Przez ostatnie lata liczba wagonów piętrowych malała, ale ten trend mamy już chyba za sobą. Ostatnie zamówienia Kolei Mazowieckich na 22 wagony Sundeck z Pesy, udowadniają, że tego typu tabor ma swoje praktyczne uzasadnienie.
Przez ostatnie lata jedyne nowe wagony piętrowe, które można stosować w konfiguracji push&pull, zbudował dla Kolei Mazowieckich Bombardier. Do grona producentów tego typu wagonów, zamawianych przez KM, dołączyła w ostatnich tygodniach także Pesa Bydgoszcz.
– Produkcja wagonów piętrowych była dla nas zupełnie nowym wyzwaniem, ale wyzwaniem podjętym w pełni świadomie. Uważam, że w Polsce w niedługim czasie nastąpi renesans piętrowych wagonów. Przyszłość w przewozach aglomeracyjnych, gdzie pasażerowie, dzięki remontom infrastruktury, wracają na tory, będzie należeć właśnie do tego typu taboru. Perony się nie wydłużają, więc przewoźnicy nie mogą z racji ograniczonej przestrzeni wydłużać w nieskończoność swoich pociągów. Będziemy więc szli w górę – powiedział prezes zarządu Pesy Tomasz Zaboklicki.
Koleje Mazowieckie używają swoich wagonów piętrowych głównie na połączeniach przyspieszonych w województwie – do Działdowa, Łukowa, Radomia, Płocka i Skierniewic. Ale w sezonie letnim z powodzeniem kursują także do Trójmiasta i Ustki, gdzie ich niepodważalną zaletą jest bardzo duża pojemność. Od drugiej połowy grudnia 2015 w weekendy kursują także do Krakowa i Gdyni.
W ostatnich latach wagony piętrowe do obsługi zmodernizowanej linii Warszawa – Łódź chciało kupić PKP Intercity. Najpierw, w 2012 roku, przewoźnik chciał kupić 30 wagonów, które byłyby ciągnięte lub pchane w systemie push&pull. Projekt zakończył się fiaskiem, podobnie jak ten z 2013 roku, kiedy przewoźnik, za prezesury Janusza Malinowskiego, rozpisał przetarg na 10 piętrowych ezt, zdolnych poruszać się z prędkością 160 km/h. W listopadzie 2013 roku swoje oferty w przetargu złożyło aż 6 firm: Pesa, Newag, Stadler, CAF, Skoda i Bombardier. Niestety, to postepowanie jak dotąd nie doczekało się rozstrzygnięcia. Na razie nie wiadomo, czy PKP Intercity wróci do pomysłu zakupu piętrowych wagonów.

Już 16-17 marca w Warszawie kolejna edycja Europejskiego Forum Taborowego. Jak co roku, konferencja podejmie tematykę zakupów i modernizacji taboru kolejowego w państwach Europy Środkowo-Wschodniej. To już trzecia edycja największej i najbardziej prestiżowej konferencji w regionie, poświęconej wielowątkowej dyskusji na temat stanu obecnego i przyszłości branży dostawców kompletnych pojazdów szynowych, producentów komponentów i podzespołów, poddostawców, dostawców usług i urządzeń służących utrzymaniu taboru kolejowego.
Więcej informacji na temat wydarzenia - program i możliwość rejestracji