NUMER 03/2022
NUMER 03/2022
Temat numeru:
Wojna w Ukrainie
szukaj
Śledź nas:
#Wojna Rosja - Ukraina - zobacz serwis specjalny!

Pasażerowie nie do końca wrócili. Wyniki przewozowe za wrzesień

| Jakub Madrjas 29.10.2021 2,3k

Pasażerowie nie do końca wrócili. Wyniki przewozowe za wrzesień
Fot. Mariusz Tuszyński, SM42.pl
We wrześniu 2021 r. koleją podróżowało blisko 25 mln pasażerów. To więcej o 15% niż rok temu, ale wciąż o 13% mniej niż dwa lata temu. Wzrosły przewozy towarowe – rok do roku o 7%.
Jak wynika z danych opublikowanych przez Urząd Transportu Kolejowego, we wrześniu 2021 r. z kolei skorzystało 24,86 mln pasażerów. Jak podkreśla urząd, w porównaniu do września 2020 r. jest to wzrost o ponad 3,25 mln osób (o 15,1%). Wzrost odnotowano również w pracy przewozowej, którą wykonano na poziomie 1,57 mld pasażerokilometrów (25,7% więcej), zaś praca eksploatacyjna osiągnęła poziom 14,5 mln pociągokilometrów (wzrost o 3%). Jak podał UTK, średnia odległość przejazdu jednego pasażera wyniosła 63 km (ponad 5 km więcej niż we wrześniu 2020 r.).

Pasażerowie nie do końca wrócili na kolej

Warto jednak przypomnieć, że to dużo niższy poziom, niż w rekordowym 2019 roku - wówczas kolej przewiozła 28,8 mln pasażerów, praca przewozowa była na poziomie 1,8 mld pasażerokilometrów. Co ciekawe, praca eksploatacyjna jest obecnie wyższa, niż dwa lata temu, i wynosi 13,9 mln pociągokilometrów. To oznacza, że mimo większej oferty kolejowej, w pociągach jest mniej pasażerów. 

Jak wypada wrzesień w porównaniu z sierpniem? W zeszłym miesiącu koleją podróżowało o 53 tys. pasażerów mniej (o 0,2%) niż w sierpniu, lecz o 1,3 mln więcej (5,7%) niż w lipcu tego roku. Praca przewozowa była niższa o 489 mln pasażerokilometrów (o 23,7%) w porównaniu do sierpnia i o 333 mln pasażerokilometrów (o 17,5%) w porównaniu do lipca tego roku. – Niższa wartość pracy przewozowej w porównaniu z sierpniem czy lipcem br. jest wynikiem mniejszej liczby pasażerów podróżujących na dłuższych trasach. Średnia odległość przejazdu jednego pasażera we wrześniu była krótsza o 19,5 km w porównaniu do sierpnia i o 17,8 km w porównaniu do lipca tego roku – ocenia UTK.

– Wrzesień to koniec wakacji i powrót do pracy i szkoły. W tym miesiącu mniej osób korzysta z przewozów dalekobieżnych, wzrasta natomiast liczba pasażerów w ruchu regionalnym i aglomeracyjnym – komentuje wyniki dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego. – W zestawieniu z trendem sezonowym wyniki wrześniowe są znacznie lepsze od tych z ubiegłego roku co wskazuje, że pomimo przedłużającej się pandemii przewozy pasażerskie są bezpiecznym i pewnym sposobem podróżowania do pracy i szkoły – zauważa.

W porównaniu z sierpniem, we wrześniu w przewozach dalekobieżnych spadła liczba pasażerów. PKP Intercity przewiozło o 1,3 mln pasażerów mniej (27%). Przewoźnicy regionalni i aglomeracyjni odnotowali natomiast wzrost liczby pasażerów o 1,4 mln (9%) .

Dobre wyniki w przewozach towarów

We wrześniu przewieziono koleją 21 mln ton. W porównaniu do września 2020 r. jest to wzrost o 1,38 mln ton (7%). Praca przewozowa wyniosła 4,9 mld tonokilometrów – w porównaniu do września 2020 r. wzrosła o 252,3 mln tonokilometrów (5,4%). Praca eksploatacyjna zwiększyła się o 0,14 mln pociągokilometrów (2%) i przekroczyła 7 mln. Średnia odległość przewozu jednej tony zmniejszyła się o 4 km i wyniosła 234 km. W porównaniu z sierpniem wyniki przewozów towarowych we wrześniu kształtowały się następująco: przewieziono o 0,14 mln towarów mniej (0,7%), a praca przewozowa wzrosła o 40,6 mln tonokilometrów (0,8%). Praca eksploatacyjna była niższa o 0,11 mln pociągokilometrów (1,6 %). O 4 km zwiększyła się średnia odległość przewozu jednej tony –
podaje UTK.

– Rynek przewozów kolejowych ma potencjał do rozwoju. Pod względem masy przewiezionych towarów wyniki wrześniowe plasują się na trzecim miejscu w tym roku. Dobrą informacją dla rynku jest to, że wynik z trzech kwartałów 2021 r. jest lepszy niż osiągnięty w tym samym okresie w latach 2020 i 2019. Na przestrzeni tego roku widoczne jest, że transport kolejowy wykorzystywany jest w szerszym stopniu na potrzeby przemysłu, budownictwa czy przewozu dóbr konsumpcyjnych – stwierdza w komunikacie dr inż. Ignacy Góra.

Po trzech kwartałach 2021 r. masa przewiezionych towarów wyniosła 179,7 mln ton i była większa o 17,7 mln ton (10,9%) niż w tym samym okresie 2020 r. Praca przewozowa wzrosła o 3,2 mld tonokilometrów do 41,1 mld tonokilometrów, zaś praca eksploatacyjna z 56,2 mln pociągokilometrów zwiększyła się o 4,6 mln do 60,8 mln pociągokilometrów.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (46250)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Pasażer

Wiecej z regionu:

Polska (46250)
Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 03/2022
NUMER 03/2022
Oddajemy w Państwa ręce wyjątkowy numer "Rynku Kolejowego". Tematem głównym miesięcznika po raz pierwszy jest bowiem wojna. Nie mogło być jednak inaczej, skoro ta tragiczna sytuacja wpływa nie tylko na naszych sąsiadów, ale i na nas, na tak wiele sposobów. W numerze podsumowaliśmy zarówno działania podejmowane przez polskie koleje, w tym przewóz uchodźców i pomocy, jak i niesamowitą odwagę i poświęcenie kolejarzy Ukrzaliznyci. Wiele uwagi poświęcamy też wpływowi wojny na logistykę i gospodarkę. W pozostałej części numeru szczególnie polecamy naszą rozmowę z prezesem PKP PLK i materiały o programie Kolej Plus.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5