Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Wagony do przewozu kontenerów Sggrs wyłączone po wykryciu pęknięć

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
16-11-2020
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Wagony do przewozu kontenerów Sggrs wyłączone po wykryciu pęknięć
Fot. axbenet
Prezes UTK opublikował alert bezpieczeństwa dotyczący stwierdzonych przypadków pęknięć konstrukcji wagonów służących do przewozu kontenerów serii Sggrs. Uszkodzenia stwierdzono dotychczas w 20 wagonach spośród niemal 200 eksploatowanych w Polsce. Prezes UTK wydał decyzje o wyłączeniu ich z eksploatacji.

W październiku 2020 r. w 6 wagonach Sggrs służących do transportu kontenerów wykryte zostały pęknięcia konstrukcji. Uszkodzenia były zlokalizowane w miejscu zasłoniętym przez przewożone kontenery, co znacząco utrudniało zauważenie usterek w trakcie oględzin wagonów. Bezzwłocznie rozpoczęty został proces systematycznej weryfikacji stanu technicznego wszystkich 194 szt. wagonów tego samego typu. W jego wyniku wykryto kolejnych 14 uszkodzonych wagonów. Wobec 20 wagonów ze stwierdzonymi usterkami zostały wydane decyzje o wyłączeniu z eksploatacji. Jednocześnie podmiot odpowiedzialny za utrzymanie został zobowiązany do przedstawienia działań zmierzających do rozwiązania problemu w całej użytkowanej flocie wagonów.

Jak czytamy w komunikacie, prezes UTK wydał także alert bezpieczeństwa do pozostałych europejskich krajowych organów ds. bezpieczeństwa w tej sprawie. Wagony Sggrs są bowiem eksploatowane w ruchu międzynarodowym, ich utrzymaniem zajmuje się słowacki podmiot odpowiedzialny za utrzymanie, a ponadto są zarejestrowane w Niemczech i posiadają niemieckie zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji. Prezes UTK zwraca również uwagę na konieczność uwzględnienia przez przewoźników kolejowych i podmioty odpowiedzialne za utrzymanie ryzyka związanego z możliwością powstawania uszkodzeń konstrukcji, których wykrycie może nie być możliwe przez dłuższy czas podczas normalnej eksploatacji. W opisywanym przypadku pierwsze uszkodzenia wagonów nie zostały wykryte podczas normalnej eksploatacji, lecz dopiero w trakcie procesu przekazywania wagonów właścicielowi po zakończeniu dzierżawy u jednego z przewoźników. Jak czytamy w alercie, pęknięcia są zlokalizowane w miejscu zasłoniętym po załadunku kontenerów i ich wykrycie jest wówczas bardzo utrudnione lub wręcz niemożliwe. 

W alercie bezpieczeństwa na stronie UTK nie podano nazw przewoźników, którzy korzystali z wyłączonych wagonów. Chodzi dokładnie o wagony towarowe  Sggrs 80’ typu S81-1 (wg określenia dysponenta), dla których podmiotem odpowiedzialnym za utrzymanie jest AXbenet s.r.o. Zostały one przebudowane z wagonów Sdggmrs 104’ prod. Waggonfabrik Talbot Aachen. Wszystkie wagony są zarejestrowane w Niemczech. Po przebudowie polegającej na ich skróceniu w latach 2016-2017 otrzymały zezwolenie na dopuszczenie do eksploatacji nr 3143-31tka/135- 3113#013 wydane 10 sierpnia 2016 r. przez Eisenbahn Bundesamt. Wagony posiadają oznaczenia RIV, wedle wiedzy Urzędu Transportu Kolejowego są eksploatowane w ruchu międzynarodowym z Republiką Niemiec i Czechami. Aktualnie uszkodzone wagony są wyłączone z eksploatacji, a przewoźnik kolejowy i ECM weryfikują stan pozostałych.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

Biznes

Towarów na kolei mniej niż rok wcześniej

inf. pras. UTK, oprac. ms. 01 grudnia 2024

Październik 2024 na kolei. Ponad 2 mln pasażerów więcej niż rok temu!

Pasażer

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Biznes

Brak zgody UTK na rozwiązanie umowy między PKP PLK a PKP Cargo

Urząd Transportu Kolejowego 16 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij