Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Perspektywy rozwoju dla linii kolejowej Chełm – Włodawa

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
22-04-2015
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Kasper Fiszer, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Perspektywy rozwoju dla linii kolejowej Chełm – Włodawa
Choć jeszcze kilka lat temu wydawało się, że linię nr 81 czeka dalsza degradacja, dziś sytuacja ruchowa jest tam nadspodziewanie dobra. Kursują pociągi towarowe z drewnem, a latem uruchomione zostaną kursy pasażerskie. Co więcej, PLK stworzy tam trzy nowe przystanki. Powstaje też projekt odtworzenia fragmentu linii na drugą, białoruską stronę Bugu.  

Istniejące od sierpnia 2012 roku sezonowe połączenie z Chełma do Włodawy będzie funkcjonować także w najbliższe wakacje. Rozkład zakłada, podobnie jak w zeszłym roku, po dwie pary kursów w soboty i w niedziele. Tego lata pociągi mają kursować od końca czerwca aż do 4 października.

Nieliczne połączenia dla turystów nie wyczerpują jednak roli linii nr 81. Stale prowadzony jest na niej ruch towarowy, a drobne inwestycje poprawią zarówno sytuację pasażerów, jak i nadawców ładunków.

Będzie bliżej nad jezioro

Jak zapowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe, niebawem przy trasie powstaną trzy nowe perony. – W celu zwiększenia atrakcyjności linii budujemy dodatkowe przystanki: Ruda Huta, Majdan Stuleński i Okuninka Białe – wylicza Maciej Dutkiewicz z zespołu prasowego PLK. Ostatni z nich przybliży kolej do Jeziora Białego, jednego z najczystszych zbiorników wodnych Lubelszczyzny, który jest też jednym z częściej wybieranych przez turystów miejsc regionu. Oprócz zlokalizowanych nieopodal ogródków działkowych wczasowicze korzystają z ok. 100 różnych ośrodków wypoczynkowych (od pól namiotowych po hotele), co dobrze obrazuje popularność jeziora.

Drugi przystanek na terenie dawnych dóbr Ruda powstanie w gminnej wsi Ruda Huta zamieszkanej przez nieco ponad tysiąc mieszkańców. Istniejący dotychczas peron funkcjonuje nieco na północ od  Huty w mniejszej kolonii Ruda Opalin (ok. 300 mieszkańców). Ostatni z zaplanowanych przystanków będzie otwarty pomiędzy Wolą Uhruską a Stulnem. Wieś Majdan Stuleński jest co prawda mała, ale stanowi węzeł szlaków turystycznych. Pewne inwestycje zostały wykonane także w Sobiborze. – Na tamtejszej stacji wybudowano nowe place handlowe do załadunku drewna – mówi Maciej Dutkiewicz.

Koleją przez Bug? MIR nie ma planów...

Istnieją także pomysły dużo szerszego wykorzystania regionalnej trasy. Zdaniem chełmskiego posła PiS Marcina Duszka mogłaby ona stać się fragmentem nowego ciągu komunikacyjnego na Białoruś. W interpelacji do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju postuluje on odbudowę przedwojennego mostu na Bugu i stworzenie tam nowego przejścia granicznego. – Z informacji pozyskanych od mieszkańców Włodawy i okolic wynika, że oczekują oni nie tylko ze względów gospodarczych, turystycznych i społecznych, ale także i historycznych otworzenia połączenia kolejowego Polski i Białorusi we Włodawie – argumentuje.

 – W chwili obecnej nie są prowadzone w MIR prace koncepcyjno-analityczne lub legislacyjne w kierunku oceny zasadności lub przystąpienia do realizacji projektu budowy kolejowego przejścia granicznego z Białorusią we Włodawie. Brak ww. działań podyktowany jest w głównej mierze ograniczonymi środkami finansowymi dostępnymi na realizację projektów kolejowych – czytamy w odpowiedzi podsekretarza stanu Sławomira Żałobki. Nie oznacza to jednak, że przejście takie z pewnością nie powstanie, choć bardziej prawdopodobne wydaje się otwarcie przejścia towarowego.

... ale PLK prowadzi wstępne rozmowy

 – Prowadzimy rozmowy związane z ruchem na Białoruś przez Włodawę oraz z linią Chełm – Włodawa. Mamy opracowaną analizę połączenia torem o szerokości 1520 mm z Włodawy przez Chełm i Rejowiec do Zawady (LHS) – potwierdza Maciej Dutkiewicz. – Jest to jednak na razie etap wstępnej koncepcji. Uwzględniając długość procesu inwestycyjnego oraz fakt, że przedsięwzięcie jest dopiero w fazie przedprojektowej, rozpoczęcie prac przed 2020 r. wydaje się mało prawdopodobne – zaznacza jednak przedstawiciel PKP PLK. – Dopiero po uzyskaniu przynajmniej wstępnego studium wykonalności możliwe byłoby określenie, w jaki sposób projekt wpisuje się w różne instrumenty finansowania unijnego. Koszt budowy samego nowego mostu oscylowałby w granicach 50 mln zł – dodaje.

Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Lubelskie: Pociągiem specjalnym do Włodawy

Warte uwagi

Lubelskie: Pociągiem specjalnym do Włodawy

jar, Rynek Kolejowy 27 stycznia 2012

Blisko powrotu przewozów relacji Chełm - Włodawa

Biznes

Blisko powrotu przewozów relacji Chełm - Włodawa

Dziennik Wschodni 01 sierpnia 2012

Lubelskie: Udana reaktywacja linii Chełm - Włodawa

Pasażer

Lubelskie: Udana reaktywacja linii Chełm - Włodawa

jar, Rynek Kolejowy 10 października 2012

Budująca współpraca

Biznes

Budująca współpraca

Rafał Jasiński 19 października 2012

Nowa linia kolejowa na BiałoruŚ? Ministerstwo zaprzecza

Infrastruktura

Nowa linia kolejowa na BiałoruŚ? Ministerstwo zaprzecza

jm, Rynek Kolejowy/Dziennik Wschodni 08 listopada 2012

Wypadek na linii 81 Chełm - Włodawa [zdjęcia]

Fotorelacje

Wypadek na linii 81 Chełm - Włodawa [zdjęcia]

Rynek Kolejowy 04 sierpnia 2014

Zobacz również:

Lubelskie: Pociągiem specjalnym do Włodawy

Warte uwagi

Lubelskie: Pociągiem specjalnym do Włodawy

jar, Rynek Kolejowy 27 stycznia 2012

Blisko powrotu przewozów relacji Chełm - Włodawa

Biznes

Blisko powrotu przewozów relacji Chełm - Włodawa

Dziennik Wschodni 01 sierpnia 2012

Lubelskie: Udana reaktywacja linii Chełm - Włodawa

Pasażer

Lubelskie: Udana reaktywacja linii Chełm - Włodawa

jar, Rynek Kolejowy 10 października 2012

Budująca współpraca

Biznes

Budująca współpraca

Rafał Jasiński 19 października 2012

Nowa linia kolejowa na BiałoruŚ? Ministerstwo zaprzecza

Infrastruktura

Nowa linia kolejowa na BiałoruŚ? Ministerstwo zaprzecza

jm, Rynek Kolejowy/Dziennik Wschodni 08 listopada 2012

Wypadek na linii 81 Chełm - Włodawa [zdjęcia]

Fotorelacje

Wypadek na linii 81 Chełm - Włodawa [zdjęcia]

Rynek Kolejowy 04 sierpnia 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5