NUMER 10/2020
NUMER 10/2020
Temat numeru:
Kolej Plus
szukaj
Śledź nas:

Pierwszy na kontynencie Train Scanner będzie badać polskie Pendolino

| Jakub Madrjas 24.09.2020 135

Pierwszy na kontynencie Train Scanner będzie badać polskie Pendolino
TrainScanner w warszawskim centrum serwisowym Alstom
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", na terenie należącej do Alstomu bazy utrzymaniowej Pendolino w Warszawie zamontowany został skaner całopociągowy. To ostatni krzyk techniki utrzymania pojazdów kolejowych, który pozwala z dokładnością do godzin określić termin wymiany podzespołów.
Informację, że skaner całopociągowy tzw. Train Scanner, powstaje w tej chwili na warszawskiej Koziej Górce w obiekcie obsługi technicznej Pendolino potwierdza Artur Fryczkowski, dyrektor zarządzający Alstomu na Polskę i Ukrainę. Urządzenie jest w fazie kalibracji i testów; po ich zakończeniu powinno rozpocząć regularną pracę. – To pierwsze tego typu urządzenie w kontynentalnej Europie – podobne działa tylko w Manchesterze – mówi Fryczkowski.

Train Scanner – jak to działa? 

Pierwszy skaner całopociągowy (Train Scanner) został zbudowany przez Alstom w bazie Longsight w Manchesterze. Celem było sprostanie rygorystycznym wymogom utrzymania pociągów Virgin Pendolino w warunkach niezwykle intensywnego wykorzystania składów, które przejeżdżają dziennie 1200 mil – ponad 1900 km, mimo prędkości maksymalnej zaledwie 200 km/h. Urządzenie oglądaliśmy w tamtejszym zakładzie w 2016 roku (relacja jest dostępna w numerze 6/2016 Miesięcznika "Rynek Kolejowy"). Jak pisaliśmy: To specjalna bezobsługowa brama wyposażona w zestaw czterech automatycznych urządzeń diagnostycznych. Badania pociągu, porównywane przez załogę do rezonansu magnetycznego lub badań rentgenowskich w medycynie, odbywa się zdalnie, podczas jazdy z prędkością obowiązującą na terenie deportu (5 mil na godzinę). Pierwsze z badań to laserowy pomiar wymiaru i kształtu kół, wykrywający odkształcenia i nadmierne zużycie. Drugie urządzenie bada optycznie obecność i grubość klocków hamulcowych. Trzecie urządzenie wykonuje stereoskopowe zdjęcia odbieraka prądu, na podstawie których powstaje trójwymiarowy model nakładek węglowych. Następnie algorytm określa poziom ich zużycia i wskazuje ewentualne uszkodzenia. Czwarte urządzenie sprawdza optycznie ponad 26 parametrów pudła, np. dotyczące obecności i właściwej orientacji urządzeń. Wyniki analizy widoczne są na ekranie osób nadzorujących proces najpóźniej po kwadransie.

Diagnostyka pojazdów w ruchu jest stosowana na wielu kolejach (i nieraz przy wyższych prędkościach przejazdu). Tu jednak wpleciona jest w kompletną, dostępną online bazę danych obejmującą archiwum badań i przewidywania dotyczące parametrów pociągu, co umożliwia zastosowanie „przewidującego” modelu utrzymania, tzw. predictive maintanance. Dzięki gromadzeniu danych o zużyciu kluczowych komponentów w bazie danych system jest w stanie zaplanować konkretne czynności utrzymania do wykonania w przyszłości, co w Manchesterze przekłada się na dłuższe o 25% okresy międzyprzeglądowe i mniejsze o 15% zużycie materiałów. 

Ogromne oszczędności na kosztach utrzymania Pendolino

– Urządzenie umożliwia automatyczne skanowanie pantografu, zestawów kołowych, integralności poszycia i tarcz hamulcowych. Cała wiedza zebrana i analizowana przez system prowadzi do tego, by unowocześnić system utrzymania jako element tzw. Health Hub. Dzięki cyfrowej analizie danych system jest w stanie wskazać optymalny moment wymiany komponentów z dokładnością do jednej godziny. To pozwala nam maksymalnie zadbać o bezpieczeństwo, zoptymalizować obsługę i koszty – mówi dyrektor Alstomu.

Co ciekawe, warta wiele milionów złotych inwestycja nie była wymagana przez PKP Intercity. Dlaczego zatem Alstom się na nią zdecydował? – To właśnie siła tzw. predictive maintenance czy też utrzymania korekcyjnego. Oszczędności na najdroższych komponentach pociągu, takich jak klocki hamulcowe, są tak duże, że inwestycja zwróci się dzięki oszczędnościom w utrzymaniu w całym cyklu życia pojazdu lub też na przestrzeni 10 lat, które pozostały nam w kontrakcie utrzymaniowym z PKP Intercity. Myślę, że to atut, dzięki któremu system znajdzie swoich nabywców – przewiduje Fryczkowski.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (4782)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (4782)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 10/2020
NUMER 10/2020
W najnowszym raporcie naszą uwagę kierujemy w stronę rządowego programu Kolej Plus. Mimo obaw, samorządy z całej Polski złożyły prawie 100 wniosków, pokazując, że cały czas rośnie świadomość znaczenia kolei lokalnej. W tekście autorstwa Jakuba Madrjasa warto przyjrzeć się mapie, która znakomicie prezentuje projekty zgłoszone do wspomnianego programu na tle projektów WPIK i KPK. Były prezes Kolei Śląskich, a obecnie wiceprezes Stowarzyszenia Kolej na Śląsk, Wojciech Dinges, podkreśla znaczenie Kolei Plus dla kolejowych inwestycji.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają liczni rozmówcy, a wśród nich: Artur Fryczkowski, prezes Alstom Konstal; Bogusław Kowalski, prezes Olkolu; Mariusz Matejczyk, dyrektor zarządzający polskim oddziałem HARTING; Wiesław Nowak, prezes ZUE; były i obecny prezes Wytwórni Podkładów Strunobetonowych oraz Maciej Szłapczyński z Autocomp Management.

Nie mniej interesujące są również teksty dot. tramwajów w Szczecinie i Łodzi, czy artykuły autorstwa Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego – Ignacego Góry.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w bardzo ciekawy temat turystyki kolejowej sprzed 100 lat.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5