Urząd Miasta Łodzi unieważnił przetarg na modernizację Trasy W-Z. Zapisana była w nim przebudowa torowiska i dróg w ciągu Alei: Piłsudskiego oraz Mickiewicza. Obejmował także budowę nowego odcinka torów na Janów i Olechów. Zamknięcie przetargu bez wyboru wykonawcy nie oznacza jednak zaniechania inwestycji ani odroczenia terminu oddania jej do użytku.
Zamówienie zostanie podzielone na trzy mniejsze etapy, z których każdy będzie objęty osobnym przetargiem ogłoszonym w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Motywy takiej decyzji tłumaczy wiceprezydent Łodzi Radosław Stępień: – Chodzi o inżynierię finansową. Nie chcemy obciążać budżetu miasta kwotą ok. pół miliarda złotych, niezbędną do zabezpieczenia środków na inwestycję. Dla bezpieczeństwa kontraktowania musielibyśmy bowiem wziąć pod uwagę nie tylko najniższą, ale i następną w kolejności ofertę – przekonuje urzędnik. Zapewnia, że nowa formuła zyskała akceptację Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Projekt pozytywnie oceniło też Centrum Unijnych Projektów Transportowych. – Jesteśmy wdzięczni dyrektorowi Pawłowi Szacille, który wykazał olbrzymie zrozumienie dla naszej sytuacji finansowej – dodaje.
Według nowej koncepcji, pierwsze stadium ma obejmować remont istniejącej sieci tramwajowej i drogowej oraz uruchomienie niezbędnej do jej funkcjonowania części sygnalizacji. Dwa kolejne – budowa odcinka na Olechów i stworzenie docelowego systemu sterowania ruchem – będą kolejno realizowane dopiero po podpisaniu umowy na dofinansowanie poprzedniego etapu z funduszy europejskich. – Dzięki temu, zakres rezerwy środków w budżecie nie musi być tak wysoki. Kiedy po realizacji pierwszego podpiszemy umowę o finansowanie, po stronie dochodów pojawiają się pieniądze w niej zapisane – wyjaśnia Stępień. Wiceprezydent podkreśla, że rok 2015 nadal jest końcową datą realizacji kontraktu.
Oferenci biorący udział w zamkniętym przetargu zaproponowali ceny znacznie przewyższające sumy, jakie na sfinansowanie inwestycji był gotów przeznaczyć Urząd Miasta. Najtańsza oferta opiewała na 422 miliony złotych wobec 260 mln przewidzianych w budżecie. Całościowe finansowanie inwestycji musiałoby więc – jak przekonują władze Łodzi – pociągnąć za sobą m. in. cięcia innych wydatków inwestycyjnych.
Koncepcja modernizacji Trasy W-Z zakłada zarówno remont istniejących, jak i budowę nowych odcinków torów. Odcinek w kierunku Olechowa ma biec od pętli Augustów wzdłuż ulic: Rokicińskiej i Hetmańskiej. Natomiast w miejscu przecięcia arterii z trasą Łódzkiego Tramwaju Regionalnego (skrzyżowanie z Al. Kościuszki) ma powstać nowy, przyjazny pasażerowi czterotorowy węzeł przesiadkowy – Dworzec Tramwajowy Centrum. Aby umożliwić jego funkcjonowanie, przewiduje się budowę torów w ul. Piotrkowskiej między Żwirki a Piłsudskiego/Mickiewicza. Będzie to pierwszy od lat 60. ubiegłego wieku nowo otwarty odcinek torowiska w jezdni.