Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP PLK, poinformował, że w przyszłym roku rozpocznie się projekt modernizacji Warszawskiego Węzła Kolejowego. Zgodnie z jego informacjami, cały projekt realizowany będzie etapami i potrwa w sumie 5-6 lat, do końca obecnej unijnej perspektywy.
Podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy Paszkiewicz poinformował, że w tym momencie najważniejszym zadaniem dla PLK jest zakończenie modernizacji tras, na których w grudniu br. mają pojawić się Pendolino (według informacji PLK przekazanych wcześniej „Rynkowi Kolejowemu”, wszystkie prace na tych trasach, za wyjątkiem modernizacji stacji Gdańsk Wrzeszcz, mają się zakończyć w listopadzie br.). Natomiast od przyszłego roku kluczowym będzie projekt przebudowy WWK. Paszkiewicz zwrócił uwagę, że jest to newralgiczne miejsce na sieci PKP, z racji tego, że przez Warszawę przebiega większość połączeń dalekobieżnych oraz radykalnie zwiększa się zapotrzebowanie na ruch aglomeracyjny.
Prezes PLK zauważył, że w ramach przebudowy WWK planowane jest m.in. usunięcie wszystkich „wąskich gardeł”, odbudowa stacji Warszawa Główna (co mogłoby stanowić znaczące odciążenie linii średnicowej), poprawa przepustowości linii średnicowej (w tym remont mostu kolejowego przez Wisłę) oraz modernizacja linii obwodowej i trasy przebiegającej przez Warszawę Gdańską (linia nr 20).
Przypomnieć należy, że PLK informowały wcześniej, iż wstępnie planowane jest rozpoczęcie na przełomie 2015 i 2016 r. prac budowlanych dla następujących zadań:
-
Modernizacja linii obwodowej w Warszawie (odc. Warszawa Gołąbki/Warszawa Zachodnia-Warszawa Gdańska)
-
Modernizacja linii nr 447 na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Włochy.
Na linii 447 PLK planują m.in. przebudowę torów i przystanków. W ramach modernizacji linii obwodowej, planowany jest remont torów, obiektów inżynieryjnych i urządzeń srk. Rozpatrywana jest też koncepcja uruchomienia przewozów pasażerskich po linii 509, dzięki czemu pociągiem można byłoby dojechać m.in. na Bemowo. Realizacja takiego projektu ma szansę się zakończyć w ciągu ok. 3 lat.
W ramach przebudowy węzła warszawskiego, PLK nie wykluczają przebudowy układu torowego w rejonie stacji Warszawa Zachodnia w taki sposób, aby była możliwość przejazdu z „linii radomskiej” (linia nr 8) w kierunku Warszawy Gdańskiej (linia nr 20). Z kolei na etapie konsultacji społecznych nad Dokumentem Implementacyjnym do „Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)” dopisano postulat budowy łącznicy umożliwiającej przejazd z linii nr 20 na linię średnicową.
2014-09-05 10:18:40 Autor: Tomek Janiszewski
---.static.ip.netia.com.pl
Mam świetny POmysł: wydzielić z WWK średnicę dalekobieżną plus wyjazd na Gdańsk przeznaczając je wyłącznie pod p...dolino, a EIC, TLK oraz ewentualne niedobitki IR niechaj kiszą się wraz z kiblami KM oraz SKM-kami na średnicy podmiejskiej! Jak się tam nie pomieszczą - niechaj część z nich kończy bieg na Wschodniej (perony podmiejskie 6 i 7). Wileńskiej, Gdańskiej, Zachodniej (perony podmiejskie 2 i 3) oraz odbudowanej g...nej. I morda w kubeł, plebs ma się przesiadać i ganiać z peronów na przystanki ZTM, zaś p...dolino będzie miało w 100lycy priorytet absolutny. yes, Yes, YEEES!
2014-09-05 10:19:04 Autor: TT
---.29.13.141
A zaczniecie po wyborach czy przed? I jakie jeszcze zapowiedzi czekają nas w tej kampanii? Co PLK ma dla Śląska, a co dla Polski B?
2014-09-05 10:26:18 Autor: gosc112
---.dynamic.chello.pl
jak dla mnie to mała kolej obwodowa powinna przejść w ręce miasta. połączona z linią radomską stanowiłaby świetne naziemne metro. w granicach 30 minut praga -> / zoo / żoliborz / wola / na ochotę (służewiec)
2014-09-05 10:40:42 Autor: Czyt
---.ksiaznica.szczecin.pl
Były różne pomysły, i to zanim zaczęto budować metro, ale obwodówka dalej (ponoć) podlega pod MON (było o tym jakieś 3 -mce nzd).
