Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła kolejne odwołanie konsorcjum Siemens Mobility w przetargu na dostawę elektrycznych, piętrowych zespołów trakcyjnych. Z tego powodu otwarcie ofert jest niezagrożone i ma nastąpić 23 lipca bieżącego roku. Zakup 42 lub 72 jednostek to rekordowe zamówienie PKP Intercity.
Przetarg na
piętrowe, elektryczne zespoły trakcyjne dla PKP Intercity zbliża się ku końcowi. Mimo kolejnego odwołania, wniesionego 7 lipca przez konsorcjum grupy Siemens, otwarcie ofert ma nastąpić 23 lipca bieżącego roku, a więc w najbliższą środę. To efekt odrzucenia przez Krajową Izbę Odwoławczą wspomnianego odwołania, o czym poinformowali nas dziś przedstawiciele PKP Intercity.
Było to już
drugie odwołanie niemieckiego producenta złożone na końcowym etapie postępowania przetargowego. Tym razem Siemens wnioskował o przedłużenie czasu na zbieranie ofert do końca sierpnia bieżącego roku, co argumentował koniecznością lepszego zapoznania się z odpowiedziami ze strony PKP Intercity na szereg pytań złożonych w toku postępowania.
– Poważne firmy muszą poważnie traktować PKP Intercity, a jeszcze bardziej muszą poważnie traktować również siebie. Było dużo czasu na złożenie oferty. Liczymy, że wszystkie podmioty uczestniczące w tym przetargu je złożą i liczymy na to, że wybierzemy niebawem najlepszą – skomentował w rozmowie z Rynkiem Kolejowym odpowiadający w Ministerstwie Infrastruktury za kolej Piotr Malepszak.
Przypomnijmy, że PKP Intercity
kupuje co najmniej 42 lub nawet 72 fabrycznie nowe, elektryczne i piętrowe zespoły trakcyjne z 30-letnim utrzymaniem. Maksymalna skala zamówienia - 72 pojazdy wraz z utrzymaniem może sięgnąć wartości 17 mld złotych. Już sama podstawa zamówienia, wyceniona na około 10 mld złotych czyni to zamówienie
największym w historii przewoźnika.
Każdy z EZT będzie mógł rozwijać prędkość 200 km/h, pracując w dwóch różnych systemach zasilania – 3 kV DC oraz 25 kV AC 50 Hz. Producent będzie musiał także zapewnić dopuszczenie jednostek do ruchu zarówno na polskiej, jak i czeskiej sieci kolejowej. Każdy pojazd pomieści minimum 480 pasażerów na stałych miejscach siedzących, przy czym 12% z nich będą stanowić miejsca 1. klasy. Więcej o specyfikacji nowych pociągów
można przeczytać tutaj.