Poseł Janusz Piechociński zajął się sprawą ewentualnego przywrócenia przewozów pasażerskich na trasie Ostrołęka-Łapy. - Działanie PKP w tym przypadku nazwać można sabotażem - pisze na swoim blogu.
Istniejąca infrastruktura obejmuje dwie linie kolejowe. Linia kolejowa nr 36 Ostrołęka - Łapy, na której przewozy pasażerskie zostały zawieszone w 2000 r. Linia ta przebiega przez teren województwa mazowieckiego i województwa podlaskiego. Jej długość wynosi 87,744 km, w tym na odcinku 68,555 km po terenie naszego województwa. Prędkość techniczna jest zróżnicowana i tak na odcinku Ostrołęka - Śniadowo wynosi 30 km/h, a na odcinku Śniadowo - Łapy 80 km/h. Na drugiej linii kolejowej nr 49 Śniadowo - Łomża o długości 17,261 km, na której przewozy pasażerskie koleją zostały zawieszone w 1992 r. w związku ze złym stanem infrastruktury kolejowej i niskim potokiem pasażerów. Do roku 2000 pasażerów na trasie Ostrołęka - Łomża przewożono kolejową komunikacją samochodową w ilości 4 par kursów autobusów. Prędkość techniczna na tej linii wynosi obecnie 20 km/h - pisze poseł PSL.
Na trasie Ostrołęka - Śniadowo - Łomża realizowane są przewozy towarowe. Na odcinku Sokoły - Łapy linia jest czynna dla przewozów towarowych, które zostały reaktywowane w 2007 r. Zawieszone są przewozy na odcinku Śniadowo - Sokoły.
Reaktywacja przewozów towarowych na odcinku Sokoły - Łapy nastąpiła z inicjatywy Wójta Gminy Sokoły, który w roku 2008 wyszedł z propozycją przywrócenia przewozów na całej długości linii 36 i 49. W tym celu zgodnie z obowiązującymi uwarunkowaniami prawnymi wystąpił do Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. właściciela linii z prośbą o przekazanie przedmiotowych linii samorządom. W powyższej sprawie wystąpił również Starosta Łomżyński Pan Krzysztof Kozicki. Samorządy otrzymały od zarządcy linii kolejowych odpowiedz odmowną.
Aby reaktywować przewozy pasażerskie w imieniu mieszkańców Łomży i powiatu łomżyńskiego złożył interpelację Pan Marek Olbryś Radny Sejmiku Województwa Podlaskiego. Informacja o możliwości przywrócenia przewozów pasażerskich na liniach kolejowych: nr 36 Ostrołęka- Łapy i nr 49 Śniadowo - Łomża została przedstawiona na posiedzeniu Zarządu Województwa Podlaskiego w dniu 13 października 2009 r., którą skierowano pod obrady najbliższej Sesji Sejmiku - twierdzi Janusz Piechociński.
Podczas XXXIII Sesji Sejmiku Województwa Podlaskiego w dniu 19 października 2009 r. z powyższą sprawą zostali zapoznani Radni Województw Podlaskiego. Dodatkowo na XXXIII Sesji w dniu 19 października 2009 r. oraz inicjatywą przejęcia linii kolejowych przez lokalne samorządy. Postanowiono zorganizować spotkanie w celu wypracowania stanowiska - aby pomóc samorządom lokalnym - w sprawie przejęcia i ewentualnej eksploatacji linii kolejowych nr 36 Ostrołęka - Łapy i nr 49 Śniadowo - Łomża. Na spotkaniu, które odbyło się w dniu 26 październik 2009r. przedstawiciele lokalnych samorządów i przedsiębiorców wyrazili niezadowolenie z istniejącego stanu rzeczy. Wójt Gminy Sokoły przedstawił dotychczasowe działania związane z przejęciem linii. Przedstawił również stanowisko Ministra Transportu z dnia 26 października 2009 r., w którym podtrzymał działanie Zarządcy Linii tj. Spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. o nie przekazaniu przedmiotowych linii samorządom lokalnym. Niestety, w odniesieniu do informacji przekazanej przez Ministerstwo Infrastruktury o podtrzymaniu stanowiska, działania Wójta Gminy Sokoły są bezprzedmiotowe.
Perspektywa uruchomienia przewozów kolejowych dopiero w 2016 roku do Elektrowni Ostrołęka jest tak odległa i mało realna, że budzi wątpliwości, czy naprawdę zostanie zrealizowana. Patrząc w przyszłość i znając realia, w pierwszej kolejności wystąpi potrzeba remontu tej linii, która nie będąca w użytkowaniu przez 7 lat, ulegnie dewastacji gdyż od 29 października 2009 r. PKP Cargo S.A. Podlaski Zakład Spółki w Białymstoku zaprzestał obsługi stacji Sokoły. Decyzją tą zostali mocno zaskoczeniu lokalni przedsiębiorcy, którzy poczynili inwestycje i swój rozwój związali z koleją.
Stanowisko w sprawie zweryfikowania stanowiska odnośnie przekazania i eksploatacji linii kolejowych nr 36 Ostrołęka - Łapy i nr 49 Śniadowo - Łomża przez samorządy, zostało przyjęte podczas XXXIV sesji Sejmiku Województwa Podlaskiego w dniu 30 listopada 2009r. i zostanie przekazane Ministrowi Infrastruktury.
W chwili obecnej zauważono prowadzenie prac polegających na likwidacji bocznic kolejowych, między innymi w miejscowościach Sokoły, Czerwony Bór, Zambrów, realizowanych na zlecenie PKP. Taki stan rzeczy może prowadzić nieodwracalnie do braku możliwości reaktywowania przedmiotowych linii. Działanie PKP w tym przypadku nazwać można sabotażem, zwłaszcza w sytuacji, w której samorządy, w tym Sejmik WP wyrażają wolę uruchomienia tych linii.