Ciekawe czy przeróbka niespójnego węzła w-wa popsuje go do końca?
2014-09-05 11:04:23 Autor: czytelnick
---.internetdsl.tpnet.pl
Najsmutniejsze jest to, że przy okazji Rail Baltiki można było usprawnić WWK poprzez wybudowanie pary torów dalekobieżnych od Rembertowa do co najmniej Sulejówka i cały ruch dalekobieżny ze wschodu Polski tam upchnąć. A z Sulejówka do Tłuszcza dla RB wybudować nową trasę z paroma przystankami, które uruchomiłyby te tereny - korzyść dla stolicy i Mazowsza. Dodatkowo i linia do Otwocka byłaby tylko aglomeracyjna i linia Tłuszcz - Zielonka - Rembertów też. Zamiast burzenia wszystkiego wystarczyłby remont i ewentualnie parę wiaduktów/ tuneli.
2014-09-05 11:13:09 Autor: Tomek Janiszewski
---.static.ip.netia.com.pl
A temat bezkolizyjnego wyjazdu ze średnicy podmiejskiej linię gdańską to już chyba sobie zupełnie odpuszczono? No i po wsze czasy zostanie już tak, jak przed modernizacją odcinka Zapadnia - Służewiec w związku z budową linii na lotnisko było z wyjazdem na Radom: bezkolizyjnie - tylko ze średnicy dalekobieżnej lub z Goownej (stąd swego czasu kible na Radom odjeżdżały właśnie stamtąd). Co gorsze, nie pomyślano nawet o bezkolizyjnym zejściu się linii z Warszawy Gdańskiej i Wschodniej, i zamiast wykorzystać straszące od kilkudziesięciu lat szkielety wiaduktu między Toruńską a Żeraniem analogicznie jak to zrobiono na linii radomskiej - wyburzono je.
2014-09-05 11:35:07 Autor: .Piotr
---.g-net.pl
Ciekawe co powie w 2015?
2014-09-05 11:37:54 Autor: Wojtek Sz.
---.internetdsl.tpnet.pl
Moim zdaniem nie ma pomysłu na przebudowę WWK. Miasto nie ma pomysłu, kolej nie ma pomysłu, rząd nie ma pomysłu etc. Ale tyle można by zrobić.
Modernizacja (mała) obwodowej Gołąbki,Gdańska już była chyba ze 2 lata temu. Jakieś tam prace na Grodzisk-Wschodnia przecież sparaliżowały tę linię rok i dwa temu. Most średnicowy właśnie też w tym roku grzebali, a więc teraz to wszystko znów na 5 lat należy pogrzebać!!! (bo przecież nie rozgrzebać).
2014-09-05 11:59:00 Autor: Małopolanin
---.116.200.90
W odpowiedzi na post Tomek Janiszewski:
"Mam świetny POmysł: wydzielić z WWK średnicę dalekobieżną plus wyjazd na Gdańsk przeznaczając je wyłącznie pod p...dolino, a EIC, TLK oraz ewentualne niedobitki IR niechaj kiszą się wraz z kiblami KM oraz SKM-kami na średnicy podmiejskiej! Jak się tam nie pomieszczą - niechaj część z nich kończy bieg na Wschodniej (perony podmiejskie 6 i 7). Wileńskiej, Gdańskiej, Zachodniej (perony podmiejskie 2 i 3) oraz odbudowanej g...nej. I morda w kubeł, plebs ma się przesiadać i ganiać z peronów na przystanki ZTM, zaś p...dolino będzie miało w 100lycy priorytet absolutny. yes, Yes, YEEES!"
Uspokój się. Problem z przepustowością na średnicy istnieje nie od dziś i bynajmniej nie jest spowodowany pociągami New Pendolino.
2014-09-05 13:00:29 Autor: jana
---.124.110.143.rybnet.pl
Ciekawe kiedy w koncu ktoś zauważy ze na Slasku caly wezel się sypie.
2014-09-05 15:26:13 Autor: inzynier_UK
---.104.226.5
niech PLK wytlumaczy sie z pieniedzy wydanych na projekt Linii Srednicowej, na ktora zmarnowalo 40 mln zl, a na ktorym nachapala sie Poyry Infra a przede wszystkim jej spolka matka Poyry Infra GmbH robiac gowniana dokumentacje.
2014-09-05 21:29:48 Autor: kolejarz77
---.adsl.inetia.pl
Jak zwykle tylko warszawka. Reszta kraju może poczekać
2014-09-05 21:34:52 Autor: Kolejarz realista
---.dynamic.mm.pl
To ja Wam mówię jako doświadczony nafciarz.
