Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Braniewo zostanie odcięte od kolei do Olsztyna na lata?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
02-09-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Braniewo zostanie odcięte od kolei do Olsztyna na lata?
fot. MJ
Przewozy Regionalne wybrały przewoźnika zastępczej komunikacji autobusowej na czas przebudowy linii z Olsztyna go Gutkowa. Mimo, ze prace obejmą 6-kilometrowy odcinek torowiska, Przewozy Regionalne postanowiły swoich pasażerów wozić autobusami aż do Braniewa. Utrudnienia rozpoczną się 13 września i potrwają aż do końca przyszłego roku. Jednak planowana kaskada kolejnych remontów oznaczać będzie odcięcie Braniewa od Olsztyna na kilka lat.

Przewozy Regionalne wybierają firmy, która uruchomi zastępczą komunikacją za pociągi na czas modernizacji odcinka linii kolejowej nr 220 Olsztyn – Gutkowo. Przewoźnik postanowił uruchomić autobusy w dwóch wariantach.

Pociągi kursujące do Elbląga będą rozpoczynać i kończyć bieg na stacji w Gutkowie, z kolei na odcinku Gutkowo – Olsztyn Główny podróżnych wozić będą autobusy. Taki kształt przewozów utrzyma się od 13 września 2019 roku do 10 sierpnia 2020 roku. Przejazd autobusem miałby trwać 22 minuty – niezależnie od pory dnia oraz z postojem na przystanku Olsztyn Zachodni.

Pociągi nie dojadą do Braniewa przez kilka lat?

Inaczej będzie wyglądała sprawa z połączeniem do Braniewa. Tutaj na całej linii przewoźnik zdecydował się uruchomić zastępczą komunikację. Co więcej, będzie ona funkcjonować dłużej, bo do końca grudnia 2020 roku. Przewoźnik w tym przypadku tłumaczy się względami eksploatacyjnymi. – Podesłanie taboru spalinowego do Braniewa mogło by się odbywać tylko liniami Olsztyn – Iława – Malbork – Elbląg – Braniewo – tłumaczy Dominik Lebda, rzecznik prasowy Przewozów Regionalnych. Jak podkreśla, obsługa kolejowej komunikacji zastępczej została uzgodniona z Urzędem Marszałkowskim województwa warmińsko-mazurskiego zarówno co do trasy przejazdu, jak i miejsc zatrzyma komunikacji zastępczej. Niestety, nie podano szczegółowego rozkładu jazdy. Wiadomo natomiast, że obecnie pociągi na trasie jadą ok. 2 godz.

Najprawdopodobniej koniec 2020 roku nie będzie jednak momentem, w której przewozy kolejowe wrócą do Braniewa. PKP PLK planują bowiem modernizację linii nr 221 z Gutkowa do Braniewa. Ogłoszony w 2017 roku przetarg dawał szansę na wykonanie prac w tym samym okresie, co na linii 220 Olsztyn – Gutkowo. Przez ostatnie dwa lata nie udało się jednak wybrać wykonawcy, a obecnie trwa trzeci przetarg. Co gorsza, aby obniżyć koszty, zakres inwestycji ograniczono krótkiego odcinka linii (22 km) z Gutkowa do Dobrego Miasta. Przygotowanie projektu, a następnie realizacja prac ma potrwać 24 miesiące, zatem utrudnienia skończą się najwcześniej pod koniec 2020 roku. Potem trzeba będzie po raz kolejny zamknąć linię, żeby zmodernizować pozostałe 65 km z Dobrego Miasta do Braniewa. Oznacza to najprawdopodobniej odcięcie Braniewa od kolei na kilka lat.

Są wyniki przetargu na KKA


Wracając do przetargu na komunikację zastępczą, stanęło do niego sześć firm, natomiast pięć z nich złożyło oferty w obu wariantach. Jedynym kryterium wyboru ofert jest cena. Przewozy Regionalne dla pierwszego zadania przygotowały budżet w wysokości 625,5 tys. zł. Na zadanie drugie przewidziano z kolei 1,32 mln zł. Do obsługi odcinka Olsztyn Główny – Gutkowo wybrano Firmę Handlowo-Usługową Mariusz Franków Malawa z miejscowości Bircza. Przewozy Regionalne za zastępczą komunikację zapłacą 870 tys. zł. Natomiast dla najdłuższego odcinka jako najkorzystniejszą wskazano ofertę olsztyńskiej firmy PUH Tłoczkowski Arkadiusz. Oferent usługi przewozowe oszacował na 893 tys. zł. Co ciekawe pozostałe firmy chciały od Przewozów Regionalnych powyżej 1,1 mln zł.

Przewoźnik powinien dysponować co najmniej czterema autobusami dla zadania Olsztyn – Gutkowo i dwoma dla zadania Olsztyn – Braniewo. Określono, że autobusy nie mogą być starsze niż z 2009 roku, a ich pojemność nie mniejsza niż na 60 osób. Pojazdy mają być niskopodłogowe i wyposażone w klimatyzację, ogrzewanie i tablice elektroniczne. Trasy obsługiwać będzie od jednego autobusu do trzech na kurs, w zależności od godzin kursowania i przewidywanych potoków podróżnych.

IC pojadą objazdem


Także PKP Intercity przygotowuje się do zamknięcia linii 220 Olsztyn – Gutkowo. Założono, że pociąg TLK Stańczyk relacji Szczecin – Olsztyn będzie kończyć i rozpoczynać bieg na stacji w Gutkowie. Pozostałe pociągi pojadą trasą okrężną przez Iławę i Ostródę. Z kolei na trasie Malbork – Elbląg – Olsztyn uruchomiona zostanie autobusowa komunikacja zastępcza.

Po inwestycji nowe przystanki

Do prac przygotowują się też PKP PLK. – Trwa projektowanie prac dla odcinka Olsztyn – Gutkowo. Wykonawca uzgadnia koncepcję programowo-przestrzenną, pozyskuje decyzje lokalizacyjne oraz gromadzi materiał dla realizacji. Ze względu na jednotorowy charakter linii, od 13 września br. nastąpi zamknięcie odcinka objętego pracami – mówi Martyn Janduła z zespołu prasowego zarządcy infrastruktury.

Przebudowa przez PKP PLK ponad 6-kilometrowego odcinka linii kolejowej w Olsztynie stworzy warunki do uruchomienia kolei aglomeracyjnej. W ramach inwestycji w mieście wybudowane będą zupełnie dwa nowe przystanki – Olsztyn Likusy i Olsztyn Redykajny. Dodatkowo Olsztyn Śródmieście zyska nowy, drugi peron od strony al. Wojska Polskiego. Budowa mijanki w obrębie przystanku Olsztyn Likusy poprawi przepustowość trasy. Pojawi się też tunel pieszo-rowerowy, który zastąpi przejście w poziomie szyn na ul. Jeziornej.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Nowe przystanki kolejowe w Olsztynie jeszcze nie teraz

Infrastruktura

Będzie przebudowa stacji Pasłęk

Infrastruktura

Będzie przebudowa stacji Pasłęk

Jakub Madrjas 08 lipca 2020

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Nowe przystanki kolejowe w Olsztynie jeszcze nie teraz

Infrastruktura

Będzie przebudowa stacji Pasłęk

Infrastruktura

Będzie przebudowa stacji Pasłęk

Jakub Madrjas 08 lipca 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5