Partnerzy serwisu:
Prawo

Partnerstwo publiczno-prywatne szansą dla Warszawy?

Dalej Wstecz
Partner działu

Hanton

Data publikacji:
06-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ak, Rynek Kolejowy/Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO
Partnerstwo publiczno-prywatne szansą dla Warszawy?
Inwestycje unijne wymagają wkładu własnego, którego wygospodarowanie w obliczu rosnącego zadłużenia miast staje się trudne. Partnerstwo publiczno-prywatne szansą na pozyskanie ogromnych środków z funduszy europejskich? O nadziejach i oczekiwaniach związanych z nową perspektywą opowiada Jarosław Dąbrowski, wiceprezydent Warszawy.

– Nowa perspektywa jest problemem dla samorządów. W tej chwili trzeba będzie pozyskać środki na wkład własny, a jesteśmy już pozadłużani dość silnie. Z tego też powodu pojawią się problemy z wykorzystaniem tej perspektywy budżetowej. Potencjał do rozwoju mamy jeszcze ogromny, stąd też odpowiedzią na to, by realizować pewne zadania, nie mając środków własnych, jest tylko i wyłącznie partnerstwo publiczno-prywatne –Jarosław Dąbrowski, wiceprezydent m. st. Warszawy mówił podczas panelu „Inwestycje infrastrukturalne szansą rozwoju regionu. Partnerstwo publiczno-prywatne” XXI Forum Gospodarczego.

– Warszawa jest miastem, które ma najwyższy budżet w skali całego kraju. Z tego powodu może się też pochwalić największą liczbą inwestycji. Dużą część środków udało się pozyskać z funduszy europejskich – podkreśla Dąbrowski. – W latach 2007-2013 udało się nam pozyskać 8 mld zł. To wysoko postawiona poprzeczka. Aktywność miasta w poszukiwaniu środków unijnych stała się widoczna szczególnie dzięki dużym projektom infrastrukturalnym w zakresie ochrony środowiska, transportu publicznego i dróg – dodaje.

Dąbrowski podkreśla, iż szczególne znaczenie miało dla miasta dokończenie budowy I linii metra i rozpoczęcie budowy centralnego odcinka II linii. – Zakupiliśmy 186 sztuk nowoczesnych tramwajów za 375 mln zł oraz 273 autobusy. Efekt jest już widoczny. Istotne znaczenie ma też transport rowerowy. W 2012 roku uruchomiliśmy system roweru publicznego Veturilo. W tej chwili system ma 173 stacje. Użytkowało te rowery 150 tys. ludzi w 2013 roku – mówi wiceprezydent.

– Mamy obecnie nową perspektywę unijną, nowe pieniądze do pozyskania – podkreśla Dąbrowski. – Mamy też nowe wyzwania. Co konkretnie nas interesuje? Chcielibyśmy kontynuować budowę II linii metra, rozbudować sieć tramwajową, zakupić tabor szynowy dla metra, tramwajów i kolei metropolitarnej, czyli dla Szybkiej Kolei Miejskiej, Warszawskiej Kolei Dojazdowej i Kolei Mazowieckich. Interesuje nas też rozbudowa i modernizacja infrastruktury kolejowej pod kątem wykorzystania warszawskiego węzła kolejowego. Kolejną sprawą jest zakup taboru zmniejszającego emisją zanieczyszczeń – wylicza Dąbrowski.

– Partnerstwo publiczno-prywatne w Warszawie jest, ale z pewnością jest go za mało. Nie jest ono w dostateczny sposób rozwijane na terenie miasta. Mam nadzieję, że to się zmieni – podkreśla wiceprezydent. – Jeżeli chodzi o realizowane w partnerstwie publiczno-prywatnym projekty, to w fazie realizacji znajdują się obecnie dwa. Pierwszy to koncesja na budowę i instalację wiat przystankowych w Warszawie oraz koncesja na zaprojektowanie, budowę i eksploatację ogólnodostępnych parkingów podziemnych. Kolejny projekt, który jest przygotowany, to częściowa modernizacja oświetlenia na wybranych drogach publicznych – dodaje Dąbrowski.

Partner działu

Hanton

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Rozpoczęły się odbiory dworca w Sopocie budowanego w formule PPP

Fotorelacje

MI podsumowuje rozmowy o PPP w Sopocie

Prawo i polityka

MI podsumowuje rozmowy o PPP w Sopocie

Ministerstwo Infrastruktury 07 września 2011

Cztery firmy w negocjacjach na wrocławskie PPP

Zintegrowany transport

Cztery firmy w negocjacjach na wrocławskie PPP

jm, Rynek Kolejowy 25 października 2011

Dlaczego strona publiczna boi się PPP?

Biznes

Dlaczego strona publiczna boi się PPP?

Transport Publiczny 12 czerwca 2014

Zobacz również:

Rozpoczęły się odbiory dworca w Sopocie budowanego w formule PPP

Fotorelacje

MI podsumowuje rozmowy o PPP w Sopocie

Prawo i polityka

MI podsumowuje rozmowy o PPP w Sopocie

Ministerstwo Infrastruktury 07 września 2011

Cztery firmy w negocjacjach na wrocławskie PPP

Zintegrowany transport

Cztery firmy w negocjacjach na wrocławskie PPP

jm, Rynek Kolejowy 25 października 2011

Dlaczego strona publiczna boi się PPP?

Biznes

Dlaczego strona publiczna boi się PPP?

Transport Publiczny 12 czerwca 2014

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5