NUMER 04/2021
NUMER 04/2021
Temat numeru:
Maszyniści
szukaj
Śledź nas:

Iluminacja świetlno-parowo-dźwiękowa parowozu Ty2-5680 w Noc Muzeów

| inf. pras 13.05.2021 26

Iluminacja świetlno-parowo-dźwiękowa parowozu Ty2-5680 w Noc Muzeów
fot. DB Cargo Polska
Już 15 maja 2021 podczas Międzynarodowej Nocy Muzeów, stojący na placu przy siedzibie DB Cargo Polska stalowy kolos ukaże swoje dawne oblicze. W kłębach pary, światła parowozu rozjaśnią mrok, a mieszkańcy Zabrza usłyszą stukot, turkot i świst zdyszanej lokomotywy.
Iluminacja świetlno-parowo-dźwiękowa zostanie uruchomiona cztery razy podczas tej nocy, w godzinach 21:00, 22:00, 23:00 oraz 24:00. Mając na względzie pandemiczne ograniczenia, w tym zakaz gromadzenia się, pokaz o godzinie 21:00 transmitowany będzie na oficjalnym koncie DB Cargo Polska w serwisie społecznościowym Facebook. - Noc Muzeów to święto kultury, które cieszy się dużą popularnością. Cieszę się, że DB Cargo Polska znalazła się na trasie szlaku zabytków techniki i będzie mogła być interesującym miejscem podczas Nocy Muzeum. Wydarzenie realizowane w ramach Europejskiego Roku Kolei to gratka nie tylko dla miłośników kolei, ale również dla tych, którzy chcą poznać kolej od podszewki - mówi Katarzyna Marciniak, Dyrektor Biura Zarządu, Transformacji i Cyfryzacji DB Cargo Polska.

Parowóz Ty2, o nazwie Schenkuś, to lokomotywa towarowa konstrukcji niemieckiej, budowana masowo w wielu fabrykach europejskich w latach 1942-1945. Historia parowozu sięga 1943, kiedy został wyprodukowany na terenie ówczesnych Niemiec. Po zakończeniu II wojny światowej, w ramach reparacji wojennych wywieziono go do ZSRR, gdzie przeszedł modernizację. Na przełomie lat 1961/62 dla Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego zakupiono 25 sztuk parowozów serii Ty2, z czego 20 sztuk przydzielono do Kopalni Piasku Podsadzkowego "Szczakowa".

Z tego zakupu pochodzi parowóz Ty2-5680, który rozpoczął służbę w 1964 i pracował do 1994 r. Ostatnią naprawę główną wykonano w 1993 r., a do 1997 r. pracował sporadycznie jako kocioł grzewczy w czasie zimy przy obsłudze solanki. W 1998 r. parowóz został postawiony jako eksponat przed Biurowcem PCC RAIL S.A., firmy która była spadkobiercą Kopalni Piasku. Stał tam do 21 września 2010 r. kiedy spółka PCC Rail została włączona do grupy DB Schenker Rail (obecnie DB Cargo Polska), zarząd firmy postanowił odrestaurować zabytek i postawić go przed główną siedzibą spółki w Zabrzu.

Odrestaurowanie zabytku wykonano w rybnickim zakładzie budowy i utrzymania taboru kolejowego. W ramach renowacji wykonano przede wszystkim odrdzewienie powierzchni oraz uzupełnienie ubytków, jakie powstały przez lata spoczynku maszyny, w tym wykonanie całkowicie nowej otuliny kotła oraz budki maszynisty. Renowacja lokomotywy została przeprowadzona bardzo skrupulatnie, tak aby odtworzyć eksponat maksymalnie zbliżony do oryginału - informuje DB Cargo Polska.
  • Podstawowe dane techniczne parowozów Ty2
  • Długość ze zderzakami 22975 mm
  • Masa w stanie próżnym (bez tendra) 78,35 t
  • Masa służbowa (bez tendra) 85,92 t
  • Masa służbowa (z tendrem) 114,92 t
  • Największy nacisk osi 15,5 t
  • Prędkość max 80 km/h
  • Moc 1200 kW
  • Siła pociągowa 16300 kG
  • Ciśnienie pary w kotle 16 atm
  • Powierzchnia ogrzewalna kotła 177,6 m2
  • Powierzchnia ogrzewalna przegrzewacza 63,7 m2
  • Powierzchnia rusztu 3,9 m2
  • Średnica cylindra 600 mm
  • Skok tłoka 660 mm
  • Średnica kół napędnych 1400 mm
  • Średnica kół tocznych 850 mm
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (45587)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Infrastruktura
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (45587)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 04/2021
NUMER 04/2021
W najnowszym numerze przeczytają państwo raport na temat bardzo ważny dla przyszłości kolei: pracy maszynistów. Oprócz tego polecamy przekrojowe materiały o Kolei Dużych Prędkości na świecie, planach modernizacji warszawskiej linii średnicowej czy problemach z budową Szybkiej Kolei Miejskiej w Szczecinie. Jak zawsze nie brakuje też ciekawych rozmów.

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5