NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Pierwsze projekty kolejowe ze środkami unijnymi na lata 2014-2020

| Witold Urbanowicz 25.07.2016 106

Pierwsze projekty kolejowe ze środkami unijnymi na lata 2014-2020
Pierwsze projekty unijne ze środkami unijnymi na lata 2014-2020Fot. PKP PLK
25 lipca w Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisano pierwsze umowy o dofinansowanie dla projektów kolejowych w ramach perspektywy finansowej 2014-2020 z Program Infrastruktura i Środowisko. Środki unijne otrzymała przebudowa linii kolejowej nr 7 między Otwockiem a Lublinem oraz budowa łącznicy Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki.
Rozpoczynają się pierwsze projekty kolejowe finansowane ze środków unijnych w ramach POiŚ 2014-2020. – Projekty mają duże znaczenie. Do tej pory mieliśmy umowy podpisane na dziewięć projektów fazowanych, a dzisiaj mamy całkowicie nowe projekty – mówi Witold Słowik, wiceminister rozwoju.

Modernizacja linii Lublin – Warszawa i trasy zastępczej

Pierwszym z dofinansowanych projektów jest kompleksowa modernizacja 150 km linii kolejowej nr 7 między Otwockiem a Lublinem. W ramach prac powstanie drugi tor między Otwockiem a Pilawą, przystanek Lublin Zachód, dwa nowe wiadukty drogowe i 12 tuneli pieszych pod torami. Przejazd będzie możliwy z prędkością 160 km/h, a czas przejazdu między Warszawą a Lublinem skróci się – wg zapowiedzi PKP PLK – do 90 minut (dla najszybszego pociągu). Realizacja prac przewidziana jest na lata 2017-2020. Wartość całkowita projektu to 4,3 mld zł, z czego dofinansowanie unijne sięga 2,9 mld zł. Obecnie w związku z pracami zaplanowanymi między Otwockiem a Lublinem toczą się przetargi na osiem zadań. PKP PLK zakłada, że w tym roku zostaną podpisane umowy na pięć kontraktów, a trzy przesuną się przez odwołania.

Pracami remontowymi zostanie objęty także 50-kilometrowy odcinek linii objazdowej nr 30 na odcinku Łuków – Parczew. Przygotowana zostanie również dokumentacja projektowa dla odcinka Warszawa – Otwock.

Łącznica w Krakowie z dofinansowaniem

Drugi dofinansowany projekt to budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki. To strategiczna inwestycja PKP PLK na terenie Krakowa i ważny element systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Dzięki niej pociągi będą mogły kursować między Krakowem Głównym a Skawiną w kierunku Oświęcimia i Zakopanego bez zmiany czoła na Płaszowie. Nowa linia kolejowa nr 624, składająca się z 2,6 km toru, poprowadzona zostanie na estakadach i nasypach, łącząc linie Kraków Główny – Medyka i Kraków Płaszów – Oświęcim. Wartość projektu to 348 mln zł, z czego dofinansowanie unijne sięga 188 mln zł. Obecnie prace budowlane są już prowadzone.

– To dwa bardzo rożne projekty. Linia Warszawa – Lublin to przedsięwzięcie o charakterze cywilizacyjnym, które przybliży Polskę Wschodnią do centrum. Drugi projekt – łącznicy w Krakowie – jest ważny aglomeracyjnie. Przy relatywnie niewielkich nakładach usuwamy wąskie gardła. Efektywność systemu kolejowego jest bardzo wysoka – mówi Piotr Stomma, wiceminister infrastruktury i budownictwa.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Warszawa (4030)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Warszawa (4030)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5