Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pierwsza lokomotywa 19D już na torach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
05-05-2017
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Pesa i Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor” opracowały lokomotywę typu 19D serii SM48. To głęboka modernizacja popularnej "Tamary".

Instytut Pojazdów Szynowych „Tabor” od listopada 2014 roku realizuje wspólnie z Pesą program dofinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju, który zakłada jednoczesną modernizację platformy lokomotyw 6-osiowych obejmujących lokomotywę liniową serii ST44 (typu M62) i manewrową serii SM48 (typu TEM2), ponieważ jest ich najwięcej w eksploatacji, a ponadto zostały zabudowane na jednym podwoziu, obejmującym zarówno ostoję, jak i układy biegowe (wózki).

Od pewnego czasu drugą z wymienionych lokomotyw, czyli 19D serii SM48 można zobaczyć w okolicach Bydgoszczy. – Lokomotywa SM48 o mocy 1800 kW została zmodernizowana w Pesie – mówi „Rynkowi Kolejowemu” rzecznik bydgoskiej fabryki Michał Żurowski. Jak wyjaśnia, w czerwcu zostanie ona poddana jazdom testowym u jednego z klientów. – Lokomotywa należy do Pesy i będzie przedmiotem oferty na rynku na dokonywanie takich modernizacji, a w przyszłości być może oferty sprzedaży – dodaje rzecznik.

Nowoczesny produkt

Jak czytamy w opisie projektu, zmodernizowana platforma lokomotyw ma się charakteryzować przede wszystkim nowoczesnymi silnikami spalinowymi spełniającymi wymagania etapu IIIB (zgodnie z wymogami dyrektywy 2004/26/WE Parlamentu Europejskiego) w zakresie ograniczenia emisji zanieczyszczeń gazowych i cząstek stałych do atmosfery. W pojeździe znajdą się nowoczesne zespoły prądnic (główna, pomocnicza) synchronicznych, układ elektryczny spełniający wymagania w zakresie zakłóceń i hałasu.

Lokomotywa wyposażona jest także w napędy o zwiększonej mocy pozwalające na zwiększenie możliwości przewozowych oraz napędy pomocnicze z wykorzystaniem silników prądu zmiennego i silników hydraulicznych, nowoczesny układ hamulca z tablicą pneumatyczną i sprężynowym hamulcem postojowym oraz mikroprocesorowy układ diagnostyki i sterowania napędem i całą lokomotywą.

Grant z NCBiR

Ponadto, jak deklaruje IPS, platforma charakteryzować będzie się także nowoczesnymi kabinami sterowniczymi z niezależnymi układami pulpit-fotel, z nową izolacją akustyczną i termiczną oraz wyłożeniami, wyposażoną w klimatyzator (lub schładzacz) oraz inne urządzenia socjalne dla poprawy komfortu obsługi. Platforma ma cechować się zmodernizowanymi wózkami trakcyjnymi w zakresie prowadzenia zestawów kołowych poprawiającymi oddziaływanie na tor, poprawą szczelności przekładni, zwiększenia trwałości obręczy (w wyniku wprowadzenia systemów smarowania obrzeży kół) oraz poprawy trwałości silników trakcyjnych (zmiana izolacji). Lokomotywa ma się również charakteryzować nowoczesnymi systemami wykrywania, sygnalizacji i gaszenia ewentualnego pożaru przedziałów maszynowych.

Projekt IPS "Tabor" i Pesy realizowany jest w ramach Programu Badań Stosowanych NCBiR-u. Nazwano go „Platforma zmodernizowanych spalinowych lokomotyw 6-osiowych spełniających wymagania Unii Europejskiej z wykorzystaniem lokomotyw eksploatowanych w kraju”. Beneficjenci otrzymali na ten cel 7,8 mln zł dofinansowania.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Tabor i technika

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Jakub Rösler 25 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Upały dają się we znaki. Składy wagonowe za ezety

Tabor i technika

Pierwsze RegioFoxy z Pesy ruszą w Czechach już 11 sierpnia

Tabor i technika

ED74 po modernizacji nie mają ETCS. Czy jest im potrzebny?

Tabor i technika

Dym pod SA131 i SA132 na Dolnym Śląsku i Pomorzu. Niemal jednocześnie

Tabor i technika

Zobacz również:

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Tabor i technika

46 mln złotych za jeden EZT wraz z utrzymaniem?

Jakub Rösler 25 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Upały dają się we znaki. Składy wagonowe za ezety

Tabor i technika

Pierwsze RegioFoxy z Pesy ruszą w Czechach już 11 sierpnia

Tabor i technika

ED74 po modernizacji nie mają ETCS. Czy jest im potrzebny?

Tabor i technika

Dym pod SA131 i SA132 na Dolnym Śląsku i Pomorzu. Niemal jednocześnie

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5