Partnerzy serwisu:
Świat

Pierwsze badanie na temat COVID-19 w pociągach. Zaskakujące wnioski

Dalej Wstecz
Data publikacji:
10-08-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

ŚWIAT
Pierwsze badanie na temat COVID-19 w pociągach. Zaskakujące wnioski
fot. N509FZ, CC BY-SA 4.0
Im dłuższa podróż pociągiem, tym większy dystans należy zachować między pasażerami, by zmniejszyć ryzyko przenoszenia koronawirusa między nimi – wynika z badania przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu w Southampton, WorldPop i kilku uczelni chińskich w oparciu o dane dotyczące chińskich KDP. Naukowcy zalecają też zdecydowane egzekwowanie przepisów dotyczących zakrywania nosa i ust oraz dezynfekcji rąk. Wyniki badań opublikowano w magazynie "Clinical Infectious DIseases".

Jak przypominają autorzy we wstępie do opracowania, 10 stycznia (we wczesnym stadium pandemii) rozpoczął się sezon tradycyjnych w Chinach podróży do domów z okazji nowego roku księżycowego, co mocno przyczyniło się do rozprzestrzenienia koronawirusa. Koleje dużych prędkości, których skala przewozów w Chinach jest nieporównywalna z europejską (w 2018 r. skorzystały z nich ok. 2 miliardy osób), były dla świętujących głównym środkiem transportu. Między 10 a 23 stycznia pociągami dużych prędkości podróżowało ok. 150 mln Chińczyków.

Im dłuższa podróż, tym większe ryzyko

Badacze wzięli pod uwagę okres od 19 grudnia ubiegłego do 6 marca bieżącego roku. Na podstawie danych epidemiologicznych oraz informacji gromadzonych przez przewoźników kolejowych ustalono listę 2334 osób zarażonych koronawirusem oraz 72 093 ludzi, którzy w pociągach mieli z nimi bezpośrednią lub pośrednią styczność. Czas wspólnej podróży nie przekraczał z reguły 8 godzin.

Jak ustalono, ryzyko zarażenia się podczas jazdy pociągiem zależy nie tylko od dystansu między pasażerami, ale także od czasu podróży. Im dłuższa wspólna jazda, tym większą wartość bezpiecznej odległości należy przyjąć. Według badaczy odległość między 1 a 2 m (w jednym rzędzie siedzeń) jest wystarczająca przy podróży trwającej nie dłużej, niż godzinę. Gdy wspólna jazda pociągiem trwa dwie godziny, należy jednak zwiększyć dystans powyżej 2,5 m.

Z największym ryzykiem wiązała się podróż na siedzeniu sąsiadującym z zajmowanym przez osobę zarażoną. Prawdopodobieństwo przeniesienia wirusa wynosiło wtedy 3,5% (a z każdą kolejną godziną rosło o 1,3%). W kolejnych rzędach i kolumnach siedzeń (wzięto pod uwagę 3 najbliższe rzędy i wszystkie 5 kolumn między burtami wagonu) niebezpieczeństwo sukcesywnie malało. Przeszło dwukrotnie mniejsze (1,5%) było ono w przypadku siedzenia na dalszych fotelach w tym samym rzędzie. Jak wyliczono, dla pozostałych siedzeń prawdopodobieństwo infekcji rosło średnio o 0,15% na godzinę. Podróżni, którzy zajmowali miejsce po osobie chorej, przyjmowali na siebie stosunkowo niewielkie ryzyko (0,075%).

W badaniu nie uwzględniono jednak – na przykład – roli, jaką w przenoszeniu wirusa mogło odegrać poruszanie się pasażerów oraz personelu po pokładzie pociągu. Oprócz tego specyfika podróży chińskimi KDP polega na przechodzeniu pasażerów przez bramki bezpośrednio przed odjazdem pociągu - nie ma możliwości swobodnego przemieszczania się po peronie.

Wniosek: Bezwzględne limity miejsc

Omawiając płynące z badania wnioski, naukowcy zwracają uwagę na znaczenie rozładowywania tłoku w pociągach. Jak przekonują, dopóki sytuacja epidemiologiczna nie zostanie opanowana, należy wyznaczać limity miejsc w sposób wymuszający duże odległości między pasażerami i ściśle ich przestrzegać. Im mniejsze zagęszczenie pasażerów w wagonie, tym mniej szans na przenoszenie wirusa między pasażerami.

Wiele zależy też od stosowania środków ochrony osobistej, takich jak maski lub przyłbice, dezynfekowania rąk oraz odkażania wnętrz pociągów (ze szczególnym uwzględnieniem siedzeń) i poprawy ich wentylacji. Zdaniem kierującego badaniem dr. Shengjie Lai z Uniwersytetu w Southampton pomiary temperatury przed wsiadaniem do pociągu są rozwiązaniem wartym rozważenia.

Tutaj można zapoznać się z artykułem oraz przeczytać jego streszczenie w języku angielskim.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Od 1 marca koniec obostrzeń związanych z Covid-19

Prawo i polityka

Od 1 marca koniec obostrzeń związanych z Covid-19

ep. 23 lutego 2022

MPK Wrocław łączy siły z wrocławskimi firmami w walce z COVID-19

Zintegrowany transport

Odmrażamy gospodarkę, ale nie transport

Zintegrowany transport

Odmrażamy gospodarkę, ale nie transport

Łukasz Malinowski 30 kwietnia 2021

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Od 1 marca koniec obostrzeń związanych z Covid-19

Prawo i polityka

Od 1 marca koniec obostrzeń związanych z Covid-19

ep. 23 lutego 2022

MPK Wrocław łączy siły z wrocławskimi firmami w walce z COVID-19

Zintegrowany transport

Odmrażamy gospodarkę, ale nie transport

Zintegrowany transport

Odmrażamy gospodarkę, ale nie transport

Łukasz Malinowski 30 kwietnia 2021

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5