Partnerzy serwisu:
Pasażer

Pasażerowie wracają na kolej w Europie. Trend obecny także w Polsce

Dalej Wstecz
Data publikacji:
30-12-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
UTK

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Pasażerowie wracają na kolej w Europie. Trend obecny także w Polsce
Fot. ms (zdjęcie ilustracyjne)
Kolej w Europie odbudowuje się po pandemii. Wyraźnie widać to przy porównaniu wyników przewozowych I półrocza tego roku z I półroczem 2020 i 2021 r. Wzrosty liczby pasażerów wyniosły od niemal 13% do ponad 150%. Spośród 27 państw, z których pochodzą dane Eurostatu, Polska ze wzrostem sięgającym ponad 50% liczby pasażerów jest wśród krajów z najlepszymi wynikami pod tym względem.

Z analizy najnowszych danych Eurostatu i UTK dla 27 krajów wynika, że w pierwszym półroczu 2022 r. względem analogicznego okresu w 2020 r. najwięcej pasażerów zyskały koleje we Francji (+223,8 mln), Niemczech (+211,6 mln), Włoszech (+123,9 mln), Hiszpanii (+88,9 mln), Turcji (+60,5 mln) i Polsce (+53,9 mln). Największą dynamikę wzrostu w analizowanym okresie odnotowały koleje w Turcji (+120,2%), Francji (+68,6%), Włoszech (+63,5%), Słowenii (+62,2%), Portugalii (+55,1%), Hiszpanii (+53,4%) i Polsce (+51,7%). W pierwszym półroczu tego roku prawie 75% liczby pasażerów kolei w UE przypada na 6 krajów: Niemcy (32,2%), Francję (15,7%), Włochy (9,1%), Hiszpanię (7,3%), Szwajcarię (5,8%) i Polskę (4,5%).

Spore wzrosty pasażerów w Polsce

W zestawieniu pod względem udziału w liczbie pasażerów kolei Polska zajmuje szóstą pozycję. W I półroczu 2022 r. pasażerowie w Polsce stanowią 4,5% wszystkich pasażerów przewiezionych wśród 27 analizowanych państw. Zestawiając I półrocze 2022 r. z analogicznym okresem w 2021 r., wzrost liczby pasażerów kolei w naszym kraju wyniósł 61,1 mln, a wobec I półrocza 2020 r. to o 53,9 mln więcej (+51,7%).

W I półroczu tego roku każde z 27 analizowanych państw odnotowało wzrost liczby pasażerów zarówno wobec I półrocza 2021 r., jak i tego samego okresu w 2020 r. O największej dynamice wzrostu możemy mówić w przypadku Turcji – był to odpowiednio wzrost o 150,5% wobec 2021 r. i 120,2% wobec 2020 r.

Znaczny wzrost liczby pasażerów wobec 2021 r. odnotowały również koleje w Irlandii (+144,2%), Norwegii (+106%) i Grecji (+103,3%). Polska z dynamiką wzrostu na poziomie prawie 52% wobec 2020 r. zajmuje szóstą pozycje wśród analizowanych krajów, natomiast dynamika na poziomie 63% rok do roku to 11 pozycja wśród analizowanych Państw.

Szwajcar wzorem pasażera kolei

W pierwszym półroczu 2022 r. z usług kolei pasażerskich najczęściej korzystali mieszkańcy Szwajcarii – przeciętny obywatel tego kraju w ciągu 6 pierwszych miesięcy 2022 r. jechał pociągiem średnio prawie 24 razy. Dla mieszkańca Luksemburga liczba ta wyniosła 16, natomiast w przypadku Danii prawie 15. Niemcy uzyskały wskaźnik wykorzystania kolei na poziomie 13,5 przejazdów przypadających na 1 mieszkańca. W pierwszym półroczu 2022 r. więcej niż 10 razy z kolei korzystał jeszcze mieszkaniec Szwecji.

Przeciętny mieszkaniec naszego kraju w pierwszym półroczu tego roku korzystał z usług kolei średnio 4,2 razy (dla całego 2021 r. wartość ta wyniosła 6,4). Pod względem zmiany dynamiki wskaźnika wobec pierwszego półrocza 2020 r. Polska z 52,4% wzrostem zajęła siódmą pozycję wśród analizowanych krajów. Najwyższy wzrost wskaźnika uzyskała Turcja (+118,2%), następnie Francja (+68,2%), Włochy (+64,4%), Słowenia (+61,8%), Portugalia (+54,7%) i Hiszpania (+53,2%).

Jak zachęcać do kolei?

Czy w ramach działań mających na celu przeciwdziałanie zmianie klimatycznej obniżka cen biletów kolejowych do symbolicznej kwoty sprawi, że Europejczycy na stałe porzucą transport indywidualny na korzyść kolei? Tego typu eksperyment właśnie trwa w Hiszpanii – w przyszłym roku będzie możliwa ocena wpływu na środowisko tego typu rozwiązania. Dotychczasowe doświadczenie Niemiec – bilety za 9 euro – pokazuje, że redukcja kosztów przejazdu może być jednym z narzędzi optymalizacji liczby pasażerów kolei, ale nie jedynym. Aby do korzystania z usług kolei przekonać jak największą liczbę pasażerów, musi być ona postrzegana jako niezawodny środek transportu, a tu kluczowa jest jakość usług. W tym kontekście konieczne są działania, które uczynią kolej bardziej dostępną. Przykład Turcji dowodzi, że znaczny wzrost liczby pasażerów można uzyskać poprzez ukierunkowane inwestycje kolejowe.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

14 października PKP Intercity pobiły rekord liczby pasażerów

Pasażer

14 października PKP Intercity pobiły rekord liczby pasażerów

Redakcja/inf. pras. 15 października 2025

Polregio o rekordowych wakacjach

Pasażer

Polregio o rekordowych wakacjach

Polregio 09 października 2025

Wrzesień w PKP Intercity: 7,4 mln pasażerów

Pasażer

Wrzesień w PKP Intercity: 7,4 mln pasażerów

Roman Czubiński 08 października 2025

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Pozostałe z wątku:

14 października PKP Intercity pobiły rekord liczby pasażerów

Pasażer

14 października PKP Intercity pobiły rekord liczby pasażerów

Redakcja/inf. pras. 15 października 2025

Polregio o rekordowych wakacjach

Pasażer

Polregio o rekordowych wakacjach

Polregio 09 października 2025

Wrzesień w PKP Intercity: 7,4 mln pasażerów

Pasażer

Wrzesień w PKP Intercity: 7,4 mln pasażerów

Roman Czubiński 08 października 2025

Zobacz również:

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Prawo i polityka

Góra (UTK): ETCS Limited Supervision to dobre rozwiązanie

Łukasz Malinowski 24 marca 2025

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

Pasażer

407,5 mln pasażerów polskiej kolei w roku 2024!

UTK/Roman Czubiński 31 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij