Największy regionalny przewoźnik pasażerski musi wymienić swój przestarzały tabor, by być przygotowanym na szersze wejście zagranicznych operatorów na polski rynek. Powinien skupić się także na pozyskiwaniu nowych pracowników, bo w perspektywie kilku lat rola kolei pasażerskiej powinna się zwiększyć. Aby jednak spółka odczuła pozytywne skutki zmian rynkowych, musi uporać się z dużymi wyzwaniami.
– Nie jest tajemnicą, że tabor, którym dysponujemy, jest przestarzały – mówił podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu Krzysztof Pietrzykowski, prezes zarządu Polregio. Wiek eksploatowanej floty ma przy tym nie ułatwiać największemu przewoźnikowi kolejowemu przygotowania się do działania w warunkach szerszej konkurencji na polskich torach. Doprowadzenie do praktycznie całkowitej wymiany pojazdów przedsiębiorstwa jest więc jednym z głównych zadań, jakie stawiają przed sobą powołane niedawno władze spółki.
Przewoźnik liczy na duże dofinansowanie unijne
Polregio nie będzie zdaniem prezesa w stanie dokonać tego skoku bez istotnego wsparcia z funduszy unijnych. – W latach 2016 – 2023 spółka zakupiła siedem nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. To najlepiej oddaje skallę wyzwań, przed jakimi stoimy – opisywał. Dodał, że aktualna średnia wieku taboru przewoźnika wynosi ok. 40 lat.
Przedstawiciel ogólnopolskiego operatora zadeklarował, że dołoży wszelkich starań, by do pozyskania nowego taboru doszło, i prowadzi w tym kierunku rozmowy z rządem. Podkreślał także, że zamierza współpracować ze wszystkimi przewoźnikami regionalnymi, by przeciwdziałać zjawisku wykluczenia komunikacyjnego, które jest w jego opinii związane m.in. z procesem likwidacji połączeń na trasach lokalnych, jaki miał miejsce po transformacji ustrojowej. – Wszyscy wiemy, co działo się z poszczególnymi liniami od lat 90. - zauważył.
Konkurencja powinna podnieść jakość usług
W opinii Pietrzykowskiego konkurencja na rynku przewozów pasażerskich jest potrzebna dla zapewnienia wysokiej jakości usług dla pasażera. – To oczywiście rodzi pewne wyzwania, ale to pasażer musi być w centrum naszych zainteresowań – stwierdził. Dowodem na takie spojrzenie na kolej ma być niedawne podpisanie odpowiednich porozumień wprowadzających honorowanie biletów miejskich lub aglomeracyjnych we Wrocławiu i Szczecinie.
Poza kwestiami taborowymi problemem przewoźnika są także kadry. Prezes Polregio mówił o konieczności zachęcania młodych ludzi do związania się z branżą kolejową jako przyszłościową w kontekście konieczności ograniczania emisji zanieczyszczeń generowanych przez sektor transportu. Krótkofalowym celem ma być zaś zatrzymanie na kolei pracowników tracących zatrudnienie w PKP Cargo. Niedobór personelu bywa bowiem odczuwalny już teraz, np. w okresie letnim brakowało maszynistów mogących prowadzić rozkładowe pociągi na Podkarpaciu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.