Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Europejskie Forum Taborowe. "Nie zamrażajmy inwestycji w obliczu wojny"

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Data publikacji:
19-05-2022
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Europejskie Forum Taborowe. "Nie zamrażajmy inwestycji w obliczu wojny"
fot. Alstom
Wobec nieprzewidywalnej sytuacji na świecie przewoźnicy kolejowi powinni być w najbliższym czasie gotowi do aktualizacji swoich strategii taborowych. Błędem byłoby jednak całkowite zamrożenie inwestycji w zakupy i modernizację taboru – wynika z debaty podczas Europejskiego Forum Taborowego.

– Trudna sytuacja geopolityczna i wzrost cen nałożyła się na wszystkie inne problemy, z którymi kolej nie poradziła sobie wcześniej – postawił diagnozę dyrektor Izby Gospodarczej Transportu Lądowego Maciej Gładyga. Jak dodał, miał na myśli np. wdrażanie norm TSI oraz likwidację barier dla płynnego ruchu na granicach. – Strategie taborowe na razie pozostają w mocy, ale nikt nie wie, czy za kilka miesięcy nie będzie ich trzeba rewidować. Na przykład koła monoblokowe, których stosowanie jest niezbędne do spełniania normy TSI Hałas, były w większości produkowane ze stali pochodzącej ze wschodu.

Zakładnicy przyszłości

Gładyga postuluje, by – co do zasady – trzymać się założeń dotyczących zakupów czy modernizacji pojazdów. – Być może jednak część z nich będzie trzeba zweryfikować. Nie wrócimy do takiego sposobu prowadzenia biznesu, jaki miał miejsce przed 24 lutego. Nawet gdy działania wojenne się zakończą, priorytetem przez pewien czas będzie wspieranie Ukrainy w odbudowie – przewidywał. Otwarte pozostaje też pytanie o przyszłość Nowego Jedwabnego Szlaku. – Trudno wyobrazić sobie powrót do takiego, jak przed inwazją, funkcjonowania tranzytu przez Rosję i Białoruś. Dwuznaczna jest też postawa Chin. Jesteśmy zakładnikami tego, co się wydarzy – podkreślił.

Odchodzenie od paliw kopalnych jest z jednej strony szansą dla kolei, z drugiej – grozi utratą części rynku przewozów towarowych. – Działania inwestycyjne, regulacje i schematy finansowania powinny zmierzać w kierunku szybkiego przestawienia na przewozy intermodalne. Trzeba też poszukiwać nisz, w których kolej do tej pory nie upatrywała swojej szansy. Dobrze, że na poziomie biznesowym zaczyna się to dziać, ale to dopiero początek drogi – uznał dyrektor IGTL.

Ambitne cele, zbyt duże obciążenie

Jak ocenił, urzędnicy Komisji Europejskiej wydają się mieć przesadne wyobrażenie o rentowności branży kolejowej. – Norma TSI Hałas będzie wdrażana właściwie bez dofinansowania, podobnie może stać się z cyfrowym sprzęgiem automatycznym. Choć głosimy Shift2Rail, z drugiej strony dokładamy przewoźnikom ciężaru – ubolewał Gładyga.

Według szefa IGTL problem zbyt wysokich stawek dostępu nie jest wyłącznie polską specyfiką – wyraźnie podnosi go także wielu graczy na innych rynkach europejskich. – Nie da się osiągnąć bardzo ambitnych celów stawianych kolei, jeśli będziemy postępować tak, jak do tej pory. W obecnej, trudnej sytuacji branża nie może robić tego własnymi siłami – zaznaczył.

Za mało nowych lokomotyw manewrowych

Niezależnie od trudnej sytuacji na rynku decyzje co do inwestowania będzie trzeba podejmować. –  Połowa lokomotyw w Polsce ma ok. 40 lat. Opublikowany niedawno raport pokazuje coś niepokojącego: zadeklarowaliśmy jako przewoźnicy, że wymienimy w najbliższych latach zaledwie 14 lokomotyw elektrycznych i 7 spalinowych. To bardzo mało w skali wszystkich przewoźników i całego kraju – stwierdził dyrektor utrzymania DB Cargo Polska Michał Batko.

