Zakłady bydgoskiej Pesy opuściła pierwsza lokomotywa SU46 zmodernizowana do serii ST46. Prototyp w tej chwili przechodzi badania. Jeżeli odnowiony spalinowóz spełni oczekiwania PKP Cargo, przewoźnik będzie wykorzystywał tę serię lokomotyw do obsługi ruchu transgranicznego między Polską a Niemcami.
- Jest to modernizacja lokomotywy SU46 do serii ST46, czyli ta lokomotywa po modernizacji jest stricte towarowa. Oznacza to, że nie posiada już prądnicy grzewczej. Ponadto, po modernizacji jest już w pełni transgraniczna, czyli ma zainstalowane urządzenia bezpieczeństwa ruchu zarówno polskie, jak niemieckie, co oznacza, że będzie mogła jeździć między Polską a Niemcami – wyjaśnia Leszek Gaczkowski, szef rynku lokomotyw Pesy. – To była bardzo głęboka modernizacja. Chyba jedna z największych – dodaje.
W ramach modernizacji zostały zmodernizowane wózki oraz została zwiększona przesuwność środkowej osi, co poprawia parametry wpisywania się łuki spalinowozu. Zainstalowano także nowy, 12-cylindrowy silnik MTU o mocy 1800 kW. Przy jej konstruowaniu położono duży nacisk na to, żeby zapewnić wygodne miejsce pracy dla maszynisty, dlatego maszyna ma między innymi znacznie powiększoną kabinę maszynisty.
- Ta lokomotywa to prototyp. W tej chwili przechodzi badania. Po ich zakończeniu zostanie do UTK przesłane sprawozdanie, na podstawie którego urząd będzie mógł wydać terminowe świadectwo typu. Następnie lokomotywa trafi do eksploatacji nadzorowanej. Po jej zakończeniu zostanie podjęta decyzja, co dalej z tymi lokomotywami – wyjaśnia szef rynku lokomotyw Pesy.
PKP Cargo podpisało z Pesą umowę ramową na modernizację 10 lokomotyw serii SU46 do serii ST46. Realizacja zamówienia jest jednak uzależniona od parametrów, jakie będzie osiągał prototyp. PKP Cargo planuje, że w przyszłości lokomotywy z serii ST46 będą wykorzystywane do obsługi ruchu transgranicznego między Polską a Niemcami.
– W przypadku tej lokomotywy oprócz wymiany silnika i generalnie tych wszystkich założeń, które stawiamy lokomotywom spalinowym dokładamy jeszcze jedno ważne zadanie, a mianowicie dostosowanie jej do obsługi pociągów na sieci Deutsche Bahn, czyli zabudowy tych wszystkich urządzeń, które są wymagane przez DB Netz, aby lokomotywa mogła kursować po ich liniach – powiedział Witold Bawor, członek zarządu PKP Cargo podczas konferencji "Perspektywy rynku lokomotyw w Polsce" zorganizowanej przez "Rynek Kolejowy".
– Mamy kilka takich lokomotyw i chcemy rzeczywiście podczas ich modernizacji wykorzystać fakt przebywania ich już na warsztacie i przeprowadzić tzw. „germanizację” tych lokomotyw – stwierdził Witold Bawor. Jak zaznaczył, to zadanie jest szczególnie ważne dla PKP Cargo w świetle podjętej modernizacji przez DB Netz linii Knappenrode – Horka.
Zobacz zdjęcie zmodernizowanej lokomotywy ST46-01