Siedem firm i osiem konsorcjów znalazło się wśród podmiotów, które chcą zaprojektować i wybudować bocznicę kolejową CPK. Spółka otworzyła dziś oferty w przetargu i rozpoczęła ich analizę przed wyłonieniem wykonawcy. Bocznica kolejowa, będąca elementem infrastruktury niezbędnej do funkcjonowania Lotniska CPK, powstanie najpóźniej pod koniec 2029 roku na północny - zachód od lotniska. Wartość zamówienia to blisko 300 mln zł brutto.
Bocznica kolejowa o długości około 5 km powstanie w ramach projektu „Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego wraz z urządzeniami i obiektami niezbędnymi do jego funkcjonowania – budowa bocznicy kolejowej na odcinku linia kolejowa nr 3 – Centralny Port Komunikacyjny”. W pierwszym etapie będzie wykorzystywana jako miejsce przeładunku materiałów na potrzeby budowy Lotniska CPK, węzła kolejowego i linii 85, łączącej w standardzie KDP Warszawę z Łodzią. W kolejnym, po zakończeniu budowy portu lotniczego, będzie pełniła rolę bocznicy paliwowej.
Warunki przetargu w formule „Projektuj i buduj” zakładały: przygotowanie dokumentacji projektowej, w tym projektu budowlanego oraz pozyskania niezbędnych uzgodnień i decyzji umożliwiających wnioskowanie o pozwolenie na budowę oraz wykonanie robót budowlanych oraz uzyskanie pozwolenia na użytkowanie linii na odcinku od obszaru włączenia w linię kolejową nr 3 do obszaru przyszłego terminala towarowego CPK.
Z uwagi na zbieżność śladu bocznicy z linią CMK Północ (bocznica będzie skrajnym, zachodnim torem fragmentu odcinka CPK – Płock – Włocławek), wykonawca projektowanej infrastruktury dostosuje ją do parametrów docelowych linii w zakresie nasypów kolejowych, obiektów mostowych i inżynieryjnych.
W przetargu znalazło się 15 ofert, wszystkie mieszczą się w kosztorysie. Teraz spółka CPK przystąpi do ich weryfikacji i analiz oraz oceny ofert pod kątem ceny. Warto zwrócić uwagę nie tylko na dużą liczbę ofert, ale także i znaczne różnice w cenach. Najniższą ofertę złożyło konsorcjum TrackTec i Unibep – to 143,2 mln zł brutto. Najdroższa jest oferta Intopu, który za realizację prac chciałby 284,9 mln zł brutto.
Zgodnie z harmonogramem wyłoniony wykonawca będzie miał 36 miesięcy od momentu podpisania umowy na zrealizowanie zadania. W kolejnym kroku planowane jest wspólne z PKP PLK postępowanie przetargowe na włączenie bocznicy w istniejącą linię kolejową nr 3 (LK3).
Oferty w przetargu na projektowanie i budowę bocznicy kolejowej CPK złożyli: Roverpol – lider konsorcjum i Rober Infrastructuras (Hiszpania) – partner konsorcjum, Aldesa Construcciones Polska – lider konsorcjum i Aldesa Construcciones oraz Coalvi (Hiszpania) – Partnerzy konsorcjum, Intop, Torpol, Trakcja, Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor, Budimex, Colas Rail Polska – Lider konsorcjum i Mostostal Warszawa – partner konsorcjum, Strabag, Porr, Torkol -lider konsorcjum i Primost Południe – partner konsorcjum, Zakład Robót Komunikacyjnych – Dom w Poznaniu sp. z o.o. – Lider konsorcjum i NDI Energy , NDI Sopot S.A. – partnerzy konsorcjum. Swoje propozycje przedłożyli też: Track Tec Construction – Lider konsorcjum i Unibep – partner konsorcjum, Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno-Torowe – lider konsorcjum i Poleko Budownictwo – Partner konsorcjum, a także Duna Polska – lider konsorcjum i ZUE S.A. – partner konsorcjum.