Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

PKM także podpisała umowę na realizację swojego odcinka bajpasa kartuskiego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
28-12-2020
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
PKM także podpisała umowę na realizację swojego odcinka bajpasa kartuskiego
wiz. PKM
22 grudnia podpisano umowę pomiędzy samorządową spółką PKM SA i gdyńską firmą Torhamer na wykonanie dokumentacji projektowej oraz robót budowlanych tzw. „bajpasu kartuskiego” na odcinku realizowanym przez PKM. Na wszystkie prace z tym związane wykonawca ma 24 miesiące od momentu podpisania umowy, co oznacza, że pierwsi pasażerowie będą mogli skorzystać z nowej trasy kolejowej w grudniu 2022 r.

Tzw. „bajpas kartuski” to kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Gdańsk Kokoszki i Starą Piłę, w śladzie dawnych linii kolejowych nr 234 i 229. Powstaje ona w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii 201 linii Gdynia – Kościerzyna – Bydgoszcz. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz i w kierunku Kościerzyny – jaki od 5 lat jest systematycznie rozwijany na linii PKM – może zostać nawet całkowicie wstrzymany i zastąpiony komunikacją zastępczą.

– Aby zminimalizować związane z tym utrudnienia dla pasażerów korzystających z kolejowych połączeń pomiędzy Kaszubami a Trójmiastem powstał pomysł reaktywacji dawnej linii kolejowej z Gdańska przez Starą Piłę do Kartuz i wykorzystania jej jako kolejowego objazdu na czas modernizacji linii 201 – mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego. - Dzięki wybudowaniu tzw. „bajpasu kartuskiego” i przy odpowiednim etapowaniu przez PKP PLK prac na linii 201 mieszkańcy powiatów kartuskiego i kościerskiego będą mieli cały czas zapewnione połączenia kolejowe z Gdańskiem. A na tym właśnie nam, jako organizatorowi przewozów kolejowych w regionie, najbardziej zależy.

Wspólny pomysł samorządu i PKP PLK

Prace przy „bajpasie kartuskim” będą się składać z dwóch części: modernizacji około 15 km istniejącej linii Gdańsk Kokoszki – Stara Piła – Żukowo – Glincz (należącej do PKP PLK i przez nie realizowanej), gdzie także podpisano już umowę oraz odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek – Gdańsk Kokoszki (realizowanej przez należącą do samorządu województwa pomorskiego spółkę PKM SA przy ścisłej współpracy z miastem Gdańsk).

Właśnie tego odcinka „bajpasu kartuskiego” dotyczy podpisana 22 grudnia 2020 r. umowa pomiędzy samorządową spółką PKM SA i firmą Torhamer z Gdyni, która wygrała przetarg na realizację tej inwestycji, wyceniając ją na 43,25 mln zł.

Na realizację wszystkich robót wraz z uzyskaniem wymaganych zezwoleń i dopuszczeń wykonawca ma obecnie 24 miesiące od momentu podpisania umowy. Zakres prac obejmuje włączenie linii kolejowej nr 234 (tzw. „bajpas kartuski”) w linię 248 (PKM) na wysokości obwodnicy trójmiejskiej, przed przystankiem PKM Gdańsk Kiełpinek (jadąc w kierunku Gdańska Wrzeszcza) oraz rewitalizację samej linii 234 na odcinku prawie 1,5 km (do okolic połączenia ulic Osiedlowej i Dojazdowej).

W ramach inwestycji powstanie cała niezbędna infrastruktura w śladzie istniejącego, przedwojennego nasypu, który – podobnie jak to było wcześniej na linii PKM budowanej w latach 2013-2015 – zostanie częściowo rozebrany, a następnie odbudowany i wzmocniony zgodnie z obowiązującymi normami oraz niezbędnymi do funkcjonowania współczesnej linii kolejowej instalacjami podziemnymi (m.in. sieci elektrycznych, teletechnicznych, SRK, itd. + usunięcie kolizji z istniejącymi lub projektowanymi w tym miejscu innymi sieciami). Projekt obejmuje także budowę lub przebudowę dwóch przepustów pod torami na potoku Bystrzec, przejścia pod torami łączącego osiedle Karczemki z terenami rekreacyjnymi przy zbiorniku Kiełpinek oraz wiaduktu drogowego łączącego ulice Osiedlową i Dojazdową.

Pociągi przez bajpas od grudnia 2022

– W ciągu pierwszych 9 miesięcy wykonawca zobowiązany będzie opracować projekt budowlany, więc spodziewamy się, że same roboty na naszym odcinku bajpasu rozpoczną się na przełomie 2021 i 2022 roku – mówi Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA. – Na uzyskanie pełnej przejezdności linii kolejowych 248 i 234 wykonawca będzie miał czas do 15 listopada 2022 r. Zależy nam bowiem, aby pierwsi pasażerowie mogli skorzystać z nowej trasy już w grudniu 2022 r., kiedy wejdzie w życie roczna zmiana rozkładu jazdy.

Warto podkreślić, że już kilka lat temu podczas projektowania Pomorskiej Kolei Metropolitalnej przewidziana została możliwość reaktywacji linii 234 w przyszłości i linia 248 (PKM) wybudowana została w sposób minimalizujący obecnie prace niezbędne do połączenia obu linii kolejowych. Dlatego m.in. od razu na wysokości Kiełpinka zastosowany został inny typ rozjazdów pozwalający na jazdę z prędkością 100 km/h w kierunku bajpasu, a semafory wjazdowe na przystanek Kiełpinek od strony lotniska zostały odsunięte. Również projekt elektryfikacji linii PKM w okolicy Kiełpinka został przygotowany w sposób ułatwiający realizację „bajpasu kartuskiego”, a oba zadania są ze sobą ściśle skoordynowane.

Nie tylko bajpas

Podpisanie umowy z wykonawcą „bajpasu kartuskiego” to nie jedyne ważne dla PKM SA i Samorządu Województwa Pomorskiego wydarzenie w końcówce 2020 roku. 21 grudnia samorządowa spółka ogłosiła przetarg na wykonawcę elektryfikacji linii PKM wraz z budową przystanku Gdańsk Firoga, a na przełomie roku planuje ogłosić również przetarg na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe dla nowego, dużego projektu PKM Południe.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Pociągi na PKM już pod siecią trakcyjną

Infrastruktura

Pociągi na PKM już pod siecią trakcyjną

Jakub Madrjas 12 czerwca 2023

Pomorskie potwierdza: Będą elektryczne pociągi na PKM

Tabor i technika

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała umowę z Alstomem

Infrastruktura

Zobacz również:

Pociągi na PKM już pod siecią trakcyjną

Infrastruktura

Pociągi na PKM już pod siecią trakcyjną

Jakub Madrjas 12 czerwca 2023

Pomorskie potwierdza: Będą elektryczne pociągi na PKM

Tabor i technika

Pomorska Kolej Metropolitalna podpisała umowę z Alstomem

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5