Sama spółka planuje w Polsce to dalsze inwestycje taborowe. W tym roku udało się sfinalizować dostawę dwusystemowych lokomotyw, dopuszczonych do jazdy w Polsce i Czechach. DB Cargo Polska inwestuje też w platformy, a nawet sama rozwija produkcję innowacyjnych wagonów modułowych o zmiennej długości. – Dużym wyzwaniem będzie odnowa parku lokomotyw manewrowych. – Wielu przewoźników planuje wymianę taboru właśnie w tym zakresie – a dostępność takich pojazdów jest w Polsce mała. Jedynym rozwiązaniem wydaje się więc modernizacja. Atutem będą niższe koszty – stwierdził przedstawiciel DB Cargo Polska. Znacznie większe inwestycje, z racji skali przewozów, prowadzi w Niemczech spółka-matka: DB Cargo kupuje lokomotywy (w tym – DualMode) i wagony do przewozu samochodów, w tym – ciężarówek.

Wyższa prędkość – lepsza wydajność

Zdaniem kierownika Zakładu Gospodarowania i Utrzymania Lokomotyw Lotos Kolej Marka Kunickiego przyszłe potrzeby taborowe będą wypadkową wielu czynników. – Może się wydawać, że wobec odejścia od paliw kopalnych nie będziemy mieli czego wozić. Dywersyfikujemy jednak naszą działalność i pozyskujemy tabor do jej obsługi. Kupujemy lokomotywy i wagony intermodalne. Staramy się znaleźć dla siebie niszę – poinformował Kunicki. Z drugiej strony podniesienie prędkości na liniach kolejowych po modernizacji przyspieszy obrót wagonów i lokomotyw, zmniejszając zapotrzebowanie na tabor.

Na sytuację taborową Lotos Kolej mocno wpłynie planowana fuzja z Orlen Koltrans. – Czekamy, aż zacznie się coś dziać w sprawie. Jeśli do niego dojdzie, będziemy musieli zweryfikować strategię. Być może okaże się, że po połączeniu jakichś wagonów mamy za dużo – połączenie powinno przynieść synergię i oszczędności – kontynuował. W ciągu kilku lat przewoźnik chce wymienić ostatnie stare elektrowozy. – Staramy się do 2030 r. mieć tylko lokomotywy ETCS. Sukcesywnie wyposażamy je w ten system – zapewnił. W związku z rozwojem przewozów międzynarodowych wzrośnie też rola elektrowozów wielosystemowych. Dziś większość eksploatowanych przez spółkę wagonów jest leasingowana, ale prawdopodobnie ulegnie to zmianie.

Alstom: Mierzmy wyżej i dalej

Prezes i Dyrektor Zarządzający Alstom w Polsce, Ukrainie i Krajach Bałtyckich Sławomir Cyza zwrócił uwagę, że rynek zmienia się bardzo szybko. – Powinniśmy wyjść z pułapki średniego rozwoju – koncentracji na tym, czego potrzebujemy tu i teraz. Trudno dziś układać strategię, ale świat się nie zatrzymał. Jeśli będziemy koncentrowali się tylko na obecnej sytuacji w Polsce i u sąsiadów, zostaniemy w tyle. Za 10 lat pojazdy będą szybsze i mniej energochłonne. Nie powinniśmy dopuścić do tego, by tabor zamówiony za kilka lat był przestarzały już w momencie dostawy – przestrzegał.

Alstom przywiązuje dużą wagę do badania oczekiwań pasażerów. – Jeśli nie będziemy kreować rynku, będą go kreowały firmy samochodowe i linie lotnicze – argumentował przedstawiciel koncernu. – Do niedawna konsumpcja energii nie była w Polsce popularnym tematem. Teraz jednak paliwa drożeją, a niektóre się wyczerpują. Musimy więc dostosować się, by dogonić rynek – przekonywał Cyza. Jak przewidywał, jednym ze skutków ubocznych rosyjskiej agresji przeciw Ukrainie będzie szybszy, niż do tej pory, wzrost znaczenia napędu wodorowego.
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
3M
Aste
R&G Plus

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Boom na polskim rynku taborowym?

Biznes

Boom na polskim rynku taborowym?

Jacek Płaza 27 kwietnia 2023

Pozostałe z wątku:

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Zintegrowany transport

Łódź: Kiedy MPK przejmie zajezdnię Brus? Przedłużają się rozmowy

Kasper Fiszer 05 sierpnia 2023

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Zintegrowany transport

Po co Poznaniowi tramwaj w Ratajczaka?

Jakub Rösler 06 sierpnia 2023

Lyon: Modernizacja systemu metra za 1,7 mld euro. W stronę automatyzacji

Infrastruktura

Zobacz również:

Boom na polskim rynku taborowym?

Biznes

Boom na polskim rynku taborowym?

Jacek Płaza 27 kwietnia 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5