NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Pendolino w Łodzi jedynie epizodem

| Kasper Fiszer 18.08.2017 160

Pendolino w Łodzi jedynie epizodem
Pendolino na szlakufot. Dariusz Żaruk, sm42.pl
PKP Intercity analizowało wielkość potoków pasażerskich do i z Łodzi w objazdowym EIP z Warszawy do Jeleniej Góry, ale nie ujawnia, jak duże było zainteresowanie pociągiem najwyższej kategorii. Na pewno w najbliższym czasie nie będzie natomiast stałych kursów Pendolino przez Łódź. Przewoźnik twierdzi, że przeszkodą są w tym wypadku zapisy projektu unijnego, w ramach którego zakupione zostały te nowoczesne jednostki.
Wraz z przywróceniem ruchu na Centralnej Magistrali Kolejowej zakończył się miesięczny okres kursowania pociągów najwyższej kategorii Express Intercity Premium przez Łódź. Na stacji Łódź Widzew zatrzymywała się jedna para kursów Warszawa Wschodnia – Jelenia Góra – Warszawa Wschodnia. Był to pierwszy w historii przypadek obsługi miasta jednostkami Pendolino. Na co dzień nie docierają tu żadne pociągi EIC ani EIP – ostatnie kursy EIC realizowane były latem 2016 r.

Dane o frekwencji objęte tajemnicą handlową

Narodowy przewoźnik nie wskazuje, jak dużym powodzeniem wśród rozpoczynających czy kończących podróż w Łodzi cieszyły się zdecydowanie droższe niż ujęte w standardowym rozkładzie jazdy kursy EIP. – PKP Intercity analizowało frekwencję dla tego składu – przyznaje Agnieszka Serbeńska, rzecznik prasowy spółki. – Jednak ze względu na tajemnicę handlową, nie podajemy danych dla poszczególnych stacji – dodaje. Z naszych kilkakrotnych obserwacji wynikało, że na ogół wymiana pasażerska na stacji Łódź Widzew nie przekraczała kilkunastu osób.

O ile nie jest więc znana szczegółowa statystyka podróży, wiadomo już z pewnością, że PKP Intercity nie zamierza wprowadzać do stałej siatki połączeń ekspresów premium kursujących przez Łódź. – Zatrzymanie pociągów Pendolino w Łodzi było rozwiązaniem tymczasowym, wynikającym z prac modernizacyjnych prowadzonych na Centralnej Magistrali Kolejowej przez zarządcę infrastruktury – podkreśla przedstawicielka spółki. Przypomina też o ograniczeniach w kształtowaniu oferty, jakie wynikają z zapisów projektu unijnego, w ramach którego zostały dostarczone jednostki ED250.

Czy Pendolino w Łodzi ma sens ekonomiczny i społeczny?

– Pojazdy Pendolino zostały zakupione przy wykorzystaniu środków unijnych, m.in. z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007–2013. W tzw. okresie trwałości projektu zostały przewidziane określone linie, po których te pojazdy mogą się poruszać. Są to np. trasy Trójmiasto – Kraków czy Warszawa – Wrocław. Wspomniany okres to 10 lat i dopiero po jego upływie, czyli około roku 2025, mogą być rozpatrywane decyzje o rozszerzeniu siatki połączeń pociągów Pendolino – tłumaczy.

Tym niemniej największy przewoźnik dalekobieżny już kilka razy wnioskował o wprowadzenie zmian, które umożliwiłyby mu wykorzystanie taboru na większej liczbie linii niż zakładano w chwili kontraktowania dotacji. Stało się tak np. w przypadku jednostek Dart, które obsługują dziś znaczną część połączeń do Łodzi Fabrycznej. – Pomysły dodania nowych tras powinny znajdować uzasadnienie społeczne, ekonomiczne oraz bazować na dostępnej, przystosowanej do odpowiedniej prędkości infrastrukturze – mówi jednak Agnieszka Serbeńska pytana o potencjalną możliwość stałego wjazdu Pendolino do Łodzi.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer
PARTNER DZIAŁU



Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5