawów kołowych?

Będziemy to szacować w miarę rozwoju sytuacji, o której już wspomniałem. Jeżeli sytuacja w UE będzie się rozwijać zgodnie z naszymi planami, to Zakład Spółki PKP Cargotabor będzie mógł świadczyć swoje usługi także dla firm zewnętrznych.

Na razie przewidujecie wymianę kół w wagonach. Jednak na tym nie koniec rozwoju spółki PKP Cargotabor, prawda?

Docelowo przewidujemy rozszerzenie wymiany kół także dla lokomotyw. Nie nastąpi to jednak wcześniej niż za kilkanaście miesięcy.
Partnerzy działu

EIB
Kolster
SKODA
Exatel

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP Cargo International testuje w Czechach Vectrona Dual Mode

Tabor i technika

PKP Cargo International testuje w Czechach Vectrona Dual Mode

Michał Szymajda 20 lipca 2023

Parowozownia Wolsztyn: Jesteśmy na dobrej drodze do wznowienia ruchu

Tabor i technika

Libiszewski: To układ blokuje PKP Cargo, żeby mnie odwołać

Biznes

PKP Cargo liczy na boom w budownictwie

Biznes

PKP Cargo liczy na boom w budownictwie

Łukasz Kuś 22 września 2016

Libiszewski: AWT zmienia profil działalności

Biznes

Zobacz również:

PKP Cargo International testuje w Czechach Vectrona Dual Mode

Tabor i technika

PKP Cargo International testuje w Czechach Vectrona Dual Mode

Michał Szymajda 20 lipca 2023

Parowozownia Wolsztyn: Jesteśmy na dobrej drodze do wznowienia ruchu

Tabor i technika

Libiszewski: To układ blokuje PKP Cargo, żeby mnie odwołać

Biznes

PKP Cargo liczy na boom w budownictwie

Biznes

PKP Cargo liczy na boom w budownictwie

Łukasz Kuś 22 września 2016

Libiszewski: AWT zmienia profil działalności

Biznes

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5