We wrześniu 2021 r. koleją podróżowało blisko 25 mln pasażerów. To więcej o 15% niż rok temu, ale wciąż o 13% mniej niż dwa lata temu. Wzrosły przewozy towarowe – rok do roku o 7%.
Jak wynika z danych opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego, we wrześniu 2021 r. z kolei skorzystało 24,86 mln pasażerów. Jak podkreśla urząd, w
porównaniu do września 2020 r. jest to wzrost o ponad 3,25 mln osób (o 15,1%). Wzrost odnotowano również w pracy przewozowej, którą wykonano na poziomie 1,57 mld pasażerokilometrów (25,7% więcej), zaś praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 14,5 mln pociągokilometrów (wzrost o 3%). Jak podał UTK, średnia odległość przejazdu jednego pasażera wyniosła 63 km (ponad 5 km więcej niż we wrześniu 2020 r.).
Pasażerowie nie do końca wrócili na kolej
Warto jednak przypomnieć, że to
dużo niższy poziom, niż w rekordowym 2019 roku - wówczas kolej przewiozła 28,8 mln pasażerów, praca przewozowa była na poziomie 1,8 mld pasażerokilometrów. Co ciekawe, praca eksploatacyjna jest obecnie wyższa, niż dwa lata temu, i wynosi 13,9 mln pociągokilometrów. To oznacza, że mimo większej oferty kolejowej, w pociągach jest mniej pasażerów.
Jak wypada wrzesień w porównaniu z sierpniem? W zeszłym miesiącu koleją podróżowało o 53 tys. pasażerów mniej (o 0,2%) niż w sierpniu, lecz o 1,3 mln więcej (5,7%) niż w lipcu tego roku. Praca przewozowa była niższa o 489 mln pasażerokilometrów (o 23,7%) w porównaniu do sierpnia i o 333 mln pasażerokilometrów (o 17,5%) w porównaniu do lipca tego roku. – Niższa wartość pracy przewozowej w porównaniu z sierpniem czy lipcem br. jest wynikiem mniejszej liczby pasażerów podróżujących na dłuższych trasach. Średnia odległość przejazdu jednego pasażera we wrześniu była krótsza o 19,5 km w porównaniu do sierpnia i o 17,8 km w porównaniu do lipca tego roku – ocenia UTK.
– Wrzesień to koniec wakacji i powrót do pracy i szkoły. W tym miesiącu mniej osób korzysta z przewozów dalekobieżnych, wzrasta natomiast liczba pasażerów w ruchu regionalnym i aglomeracyjnym – komentuje wyniki dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – W zestawieniu z trendem sezonowym wyniki wrześniowe są znacznie lepsze od tych z ubiegłego roku co wskazuje, że pomimo przedłużającej się pandemii przewozy pasażerskie są bezpiecznym i pewnym sposobem podróżowania do pracy i szkoły – zauważa.
W porównaniu z sierpniem, we wrześniu w przewozach dalekobieżnych spadła liczba pasażerów. PKP Intercity przewiozło o 1,3 mln pasażerów mniej (27%). Przewoźnicy regionalni i aglomeracyjni odnotowali natomiast wzrost liczby pasażerów o 1,4 mln (9%) .
Dobre wyniki w przewozach towarów
We wrześniu przewieziono koleją 21 mln ton. W porównaniu do września 2020 r. jest to wzrost o 1,38 mln ton (7%). Praca przewozowa wyniosła 4,9 mld tonokilometrów – w porównaniu do września 2020 r. wzrosła o 252,3 mln tonokilometrów (5,4%). Praca eksploatacyjna zwiększyła się o 0,14 mln pociągokilometrów (2%) i przekroczyła 7 mln. Średnia odległość przewozu jednej tony zmniejszyła się o 4 km i wyniosła 234 km. W porównaniu z sierpniem wyniki przewozów towarowych we wrześniu kształtowały się następująco: przewieziono o 0,14 mln towarów mniej (0,7%), a praca przewozowa wzrosła o 40,6 mln tonokilometrów (0,8%). Praca eksploatacyjna była niższa o 0,11 mln pociągokilometrów (1,6 %). O 4 km zwiększyła się średnia odległość przewozu jednej tony –
podaje UTK.
– Rynek przewozów kolejowych ma potencjał do rozwoju. Pod względem masy przewiezionych towarów wyniki wrześniowe plasują się na trzecim miejscu w tym roku. Dobrą informacją dla rynku jest to, że wynik z trzech kwartałów 2021 r. jest lepszy niż osiągnięty w tym samym okresie w latach 2020 i 2019. Na przestrzeni tego roku widoczne jest, że transport kolejowy wykorzystywany jest w szerszym stopniu na potrzeby przemysłu, budownictwa czy przewozu dóbr konsumpcyjnych – stwierdza w komunikacie dr inż. Ignacy Góra.
Po trzech kwartałach 2021 r. masa przewiezionych towarów wyniosła 179,7 mln ton i była większa o 17,7 mln ton (10,9%) niż w tym samym okresie 2020 r. Praca przewozowa wzrosła o 3,2 mld tonokilometrów do 41,1 mld tonokilometrów, zaś praca eksploatacyjna z 56,2 mln pociągokilometrów zwiększyła się o 4,6 mln do 60,8 mln pociągokilometrów.