NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

PKP Cargo: Koniec wojny cenowej i przewozy rozproszone

| Jakub Madrjas 18.03.2016 194

PKP Cargo: Koniec wojny cenowej i przewozy rozproszone
Fot. Stevenlodz, GFDL
Nowy prezes PKP Cargo ma zamiar kontynuować realizację strategii przedstawionej przez poprzedni zarząd – ale nie w całości. Już odwrócono proces pionizacji zarządzania spółką. Do tego przewoźnik ma powrócić do przewozów rozproszonych.
Grupa PKP Cargo ogłosiła wyniki finansowe za ubiegły rok. Mimo dużego wzrostu przychodów, zysk netto spadł z 78 do 31 mln zł. Można o nich przeczytać tutaj. Od rana akcje przewoźnika spadły już o sześć procent. Więcej na temat wyników spółki można przeczytać tutaj.

Nowy prezes spółki Maciej Libiszewski, prezentując dziś wyniki spółki, zakreślił także ogólne ramy działalności w najbliższym czasie. Jak podkreślił, część decyzji nie zostanie podjęta przed powołaniem nowych członków zarządu (obecnie oprócz Libiszewskiego w zarządzie jest tylko reprezentujący pracowników Dariusz Browarek).

Pionizacja jest dobra, ale w banku

Przede wszystkim rozwijać mają się usługi usługi spedycyjne, świadczone przez PKP Cargo Connect. – W najbliższym czasie najważniejsza będzie dla nas komplementarność. To nie klient ma martwić się o to, jak przewieźć towar. Do tego konieczne jest odejście od pionizacji i centralizacji – powiedział Libiszewski. Przywrócenie zarządzania obszarowego było jednym z warunków związków zawodowych. Dzięki jego spełnieniu zażegnano groźbę strajku w spółce.

– Poprzedni zarząd zbyt mało wsłuchiwał się w opinie pracowników na temat przyszłości spółki i ich własnych miejsc pracy – przyznał w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym“ Dariusz Browarek. Jak zapewnił, procesy zostały już odwrócone – regionalni dyrektorowie odzyskali swoje kompetencje. Nie będzie też przenosin pracowników z Tarnowskich Gór, Krakowa i Warszawy do nowej siedziby w Katowicach. – Z wyjątkiem osób, które sobie tego życzyły – uzupełnił.

– Ja nigdy nie negowałem zalet pionizacji w instytucjach finansowych czy bankach. Niemniej w firmie spedycyjnej decyzje potrzebne są od zaraz. Żadnemu drobnemu przedsiębiorcy z małego miasteczka nie wytłumaczymy, że musi czekać na decyzję z Warszawy w sprawie jego przewozu przez sześć tygodni – tłumaczył z kolei prezes Libiszewski.

Powrót przewozów rozproszonych. „Kiedyś było 500 mln ton, dziś 100”

Prezes Libiszewski zapowiedział również powrót do przewozów rozproszonych. – Woziliśmy historycznie po 500 milionów ton. Dziś wozimy nieco ponad 100 mln. Mamy zamiar ten wektor odwrócić – zapowiedział prezes PKP Cargo. Środkiem do osiągnięcia tego celu mają być między innymi przewozy rozproszone, kompletnie zaniechane w ubiegłych latach.

– Spadek przewozów pojedynczymi wagonami jest ogromny. Dzisiaj to tylko 15 proc. naszych przewozów. Kiedyś było to 30, a nawet 40 procent – mówi prezes. Jego zdaniem, w przewozach rozproszonych można osiągnąć dobre marże. – Trzeba jednak pokazać rzeczywistą robotę kolejarską i po prostu się napracować – dodaje.

Jego zdaniem, choć program dobrowolnych odejść ogólnie się udał, to w jego efekcie utracono zbyt wielu specjalistów – ustawiaczy, maszynistów, rewidentów. Dlatego spółka będzie też zatrudniać pracowników. – Wracamy do ludzi doświadczonych, sprawdzonych, którym nie trzeba tłumaczyć jak pracować – podkreślał.

Koniec wojny cenowej

Celem prezesa Libiszewskiego jest również koniec wojny cenowej z innymi przewoźnikami. – Jeśli będziemy dalej jeździć bez marży, to nie będziemy w stanie odnawiać taboru. A ten, jeśli chodzi o wagony, ma już średnio 30 lat. Ja wiem że są gorsi od nas, ale my powinniśmy patrzeć w kierunku lepszych i zacząć odnawiać ten tabor – tłumaczył prezes spółki. Dlatego zarząd ma dążyć do przywrócenia „dobrych cen rynkowych“. – Zamiast ceny będziemy rywalizować jakością i wiedzą kolejarską – zapowiada Libiszewski.

Jego zdaniem, wielu klientom nie chodzi o cenę przewozu, a o odpowiedzialność za jego organizację, ochronę, ubezpieczenie czy dostawę w odpowiednim czasie. – Wyniki tych działań nie przyjdą od razu. Inercja takiej spółki jak PKP Cargo jest bardzo duża. My dziś obserwujemy efekty decyzji podjętych pół roku czy rok temu – podsumował nowy prezes spółki.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5