Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Pesa Dart - pierwsze wrażenia z jazdy

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
18-06-2015
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
jm, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Pesa Dart - pierwsze wrażenia z jazdy
18 czerwca na torze doświadczalnym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie odbyły się pokazowe jazdy nowego pociągu Pesa Dart dla PKP Intercity. Galerię zdjęć z wnętrza pojazdu prezentowaliśmy już wcześniej, teraz możemy podzielić się wrażeniami z podróży, w której osiągnęliśmy prędkość 153 km/h.

Bartosz Piotrowski, główny designer Pesy, opowiadając o projektowaniu pojazdu Dart, podkreślił, że kwestia wyglądu zewnętrznego pojazdu wcale nie powinna być dezawuowana. Jest to bowiem pierwszy kontakt klienta z pociągiem.

Jak wygląda Dart? Zapraszamy do fotogalerii z testów w Żmigrodzie

– Warto wykorzystać wygląd do budowania pozytywnych emocji pasażera – podkreślił projektant.

Estetyka Darta odbiega od poprzednich produktów Pesy. Sylwetka jest odważna i opływowa. Uwagę zwracają zakryte sprzęgi, absorbery i szeroki czarny pas wzdłuż okien. Podwozie pojazdu nie jest zakryte, co okazało się rozwiązaniem tańszym i lżejszym – masa jest bowiem tym parametrem, na który Pesa musiała położyć największy nacisk. Osłony są jednak opcją dla zamawiających.

Wnętrze

Pojazd posiada jedne drzwi na stronę w każdym z ośmiu członów. Znajdują się one w ich centralnym punkcie i mają szerokość 90 cm, jak na pojazd dalekobieżny są więc bardzo szerokie. Podkreślał to Bartosz Piotrowski.

– Ważne, by czuć się mile widzianym na pokładzie, a nie cieszyć się że udało się jakoś wcisnąć – powiedział.

Obszerne są również przedsionki, oddzielone szklanymi drzwiami od przedziałów. Co istotne, umiejscowienie drzwi pośrodku powoduje, że wnętrze jest bardziej kameralne niż w bezprzedziałowych składach wagonowych.

Uwagę zwraca spora przestrzeń pomiędzy podłogą a sufitem. Pociąg dzięki temu sprawie wrażenie przestronnego. Jak podkreślił Karol Żarnowski z Pesy, udało się to osiągnąć dzięki projektowaniu pojazdu od podstaw dla wymaganej przez PKP IC wysokości podłogi. Zgodnie z zamówieniem, jest ona płaska na całej długości pociągu. Nie ma na niej również żadnych skrzynek, występów itp.

Estetyka wnętrza Darta jest oszczędna, nie ma tu zbędnego przepychu. Bartosz Piotrowski wyjaśnił, że jest to m.in. kwestią dominującej barwy szarej. Nie budzi ona silnych emocji, ale jest akceptowana przez ponad 70 procent pasażerów. Nie podlega też zmieniającym się modom. Klasy dodaje duża ilość rozproszonego światła diodowego i szklane półki. Wbrew obawom, okna nie są zbyt małe. Ich wielkość określa z góry półka bagażowa, a z dołu – stolik. Są też dobrze umiejscowione względem foteli.

Dla pasażera

Siedzenia Dartów wyprodukował niemiecki Kiel. Jak twierdzą w Pesie, najnowszy model ma oprócz niej tylko Deutsche Bahn. Nie są zbyt miękkie i sprawiają solidne wrażenie. Pasażerowie znajdą tu pierwszą niespodziankę – oprócz mocnego stolika jest też siatka na gazety, składany wieszaczek, podnóżek (będzie dopiero montowany) i dodatkowa rozkładana półeczka nad stolikiem, z przeznaczeniem na telefon komórkowy. Może bardzo pomóc np. przy czytaniu.

Pojazd sprawia wrażenie pełnego drobnych, ale przemyślanych udogodnień i pozytywnie zaskakuje w drugiej klasie. Sprawdza się delikatnie podświetlony przycisk włączania oświetlenia punktowego w górnej półce, czy oświetlenie gniazdek. Jedynie wajcha odchylania foteli (udogodnienie zastosowano w obu klasach pociągu) znajduje się w nie najszczęśliwszym naszym zdaniem miejscu – pod fotelem.

Odrobinę dziwi przestrzeń bagażowa naprzeciwko toalet zaprojektowana bez żadnych półek – tak zażyczyło sobie PKP Intercity, przewidując pasażerów z wyjątkowo dużym bagażem. Specjalnego wrażenia nie robią za to toalety, wykończone w metalu.

Obsługa pociągu również powinna być zadowolona z jazdy, co jest o tyle ważne, że pojazd będzie obsługiwał nawet ośmiogodzinne trasy. Zaplecze przedziału barowego jest wyjątkowo obszerne. Obok znajduje się przedział z łóżkiem dla obsługi i toaleta z... prysznicem (i odpływem w podłodze). Sam przedział barowy, utrzymany w ciepłej, czerwonej tonacji, sprawia bardzo miłe wrażenie.

Pociąg w ruchu

Wrażenia z podróży Dartem również są pozytywne. Producent osiągnął dużo cichszy rozruch, niż w poprzedniku - Elfie. Hałas rośnie niestety wraz z rozwijaniem wyższych prędkości, ale nie są to dokuczliwe doznania. Co nikogo nie zdziwi, jest sporo głośniej niż w zamkniętym ciśnieniowo Pendolino, przeznaczonym do dużo wyższych prędkości. Jest też więcej drgań. Ruch pociągu podczas dzisiejszych jazd był jednak bardzo płynny, zarówno przy rozruchu, jak i przy wchodzeniu w łuki. Podsumowując – pasażerowie spółki PKP Intercity mogą z niecierpliwością czekać na przesiadkę na Darta.

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

Darty i Flirty od miesięcy bez Wi-Fi. Nie wiadomo, kiedy sygnał wróci

Tabor i technika

Darty i Flirty od miesięcy bez Wi-Fi. Nie wiadomo, kiedy sygnał wróci

Michał Szymajda 13 lipca 2022

Ministerstwo Infrastruktury: Nocne Darty są w porządku

Infrastruktura

Pierwszy Dart po naprawie poszycia wrócił do ruchu

Tabor i technika

Pierwszy Dart po naprawie poszycia wrócił do ruchu

Michał Szymajda 15 kwietnia 2019

Pozostałe z wątku:

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Tabor i technika

Elf 2 Kolei Śląskich na testach w Czechach

Jakub Madrjas, Przemysław Brych 25 lipca 2023

Zmiana w zarządzie Pesy

Biznes

Zmiana w zarządzie Pesy

Jakub Madrjas 24 lipca 2023

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

Biznes

Pesa z umowami z PKP IC na blisko 3 mld złotych

inf. pras. PKP Intercity 17 lipca 2023

Zobacz również:

Darty i Flirty od miesięcy bez Wi-Fi. Nie wiadomo, kiedy sygnał wróci

Tabor i technika

Darty i Flirty od miesięcy bez Wi-Fi. Nie wiadomo, kiedy sygnał wróci

Michał Szymajda 13 lipca 2022

Ministerstwo Infrastruktury: Nocne Darty są w porządku

Infrastruktura

Pierwszy Dart po naprawie poszycia wrócił do ruchu

Tabor i technika

Pierwszy Dart po naprawie poszycia wrócił do ruchu

Michał Szymajda 15 kwietnia 2019

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5