NUMER 01-02/2021
NUMER 03/2021
Temat numeru:
Ostatnia dekada węgla
szukaj
Śledź nas:

Pesa chce podwoić sprzedaż Gam i przygotowuje hybrydę

| Jakub Madrjas 12.01.2021 251

Pesa chce podwoić sprzedaż Gam i przygotowuje hybrydę
fot. Captrain Polska
Captrain Polska pochwalił się niedawno rozpoczęciem współpracy z firmą Rail Capital Partners, dzięki której rozpoczął eksploatację lokomotywy Gama Marathon 111Ed-018. Producent elektrowozu - Pesa - zapowiada w "Rynku Kolejowym" podwojenie sprzedaży lokomotyw Gama w 2021 roku oraz testy hybrydy spalinowo-elektrycznej.
Jak poinformował Captrain Polska rozpoczęta pod koniec roku współpraca z firmą Rail Capital Partners zaowocowała dzierżawą lokomotywy Gama Marathon 111Ed-018. - Jest to lokomotywa dedykowana do transportu intermodalnego i jesteśmy dumni, że jako pierwsi w Polsce będziemy mogli wykorzystać lokomotywę wyprodukowaną przez Pesa dla RCP w ramach projektu intermodalnego dofinansowanego przez CUPT - podkreśla Captrain dodając, że dzięki silnikowi dojazdowemu liczy na optymalizację kosztów oraz znaczącą poprawę jakości i terminowości dostaw dla klientów.

Lokomotywa od razu trafiła do ruchu i już w dniu odbioru tj. 15 grudnia poprowadziła swój pierwszy pociąg intermodalny z Frankfurtu do Brzegu Dolnego.

Zbliża się dekada z Gamą

Captrain przypomniał historię rodziny Gama, której pierwszym owocem była właśnie lokomotywa 111Ed Marathon. Budowa lokomotywy rozpoczęła się na początku 2012 roku, a po raz pierwszy zaprezentowana została 18 września na targach InnoTrans 2012 w Berlinie. Pierwsze jazdy próbne odbyły się w październiku 2012 na stacji Bydgoszcz Wschód Towarowa i następnie na liniach do Inowrocławia, Poznania i Zduńskiej Woli Karsznic. Testy lokomotywy obejmowały między innymi zachowanie lokomotywy przy jeździe luzem i przy różnych obciążeniach i trwały do 25 listopada 2012. Od listopada 2012 do grudnia 2012 Gama była testowana na torze w Żmigrodzie, gdzie podczas prób osiągnęła prędkość 173 km/h.

Po pomyślnym odbyciu wszystkich wymaganych prawem prób dopuszczona została czasowo do prowadzenia pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h i towarowych do 140 km/h. Lokomotywa jest 4-osiową jednostką elektryczną o mocy 5600 kW, zasilaną napięciem 3 kV DC. Dodatkowo zamontowano pomocniczy silnik spalinowy mocy 405 kW (Caterpillar) sprzęgnięty z prądnicą prądu stałego o mocy 420 kW. Przy jeździe na silniku spalinowym maksymalna prędkość eksploatacyjna wynosi 40 km/h (w czasie testów bez wagonów udało się uzyskać 76 km/h) . Pojemność zbiornika paliwa to 1000 litrów. Proces przestawienia się pojazdu z zasilania elektrycznego na spalinowy trwa 5 minut - pisze Captrain. Ze swojej strony dodamy, że nazwę Gama wybrano wśród zgłoszonych we wspólnym konkursie Pesy i "Rynku Kolejowego".

Pesa planuje podwojenie sprzedaży Gam i hybrydę

Piotr Rościszewski, kierownik Sprzedaży Rynku Lokomotyw Pesy informuje "Rynek Kolejowy, że w sumie Pesa wyprodukowała do tej pory 33 lokomotywy (22 elektryczne oraz 11 spalinowych). - W zeszłym roku dostarczyliśmy klientom 11 sztuk. W tym roku plany zakładają podwojenie sprzedaży - podał Rościszewski. Lokomotywy zamówiły między innymi Rail Capital Partners i PolMiedź Trans.

- W tym roku zakończymy również produkcję prototypu i testy lokomotywy 111De (spalinowo-elektrycznej), a kontynuować będziemy prace nad dalszym rozwojem platformy Gama między innymi o lokomotywy z silnikiem Stage V i lokomotywy wielonapięciowe, które wejdą do produkcji w latach kolejnych - dodaje przedstawiciel Pesy.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Bydgoszcz (587)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Bydgoszcz (587)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2021
NUMER 03/2021
Tematem numeru jest przyszłość przewozów towarowych w dobie przesądzonego już odejścia od energetyki węglowej. Piszemy również o niepokojącym dla branży braku przetargów PKP PLK. Mamy też jednak dobre informacje, bo wyniki liderów rynku są rekordowe. W tym miesiącu przyglądamy się dokładniej infrastrukturze w regionie łódzkim i dolnośląskim. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5