Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Obecna oferta rozkładu jazdy KM optymalna przy istniejącej infrastrukturze

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
20-06-2019
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Obecna oferta rozkładu jazdy KM optymalna przy istniejącej infrastrukturze
Fot. Michał Szymajda
Trasowanie pociągów dalekobieżnych na linii nr 440 w RRJP 2019/2020 obserwujemy z dużym zaniepokojeniem. I to z kilku powodów: pogorszenia oferty przewozowej Kolei Mazowieckich, jak również możliwości poniesienia konsekwencji finansowych związanych z nieodpowiednią realizacją projektu „Zakup taboru kolejowego do obsługi portów lotniczych i przewozów aglomeracyjnych w korytarzu linii E-65 oraz aglomeracji warszawskiej”, który został dofinansowany ze środków unijnych - pisze w miesięczniku "Rynek Kolejowy" Dariusz Grajda, członek zarządu spółki Koleje Mazowieckie. 

Obecna oferta rozkładu jazdy, gdzie pociągi kursują średnio co 15 minut, wydaje się optymalna przy obecnie istniejącej infrastrukturze. Mam na myśli przepustowość stacji Warszawa Lotnisko Chopina, która jest niewielka i posiada jedynie dwa tory główne zasadnicze z krawędziami peronowymi. Jej przepustowość w okresie kursowania pociągów KM oraz SKM Warszawa jest wyczerpana z uwagi na konieczność zachowania odpowiedniego czasu na obrót składów. Tymczasem trasowanie nowych pociągów spowoduje konieczność odwołania tych, które kursują obecnie lub ułożenia skrajnie niekorzystnego dla pasażerów rozkładu jazdy pociągów regionalnych uruchamianych przez Koleje Mazowieckie i SKM Warszawa (pociągi w kilkuminutowych odstępach z krótkim obrotem w stacji Warszawa Lotnisko Chopina), w czasie wjazdu składu PKP Intercity.

Oprócz tego trasowanie nowych, nieznajdujących się w obecnym rozkładzie jazdy pociągów na linii nr 1, szczególnie na odcinku Grodzisk Mazowiecki – Skierniewice, spowoduje zapewne pogorszenie oferty pociągów Kolei Mazowieckich na tym odcinku (wydłużone postoje w Grodzisku Mazowieckim i Żyrardowie) lub w skrajnych przypadkach wręcz konieczność skrócenia relacji pociągów kursujących obecnie do Skierniewic, tym bardziej, że linia nr 1 ma posłużyć jako objazdowa dla prac planowanych na linii nr 3.

Ponadto warto podkreślić, że do realizacji połączeń lotniskowych Koleje Mazowieckie zakupiły tabor dedykowany właśnie do obsługi tej linii. W perspektywie unijnej 2007-2013 spółka zawarła z Centrum Unijnych Projektów Transportowych Umowę o dofinansowanie dla projektu pn. „Zakup taboru kolejowego do obsługi portów lotniczych i przewozów aglomeracyjnych w korytarzu linii E-65 oraz aglomeracji warszawskiej”, w ramach której zakupiła 16 sztuk czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Zakupiony w ramach projektu tabor zgodnie z umową o dofinansowanie obsługuje m.in. połączenia lotniskowe pomiędzy portami MPL im. F. Chopina i MPL Modlin.

Spółka, stając się beneficjentem środków unijnych, została zobligowana do wypełniania zapisów umowy o dofinansowanie, z której wynika, że projekt do dnia 25 lutego 2021 r. znajduje się w okresie trwałości. Oznacza to, że do dnia 25 lutego 2021 r. tabor zakupiony w ramach projektu musi obsługiwać m.in. połączenia lotniskowe (z cyklicznym rozkładem co 30 minut), bez możliwości skierowania taboru na inną trasę niewskazaną w umowie o dofinansowanie oraz wniosku o dofinansowanie.

W okresie trwałości projekt musi spełniać założone w dokumentacji aplikacyjnej cele, do których zaliczono:
• zwiększenie udziału przyjaznego środowisku transportu publicznego w obsłudze mieszkańców Warszawy (głównego węzła komunikacyjnego aglomeracji i całego województwa mazowieckiego) oraz warszawskiego obszaru metropolitalnego, a konkretnie Warszawy oraz terenów powiatów położonych wzdłuż linii kolejowej nr 9 (E65);
• zapewnienie obsługi kolejowej Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Fryderyka Chopina w Warszawie poprzez usprawnienie transportu pasażerów oraz pracowników lotniska pomiędzy lotniskiem a centrum Warszawy i miejscowościami w północnej części warszawskiego obszaru metropolitalnego;
• zapewnienie obsługi kolejowej Mazowieckiego Portu Lotniczego Warszawa Modlin poprzez usprawnienie transportu pasażerów oraz pracowników lotniska z centrum Warszawy i miejscowościami w północnej części warszawskiego obszaru metropolitalnego;
• uruchomienie większej liczby pociągów regionalnych łączących Warszawę z powiatami: legionowskim, nowodworskim, mławskim, ciechanowskim oraz działdowskim – pozwoli na poszerzenie terenu warszawskiego obszaru metropolitalnego obsługiwanego przez kolej regionalną.

Ponadto kolejnym zobowiązaniem spółki KM, wynikającym z zawartej umowy o dofinansowanie, jest utrzymanie założonego wskaźnika rezultatu dla projektu, jakim jest „liczba osób korzystających z komunikacji miejskiej” – w odniesieniu do trasy obsługiwanej przez projekt. Spółka KM w okresie do dnia 25 lutego 2021 r. zobligowana jest do przedkładania w Centrum Unijnych Projektów Transportowych corocznych sprawozdań dotyczących utrzymania założonego wskaźnika.

W związku z tym wprowadzenie na daną relację kolejnego przewoźnika będącego konkurencją dla spółki KM może spowodować, że realizacja projektu dofinansowanego ze środków unijnych („Zakup taboru kolejowego do obsługi portów lotniczych i przewozów aglomeracyjnych w korytarzu linii E-65 oraz aglomeracji warszawskiej”) zostanie zakłócona, a zakładane wskaźniki rezultatu nie zostaną osiągnięte. Wiązałoby się to z konsekwencjami finansowymi dla spółki KM, a nawet zwrotem otrzymanego dofinansowania. Ponadto należy zaznaczyć, że połączenia obsługiwane zakupionym w ramach projektu taborem stanowią usługi przewozowe o charakterze publicznym.

Reasumując, w kontekście wyżej przedstawionych argumentów spółka zwróciła się do zarządcy infrastruktury z prośbą o nieprzyjmowanie wniosków na trasy pociągów dalekobieżnych na linii nr 440 w RRJP 2019/2020 w godzinach kursowania pociągów Kolei Mazowieckich i SKM Warszawa.

Artykuł ukazął się w najnowszym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy". Zapraszamy do Empików oraz prenumeraty!
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5