Jak można przeczytać w strategii Grupy PKP, "poczucie bezpieczeństwa jest fundamentem działań ukierunkowanych na podnoszenie satysfakcji Klientów z usług świadczonych przez podmioty Grupy PKP". Według danych SOK, w 2010 r. na kolei zaistniało 295 kradzieży na szkodę podróżnych, z czego 59 to wykryte przez Straż Ochrony Kolei. W 2011 r. było już 309 wydarzeń, a 60 wykryto. Liczba wydarzeń wzrosła więc o prawie 5 proc., a wykrywalność spadła o 0,6 proc.
W 2010 r. miało miejsce 114 kradzieży kieszonkowych w pociągach, 105 - bagażu w pociągach, 38 - kradzieży kieszonkowych na stacjach praz 38 bagażu na stacjach. Dla 2011 r. dane te wynoszą odpowiednio: 155, 88, 34 i 32 przypadki.
W 2010 r. doszło również do 101 pobić na terenach kolejowych, z czego wykryto 74. Daje to wykrywalność na poziomie 73,3 proc. W 2011 r. doszło natomiast do 108 pobić, z czego sprawców wykryto w przypadku 75,9 proc. Liczba tych wydarzeń wzrosła o prawie 7 proc., a wykrywalność - o 2,6 proc.
Jak można przeczytać w strategii Grupy PKP, klienci bardzo nisko oceniają poziom bezpieczeństwa osobistego w odniesieniu zarówno do czasu spędzonego na dworcach, jak i podróży. Jako przyczyny takiego stanu rzeczy jest brak usystematyzowanej obecności służb porządkowych, w tym Policji oraz SOK zarówno na dworcach, jak i w pociągach.
Bezpieczeństwo pasażerów i wpływ działań osób postronnych na bezpieczeństwo na kolei to niektóre z tematów, które zostaną podjęte podczas Forum Bezpieczeństwa Kolejowego, które odbędzie się w dniach 20-21 lutego 2013 r. w Warszawie. Organizatorem jest ZDG TOR, a partnerami: PKP Polskie Linie Kolejowe, Urząd Transportu Kolejowego, Instytut Kolejnictwa, Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych, Forum Kolejowe - Railway Business Forum oraz CS Szkolenie i Doradztwo. Patronat honorowy nad Forum objęło Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej.
Temat bezpieczeństwa na kolei powraca na łamy ogólnopolskich mediów niejako przy okazji kolejnych wydarzeń związanych z prowadzeniem ruchu kolejowego, zazwyczaj gdy dochodzi do wypadku lub katastrofy na torach. Tymczasem nacisk na zapewnianie bezpieczeństwa w transporcie szynowym nie powinno mieć wymiaru doraźnego. Forum Bezpieczeństwa Kolejowego poświęcone będzie tematyce podejścia zarówno technicznego, jak i prawnego do tych kwestii.
Podjęte zostaną również tematy:
- rozwiązań technicznych zwiększających bezpieczeństwo,
- oceny i kontroli faktycznego poziomu bezpieczeństwa w firmach kolejowych,
- nowe metody wykrywania i ograniczania zagrożeń w infrastrukturze kolejowej,
- koordynacji zarządzania bezpieczeństwa i oceny ryzyka w infrastrukturze kolejowej,
- bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych,
- ryzyka wynikającego z działań osób postronnych,
- oceny ryzyka w transporcie kolejowym,
- szkoleń na symulatorach,
- utrzymania taboru w świetle uregulowań unijnych,
- porównywania doświadczeń i prezentacji case studies.
Wśród prelegentów, którzy wystąpią w trakcie Forum znaleźli się: Marek Pawlik (Instytut Kolejnictwa, przewodniczący Rady Programowej Forum), Krzysztof Dyl (prezes Urzędu Transportu Kolejowego), prof. Henryk Bałuch (Instytut Kolejnictwa), Jan Raczyński (prezes SITK o. w Łodzi), Andrzej Pawłowski (członek zarządu PKP PLK), Włodzimierz Kiełczyński (dyrektor Biura Bezpieczeństwa PKP PLK), Józef Hałyk (komendant główny SOK), Tadeusz Ryś (przewodniczący Państwowej Komisji Badania Wypadków Kolejowych), Ryszard Węcławik (dyrektor Działu Bezpieczeństwa Ruchu Kolejowego, ZDG TOR), Krzysztof Baczyński (ekspert, ZDG TOR), Janusz Czarnocki (prezes CS Szkolenie i Doradztwo).
Więcej informacji na temat Forum, szczegółowy program i formularz rejestracyjny - tutaj.