Myślę, że Śląsk to już nie Polska B . Spadek do III ligi czyli do Polski C. Smutne - prawda?
2014-09-05 21:39:30 Autor: mieszkaniec
---.warszawa.vectranet.pl
Niech naprawią najpierw na linii 20 tory między W-wa Zach. p.8 a W-wa Koło, wyburzając i stawiając od nowa wiadukt nad ul. Kasprzaka. Bo tam pachnie katastrofą budowlaną, a stan torowiska również jest tragiczny.
2014-09-05 23:16:33 Autor: Gaweł
---.dynamic.gprs.plus.pl
Kible odchodziły w W-wy Głównej od 1980 r. a więc od ostatniego remontu mostu średnicowego i właśnie linii radomskiej (robione to było przy użyciu wojska - co pamiętam do dziś). Teraz czeka nas przebudowa linii nr 8 na odcinku Warszawa Okęcie - Piaseczno, z wykonaniem toru do zmiany kierunku w Piasecznie. Niewykluczone, że pojedzie tam SKM, bo przewoźnik ma płacone za przewozy, a nie za stanie na Odolanach w krzaczorach. Końcówka na W-wa Główna nie jest problemem, byle by frytki tam sprzedawali takie jak kiedyś.
2014-09-06 09:55:55 Autor: Jan
---.warszawa.mm.pl
Oczywiście minimalistyczne dworce Gdański i Zachodni słabo powiązane z komunikacją miejską - szczególnie w przypadku Zachodniego. Przy okazji przebudowy już teraz można byłoby wykonać tunel dla tramwajów łączących Ochotę z Wolą. Jeśli się tego tunelu nie wykona teraz to nie powstanie przez najbliższe 50 lat bo nikt nie będzie nowych peronów rozbierał.
2014-09-06 18:51:35 Autor: amigo.ze.szwecji
---.opera-mini.net
Na śląsku z takiego Giszowca można by było dojechać np. do Ligoty pociągiem.
2014-09-07 01:47:23 Autor: ab
---.207.107.13
Na Slasku proponuje zrobic "optymalizacje" sieci kolejowej, zeby gestoscia byla zblizona do przykladowo woj. podlaskiego. Mniej km torow latwiej utrzymac, a tak ci roszczeniowcy rozbestwieni przez Gierka beda wyciagac łape i tym samym innym zabraknie. A Warszawa nie moze jezdzic po byle czym.
2014-09-08 02:07:35 Autor: życzliwy
---.dynamic.chello.pl
Dalej brak pomysłu na zwiększenie przepustowości średnicy podmiejskiej. Zamiast tego odgrzewane kotlety z Główną.
2014-09-08 08:25:14 Autor: starypol
---.16.1.88
odpowiedź "Malopolaninowi" - uspokajasz Tomka, mnie nie musisz. Od BARDZO głębokiego komunizmu słyszę "nowość" o możliwości dojazdu pociągiem pasażerskim na Bemowo........ Już się nawet przestałem tym w jakikolwiek sposób ekscytować, bo WIEM, że to regularnie odgrzewany "pic na wodę". Ciekawe, na co zagłosuje w tych wyborach tzw. "twardy" elektorat PO: na "Chór", na "zupę", czy na "śmiechu kupę" ?????????????
2014-09-08 08:42:05 Autor: pro
---.free.aero2.net.pl
Rozwiazanie srednicy bylo proste. Wystarczylo metro robic odkrywka od ronda dmowskiego. Metro na -2 ,kolej na -1 ,auta na 0. Potem metro pod wisle a kolej dodatkowtm mostem nad wisla i na wschodni. A pod dmowskim w lewo i wtedy na glowna osobowa, ktora bylaby 45stopni w stosunku do muzeum kolehnictwa i na zachodni.
2014-09-08 12:17:03 Autor: życzliwy
---.dynamic.chello.pl
Rozwiazanie srednicy bylo proste. Wystarczylo metro robic odkrywka od ronda dmowskiego. Metro na -2 ,kolej na -1 ,auta na 0.
-----------------------
Ale to nie metru jest potrzebna przepustowość tylko kolei.
2014-09-13 20:50:54 Autor: Michu65
---.neoplus.adsl.tpnet.pl
Odbudowa stacji Warszawa Główna to kompletny idiotyzm. Po co i dla kogo? Średnicą pociągi mogą jeździć co 3 min., a po unowocześnieniu systemu kierowania ruchem - co 1,5 min. A Główna nigdy nie była projektowana jako dworzec pasażerski, ale towarowy i dlatego nie wchodzi do Centrum. Znów jakiś obłęd z przesiadkami!