NUMER 12/2020
NUMER 12/2020
Temat numeru:
Kolej walczy z pandemią
szukaj
Śledź nas:

Pesa kończy modernizację 125 wagonów dla PKP Intercity. Są bezprzedziałowe

| Michał Szymajda 04.12.2020 261

Pesa kończy modernizację 125 wagonów dla PKP Intercity. Są bezprzedziałowe
Fot. PKP Intercity
PKP Intercity odebrało ostatnie ze 125 wagonów 111A-20, które dla przewoźnika zmodernizowała bydgoska Pesa. Tym samym zrealizowana została cała, warta blisko 470 mln zł brutto umowa.
Z większość ze 125 wagonów, które zostały przebudowane na bezprzedziałowe ze starych wagonów 111A, korzystają już pasażerowie. Ostatnie z nich pojawią się na torach 13 grudnia 2020 wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy.

470 milionów na modernizację 125 wagonów

Kontrakt na modernizację 83 wagonów typu 111A-20 PKP Intercity podpisało z Konsorcjum Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz i Zakładów Napraw Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” w kwietniu 2018 roku. Jego wartość wyniosła niemal 312 mln zł brutto. Przewoźnik wykorzystał zawarte w umowie prawo opcji i w listopadzie 2018 roku rozszerzył kontrakt o modernizację kolejnych 42 wagonów.

Wartość umowy obejmującej dostawę łącznie 125 wagonów wzrosła wówczas do blisko 470 mln zł brutto. Modernizacja każdego z wagonów kosztowała więc 3,76 mln zł. brutto. Poza zakończonymi naprawami okresowymi na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją, producent w ramach kontraktu przeprowadzi jeszcze przeglądy techniczne wagonów na trzecim poziomie utrzymania, co nastąpi w ciągu 18 miesięcy od oddania ich do użytku.

Modernizacja 83 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 42 pojazdy jest elementem projektów „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity SA” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity SA”. Są one współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wagonów wynosi 140 288 910,47 zł. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653, 7 miliona złotych dotacji.

– Projekty modernizacji wagonów współfinansowane funduszami z Programu Infrastruktura i Środowisko, których realizację wspiera Centrum Unijnych Projektów Transportowych, istotnie przyczyniają się do zwiększania komfortu poróżowania polską koleją i wzmacniania jej coraz silniejszej pozycji na rynku usług transportowych – mówi Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Jakie są zmodernizowane wagony?

Zmodernizowane pojazdy stały się bezprzedziałowymi wagonami klasy drugiej z 72 miejscami siedzącymi każdy. Są wyposażone w klimatyzację, gniazdka elektryczne oraz nadajniki wifi. Modernizacja objęła także instalację monitoringu, wzmacniaczy sygnału GSM/LTE oraz toalet z zamkniętym układem. Numery foteli czy półek, symbole w toaletach, a także przyciski otwierające drzwi oznaczono alfabetem Braille`a. PKP Intercity w związku z modernizacją nie zdecydowało się na wymianę wózków na nowoczesne, co niestety wpływa na komfort akustyczny pasażerów podróżujących wagonami.

Od 13 grudnia 2020, czyli od momentu wejścia w życie nowego rozkładu jazdy, wzrośnie liczba pociągów InterCity (IC), mniej zaś będzie składów TLK. Zwiększy się udział kategorii IC wśród pociągów jeżdżących m.in. z i do Poznania, Szczecina, Bydgoszczy, Lublina, Białegostoku, Olsztyna i Zielonej Góry. Ze zmodernizowanych pojazdów korzystają już mieszkańcy wymienionych miast, a także m.in. Warszawy, Trójmiasta i Wrocławia.

– Pasażerowie na własne oczy mogą przekonać się co w praktyce oznaczają miliardowe inwestycje, które realizujemy od kilku lat. Dzięki nim coraz więcej tras, coraz więcej pociągów obsługiwanych jest przez nowoczesne, komfortowe i bezpieczne pojazdy. A to przecież nie koniec – wyjaśnia Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Nowoczesnych wagonów będzie jeszcze więcej

Bydgoska Pesa modernizuje dla przewoźnika wagony w ramach jeszcze dwóch umów. Obejmują one unowocześnienie łącznie 80 pojazdów z opcją na dodatkowe 40, z której przewoźnik skorzystał w 2018 roku. W ramach trzech kontraktów Pesa dostarczy więc łącznie aż 245 unowocześnionych wagonów. Wartość umów to blisko 1,03 mld zł brutto. Wszystkie kontrakty są dofinansowane w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 dla projektów „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P1) i „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnianie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” (P2).

– Modernizując wagony dla PKP Intercity wykorzystujemy nasze doświadczenie zdobyte w budowie nowych pojazdów, co przekłada się na bardzo szeroki zakres prac i myślenie
o projektowaniu wagonów w taki sposób, aby były jak najbardziej komfortowe i wygodne dla pasażerów – zapewnia Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

Największe inwestycje w historii

Modernizacja wagonów to element konsekwentnie realizowanego największego programu inwestycyjnego w historii spółki. Warty 7 mld zł program „PKP Intercity - Kolej Dużych Inwestycji” zostanie wdrożony do 2023 roku, a jego celem jest modernizacja i zakup nowego taboru oraz dalsze podnoszenie komfortu podróży. Po zakończeniu programu w 2023 r. tabor przewoźnika będzie w 80 proc. nowy lub zmodernizowany, w 94 proc. pociągów będzie dostępna klimatyzacja, a w co najmniej 77 proc. bezprzewodowy internet.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45090)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Tabor i technika
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45090)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 12/2020
NUMER 12/2020
Wielkimi krokami zbliża się koniec roku, za to końca pandemii na razie nie widać. Mierzą się z nią również wszyscy przewoźnicy kolejowi. Temu tematowi był poświęcony również ostatni Kongres Kolejowy. W bieżącym raporcie zebraliśmy teksty, które pokazują, jak kolejarze radzą sobie z pandemią, w jaki sposób wpływa ona na przewozy pasażerskie i towarowe i jakie będą jej konsekwencje dla kolei w przyszłości.

W numerze prezentujemy dwie niezwykle ciekawe rozmowy − z Pawłem Siwkiem, dyrektorem zarządzającym Alstom Konstal oraz Cezarym Lewandowskim, członkiem zarządu odpowiedzialnym za finanse w Kolejach Mazowieckich.

W bieżącym wydaniu poruszamy również bardzo gorący i aktualny temat, jakim jest Ustawa o czasie pracy maszynistów. Ważny głos w tej sprawie zabiera Prezes UTK, Ignacy Góra. Z kolei Paweł Rydzyński poddaje dogłębnej analizie nowy grudniowy rozkład jazdy. Zastanawiamy się, kiedy ruszą dogodne połączenia z Łodzi do Kielc i opisujemy, w jaki sposób lubelskie samorządy zmieniają otoczenie kolei. Ekspert ds. metra prezentuje aktualny stan budowy warszawskiego metra.

 Te i wiele innych tematów znajdą Państwo w najnowszym wydaniu „Rynku Kolejowego”.

Gorąco polecamy!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5