PKP Polskie Linie Kolejowe otrzymają z UE prawie 476 milionów złotych na remont linii kolejowej pomiędzy Warką i Radomiem.
Koszt inwestycji realizowanej przez zarządcę linii kolejowych wyniesie prawie 826 milionów złotych, w tym blisko 476 milionów złotych pochodzić będzie z dofinansowania UE. Koszt projektu PKP Intercity to prawie 953 miliony złotych. Dofinansowanie unijne to ponad 251 milionów złotych. - Polska jest liderem w UE pod względem wykorzystywania środków na transport. Realizujemy wielkie projekty, których celem jest kolej bezpieczna, komfortowa i punktualna. Każda kolejna podpisana umowa przybliża nas do tego celu – podkreślił obecny w Radomiu Andrzej Adamczyk, Minister Infrastruktury.
Inwestycja PKP Polskie Linie Kolejowe przewiduje modernizację linii kolejowej numer 8 na jednotorowym odcinku Warka – Radom. PLK w ramach inwestycji:
- zbuduje drugi tor na trasie Warka – Radom,
- przebuduje istniejący most nad Pilicą,
- zbuduje wiadukty tam, gdzie linia przecina się z drogami o największym natężeniu ruchu,
- przekształci część stacji i mijanek w przystanki osobowe,
- dostosuje 10 stacji i przystanków do potrzeb osób z niepełnością,
- wdroży elektroniczny system zarządzania ruchem.
W efekcie pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością nawet 160 kilometrów na godzinę, a towarowe – 120 kilometrów na godzinę. Inwestycja ma być gotowa w 2023 roku. - Warszawę i Radom dzieli 100 kilometrów. Wielu Radomian pracuje w stolicy. Dzisiaj mają do wyboru dojazd do Warszawy częściową ekspresówką, który zajmie im od 1 godziny do 1,5, albo dojazd koleją 2 – 2,5 godziny. O tym, że Radom i Warszawę połączy wreszcie szybki pociąg, który będzie konkurencją dla samochodu, mówiło się od lat, jednak do tej pory niewiele się działo. Jeśli na poważnie myślimy o rozwoju polskiej kolei, ta inwestycja jest dla kolejarzy koniecznością – mówił obecny podczas podpisania umów wiceminister inwestycji i rozwoju Witold Słowik.
- Prace na odcinku Warka – Radom to ważny krok w kierunku dalszego wzmacniania roli transportu kolejowego w zintegrowanym systemie transportowym kraju. Dzięki tej inwestycji, wspartej unijnym dofinansowaniem, poprawi się komfort jazdy podróżnych, a czas przejazdu ulegnie skróceniu - podkreślił Przemysław Gorgol, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych.