Zgodnie z najnowszymi sondażami powyborczymi, do Sejmu wejdzie pięć partii: PiS, które uzyskało najwięcej głosów, dalej PO, Kukiz 15, Nowoczesna Ryszarda Petru oraz PSL. Potwierdzenie sondażowych wyników będzie oznaczać, że PiS będzie mogło samodzielnie formować rząd.
Aktualizacja: godz. 8:00, 26.10.2015
Według danych z 90% komisji wyborczych, Prawo i Sprawiedliwość zdobyło 37,7% głosów (232 mandaty). Drugi wynik w wyborach osiągnęła Platforma Obywatelska, zyskując około 23,6% poparcia (137 miejsc w sejmie). W sejmie znajdą się także przedstawiciele komitetu Kukiz 2015 z 8,7% poparciem (42 miejsca), Nowoczesna Ryszarda Petru z około 7,7% głosów (30 mandatów) a także PSL – 5,2% (18 mandatów). Poza sejmem pozostaną przedstawiciele Zjednoczonej Lewicy, partii Korwin (chociaż tu sprawa nie jest jeszcze przesądzona) oraz partii Razem.
Przed wyborami redakcja „Rynku Kolejowego" przeanalizowała program partii politycznych. Zapytaliśmy, jak widzą problemy infrastruktury przedstawiciele ugrupowań, które znajdą się w nowym sejmie. O tym jaką politykę transportową zamierza promować PiS i co sądzi na temat budowy dróg, kolei i energetyki największa partia opozycyjna piszemy TUTAJ. Jakie plany infrastruktury mają mniejsze partie? Odpowiedź znajdziesz TUTAJ.
Zapraszamy również do lektury wcześniejszych naszych artykułów „wyborczych”, które publikowaliśmy na portalach Rynek-Kolejowy.pl, RynekInfrastruktury.pl i Transport-Publiczny.pl. Zapraszamy do zapoznania się z opiniami kandydatów na temat:
-
Pożądana proporcja podziału środków UE na kolej i drogi – pytany o podział Jerzy Wilk podkreślił, że duża dysproporcja w podziale środków UE między kolei i drogi negatywnie wpływa na konkurencyjność transportu kolejowego. Aktualnie podział ten wynosi 60:40 na korzyść dróg.
-
Rozdzielenie MIR na mniejsze resorty – zdaniem przedstawicieli PiS Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju należałoby podzielić i odseparować infrastrukturę od polityki rozwojowej. Jeden z ankietowanych preferował jedynie zmianę nazwy.
-
Odkorkowanie centrów miast – PiS apeluje, by realizować inwestycje przenoszące ruch tranzytowy poza centra miast, a proponowane wprowadzenie opłat za wjazd do centrów miast nie wyleczy przyczyn powstawania korków.
-
Budowa Kolei Dużych Prędkości – wśród przepytanych kandydatów PiS pojawił się głos poparcia dla realizacji projektu KDP, co przełoży się na zwiększenie mobilności obywateli i tworzenie nowych miejsc pracy.
-
Budowa Centralnego Portu Lotniczego – PiS jest zdania, że należy stwarzać warunki do rozwoju PLL LOT i wstrzymać się z budową Centralnego Portu Lotniczego, by uniknąć problemów, jakie mają Niemcy z budową nowego lotniska dla Berlina.
-
Ustawa metropolitalna – istotne dla nowej rządzącej partii będzie wsparcie rozwoju aglomeracji, między innymi poprzez dobrze zorganizowany transport zbiorowy.
-
Program Budowy Dróg Krajowych – będący zdaniem PiS listą przedwyborczych życzeń PBDK nie sprzyja zrównoważonemu rozwojowi całego kraju, zaniedbując zwłaszcza wschodnią część Polski.
-
Konkurencja w kolejowych przewozach pasażerskich – PiS twierdzi, że Polska musi być przygotowana na otwarcie rynku i powinna dbać o rozwój przewoźników pasażerskich.
-
Przyszłość polskiej energetyki – PiS zamierza ratować polskie górnictwo i rozwijać sektor energetyczny, między innymi poprzez stworzenie dedykowanego mu Ministerstwa Energetyki.
Zapraszamy na V Kongres Kolejowy, który odbędzie się 28 października 2015 roku w Katowicach. W tym roku wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi analiza polskiego rynku kolejowego oraz kwestia przygotowania inwestycji w infrastrukturze kolejowej.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz TUTAJ.