NUMER 12/2022
NUMER 12/2022
Temat numeru:
Polska-Ukraina
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pesa ma w tym roku dwa razy mniej zamówień

| Jakub Madrjas 20.05.2016 332

Pesa ma w tym roku dwa razy mniej zamówień
Fot. RK
Pesa na pewno nie zbliży się w tym roku do rekordowych obrotów na poziomie 3,5 mld złotych. Prezes Tomasz Zaboklicki zapewnia, że to nie powód do zmartwień bo rynek od początku wiedział, że 2015 rok był pod tym względem wyjątkowy. I nawet nie chciałby, żeby się powtórzył.
Portfel zamówień Pesy na ten rok to zaledwie połowa tego, co producent sprzedał w roku ubiegłym. Firma wygenerowała w nim obroty na rekordowym poziomie 3,5 mld złotych. – Ale nie chciałbym powtórki z ubiegłego roku, dziękuję bardzo – mówi półżartem prezes Pesy, nawiązując do spiętrzenia zamówień które spowodowało opóźnienia w dostawach.

Rekordowe zamówienia taboru w latach 2014–2015 były spowodowane niewykorzystaniem środków na inwestycje infrastrukturalne przez PKP PLK. Pozytywną wiadomością jest to, że mimo znacznego spadku produkcji Pesa nie musiała zwalniać pracowników. – Przewidywaliśmy lukę inwestycyjną, dlatego w ubiegłym roku posiłkowaliśmy się siłą zewnętrzną z agencji pracy tymczasowej – tłumaczy.

Podejmować decyzje wcześniej

Według wielu ekspertów, zarządca infrastruktury, mimo optymistycznych deklaracji płynących także z MIB, ma już małe szanse na wydanie wszystkich środków unijnych do 2023 roku. Być może czekają nas kolejne przesunięcia funduszy unijnych na inwestycje taborowe. – Warto takie decyzje podjąć już teraz. Wstrzymywanie się z przeniesieniem środków do ostatniej chwili powoduje, że później skutki są katastrofalne – zaapelował Tomasz Zaboklicki.

W tym roku najważniejsze dla Pesy będą zamówienia z rynku niemieckiego – najpierw dla NEB, a później dla Deutsche Bahn. Firma będzie próbowała też wejść na rynek z nowym pojazdem Elf 2. Jak przyznaje prezes Zaboklicki, ostatnie przetargi nie zwiększą już istotnie tegorocznej sprzedaży. Teraz zbierane są już zamówienia na kolejny rok.

Nowelizacja PZP wstrzymuje rynek

Prezes Pesy ma nadzieję, że rynek zamówień publicznych w końcu ruszy z zastoju, który na kolei trwa od początku roku. Jako czynnik takiego stanu rzeczy wskazał nie tyle na koniec poprzedniej perspektywy unijnej, co opóźnioną nowelizację prawa zamówień publicznych, na którą czekali zamawiający – a z nimi wykonawcy, również firmy budowlane. – Już przed dwoma laty było wiadomo, że zmiana przepisów będzie potrzebna. Niestety, poprzedni rząd to „przespał” – przyznał Zaboklicki.

Tzw. małą nowelizację prawa zamówień publicznych sejm przyjął dopiero 13 maja.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2022
NUMER 12/2022
Tematem grudniowego numeru są polsko-ukraińskie relacje kolejowe. Analizujemy to, co dzieje się obecnie na granicy, a także perspektywy rozwoju transportu kolejowego dla dwóch krajów. Gratką numeru jest rozmowa z byłym prezesem Kolei Ukraińskich - Wojciechem Balczunem. Sporo miejsca w numerze poświęcamy trudnej sytuacji na rynku wykonawców, wobec ciągłego braku unijnych środków na modernizację infrastrukturę i taboru.

Wiele miejsca poświęcamy efektom debat na kolejnym listopadowym Kongresie Kolejowym. Rozmawiamy też z prezydentem Poznania o przyszłości transportu w tym mieście. Niezwykle ciekawy jest tekst Michała Szymajdy, który opisał eksperyment jaki miał miejsce na jednej z polskich uczelni, gdzie studenci próbowali kupować bilety kolejowe na rozmaite relacje z Polski za granicę. Jak im poszło?

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5