NUMER 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
Temat numeru:
IV pakiet kolejowy
szukaj
Śledź nas:

Pesa: Systemy zdalnej diagnostyki, czyli Big Data oraz IoT w służbie kolei

| simetra 23.02.2020 136

Pesa: Systemy zdalnej diagnostyki, czyli Big Data oraz IoT w służbie kolei
fot. Pesa
Dane zbierane przez zaawansowane systemy diagnostyczne od przewoźników mogą wspomóc nie tylko producentów pojazdów, ale również zarządców infrastruktury. Nowoczesna diagnostyka oparta na internecie rzeczy (IoT) zwiększa niezawodność pojazdów oraz bezpieczeństwo pasażerów.
Rozwój technologii teleinformatycznych w ostatnich latach znacząco przyspieszył. O ile XX wiek był erą intensywnego rozwoju przemysłowego, o tyle w XXI wieku kluczowe znaczenie ma dostęp do informacji i jej przepływ. W tym kontekście rynek tzw. internetu rzeczy (z ang. Internet of Things – IoT), czyli urządzeń mogących się ze sobą komunikować (np. czujniki ruchu, kamery, detektory, liczniki, w tym instalowane od podstaw lub na już istniejących „analogowych” urządzeniach) to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki. Szacuje się, że w tym roku liczba urządzeń podłączonych w ten sposób do internetu sięgnie zawrotnej skali 30 miliardów. Coraz częściej urządzenia IoT trafiają do gospodarstw domowych – np. inteligentne telewizory, lodówki czy roboty sprzątające. Podłączenie do sieci umożliwia rozszerzenie funkcjonalności tego typu urządzeń i dotyczy to również sprzętów codziennego użytku o znaczenie większych gabarytach.

Pojawienie się IoT oznacza, że również producenci pojazdów szynowych, których korzenie sięgają czasów przemysłowych, muszą oferować kompleksowe rozwiązania wykraczające znacznie poza zwykłe dostarczanie nowoczesnego taboru. Standardem jest obecnie wsparcie eksploatacyjne poprzez zaawansowane rozwiązania z zakresu IT, w tym Big Data. Obecnie stosowane systemy diagnostyczne, instalowane w nowoczesnych pojazdach, umożliwiają obsługę taboru na podstawie danych z sensorów zainstalowanych na elementach mechanicznych.

Stosowane przez Pesę w ramach rozwiązania DiagApp czujniki tensometryczne i akcelerometry monitorują, a następnie porównują poziomy drgań oraz przemieszczeń z określonymi poziomami bezpieczeństwa. Jeśli te zostaną przekroczone, generowane jest ostrzeżenie o nadchodzącej awarii, co pozwala zastosować tzw. konserwację zapobiegawczą zamiast wymiany uszkodzonej części w wyniku np. nagłego wystąpienia usterki podczas eksploatacji. Dane pochodzące z czujników są bezcenne, gdyż weryfikacja optyczna podczas przeglądu okresowego nie jest w stanie rozpoznać uszkodzeń materiałowych na tym poziomie. W efekcie gromadzenie danych oraz ich analiza jest bardzo efektywna dla operatorów taboru szynowego szukających oszczędności i optymalizacji użycia floty. Mierzone jest również zużycie energii oraz współczynnik rekuperacji w celu zwiększenia efektywności energetycznej floty. Z kolei dla poprawy funkcjonalności pojazdów sprawdza się rozkłady temperatur, ciśnienia oraz napięć.
Na tym nie koniec, bo dane z bieżącej eksploatacji mogą też pomóc w konstruowaniu kolejnych pojazdów.



 – Współczesne pociągi czy tramwaje coraz bardziej przypominają „komputery na szynach”, co otwiera zupełnie nowe możliwości. Przykładowo, badanie rozkładu sił w elementach pojazdów wraz z informacjami o przekroczeniu wartości granicznych to nieoceniona wiedza dla konstruktorów pracujących nad trwałością oraz bezpieczeństwem. Zapobiegamy w ten sposób przedwczesnemu zużyciu – mówi Jacek Konop, członek zarządu Pesa Bydgoszcz ds. technicznych. – Zastosowanie zaawansowanych rozwiązań z zakresu Big Data pozwala lepiej projektować pojazdy szynowe, biorąc pod uwagę ich późniejsze warunki eksploatacyjne. Jest to o tyle istotne, że wymagania przewoźników nie zawsze oddają faktyczny wpływ np. jakości infrastruktury na drgania i naprężenia lub też nie przewidują wszystkich czynników otoczenia, w których eksploatowany jest tabor. DiagApp jest narzędziem uniwersalnym, które umożliwia również weryfikację infrastruktury przez zarządcę sieci oraz eliminację przyczyn potencjalnych uszkodzeń w wyniku oddziaływania między pojazdem a torowiskiem. W efekcie dane zebrane z kilku pojazdów mogą chronić całą flotę, w tym pojazdy niewyposażone w DiagApp – podsumowuje Konop.

DiagApp to zintegrowana platforma wsparcia serwisu i przewoźnika. Aplikacja jest dostępna na wszystkie typu taboru i łączy zaawansowaną diagnostykę z danymi dotyczącymi eksploatacji w jednym programie. Posiada intuicyjny interfejs i umożliwia dostęp z każdego miejsca i urządzenia za pomocą zwykłej przeglądarki WWW. Platforma jest wykorzystywana m.in. przez Koleje Wielkopolskie oraz Koleje Śląskie do monitorowania nowych Elfów2 oraz przez MZK Gorzów Wlkp. do analizy Twistów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Bydgoszcz (545)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Bydgoszcz (545)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 08-09/2020
NUMER 08-09/2020
W najnowszym raporcie przyglądamysię bieżącej sytuacji związanej z otwartym dostępem do torów, prezentujemy uwagi Railway Business Forum do projektu nowelizacji ustawy o transporcie kolejowym. Były minister transportu, Tadeusz Syryjczyk, zastanawia się, czy IV pakiet kolejowy wprowadzi rewolucję na kolei, czy jednak będzie tylko zalążkiem umiarkowanych zmian.

Jak zawsze zachęcamy do czytania rozmów z osobami na co dzień związanymi ze środowiskiem kolejowym. Tym razem na nasze pytania odpowiadają – Artur Martyniuk, prezes Polregio, Cezary Mączka, członek zarządu i dyrektor zarządzania zasobami ludzkimi w Budimeksie, oraz Thomas Gratez, odpowiedzialny za szybką kolej w Siemens Mobility.

 Zachęcamy również do sięgnięcia do pozostałych artykułów, w tym m.in. tekstu Pawła Rydzyńskiego o pociągach nocnych, artykułu Witolda Urbanowicza podsumowującego status tramwaju na warszawski Gocław, czy materiału Kaspra Fiszera o potrzebie rozwoju połączeń kolejowych z Wielunia.

W dziale historia Włodzimierz Winek wprowadzi czytelników w tematykę pierwszych autobusów kolejowych.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5