Kilka dni temu "Rynek Kolejowy" informował o zamówieniu przez Tramwaje Warszawskie studium dla przedłużenia linii w ul. Stalowej. To nie jedyny plan tramwajarzy. Za kilka miesięcy ogłoszony zostanie przetarg na przedłużenie linii w ul. Mickiewicza na Żoliborzu.
W czasie, gdy "duże" projekty, takie jak budowa trasy na Tarchomin, prowadzone są z problemami, lub w ogóle się nie zaczęły, jak trasa na Gocław, urzędnicy ze stołecznego ratusza coraz przychylniej patrzą na stosunkowo niewielkie wydłużenia tras tramwajowych w Warszawie. Tramwaje Warszawskie przygotowują opracowania, które mają określić, przedłużenie których tras tramwajowych jest najbardziej potrzebne. Pierwszy przetarg na studium techniczno-ekonomiczne takiej inwestycji - w ul. Stalowej w Warszawie już rozstrzygnięto. Można o tym przeczytać tutaj.
Pętla Czynszowa w złym miejscu
Trasa miałaby zostać rozbudowana w ten sam rejon, w który ma prowadzić kolejny odcinek II linii metra. - Plan nie dubluje się z rozbudową drugiej linii metra, wprost przeciwnie - chcemy uzyskać efekt synergii pomiędzy tymi środkami transportu, zatem budowa metra będzie uwzględniona w studium - mówi rzecznik Tramwajów Warszawskich Michał Powałka. - Tramwaj ma zupełnie inne zadania niż metro. Zapewnia przede wszystkim dojazdy lokalne, na stosunkowo krótkich odcinkach. Do tego tramwaje z ulicy Stalowej zapewnią dojazd do trasy W-Z, czyli w inne miejsce, niż II linia metra - dodaje.
- W chwili obecnej pętla w ulicy Czynszowej nie spełnia swoich funkcji, przede wszystkim nie są z niej zadowoleni mieszkańcy. Przeniesienie jej pod Tesco dałoby genialny efekt, i to jest nasz podstawowy plan. To, czy przedłużenie jej dalej będzie optymalnie określi studium - wyjaśnia Michał Powałka. Ile może kosztować trasa? Tramwaje nie chcą szacować kwot przed wynikami prac studialnych. Wiadomo, że inwestycja nie rozpocznie się przed 2015 rokiem.
Mickiewicza? Linia za krótka
Podobną analizę Tramwaje Warszawskie zamówią w ciągu kilku miesięcy dla przedłużenia trasy w ul. Mickiewicza. Pętla Marymont-Potok oddalona jest jedynie o dwa przystanki od Placu Wilsona, gdzie znajduje się stacja metra. Tramwajarze chcieliby wydłużyć trasę na północ, poza trasę Armii Krajowej. - Zawsze w naszej działalności staramy się rozszerzać komunikację tramwajową. Oczywiście konsultujemy się w tych planach z instytucjami miejskimi - mówi Powałka. Warianty inwestycji, koszt i jej zasadność ma określić studium.
Do ewentualnego przedłużenia trasy na pewno nie dojdzie podczas planowanego przez GDKiA remontu wiaduktu nad trasą AK w ulicy Mickiewicza. - Ten remont nie zablokuje nam przyszłej budowy trasy - mówi Michał Powałka, zaznaczając, że ta trasa również powstanie nie wcześniej niż po 2015 roku.