NUMER 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Temat numeru:
Renesans nocnych pociągów
szukaj
Śledź nas:

Spółka joint venture PKP Cargo i LTG Cargo ma ruszyć w III kwartale 2021 r.

| Jakub Madrjas 26.03.2021 1,5k

Spółka joint venture PKP Cargo i LTG Cargo ma ruszyć w III kwartale 2021 r.
Wileński terminal intermodalnyFot. LTG Cargo
Jak dowiedział się "Rynek Kolejowy", spółka joint venture narodowych przewoźników Polski i Litwy, PKP Cargo i LTG Cargo, ma rozpocząć działalność w III kwartale bieżącego roku.
Przed miesiącem spółki PKP Cargo i LTG Cargo – zgłosiły do UOKiK zamiar powołania wspólnego przedsiębiorstwa. To pokłosie podpisanej we wrześniu ubiegłego roku umowy. Zgodnie z wnioskiem, przedsiębiorstwo ma działać jako operator intermodalny ładunków na trasach Litwa – Polska, Litwa – Włochy oraz Litwa – Niemcy. Spółka świadczyć będzie usługi organizacji kolejowych przewozów jednostek intermodalnych typu terminal-terminal, składów całopociągowych, usługi frachtu RID (organizowanie transportu produktów niebezpiecznych) oraz w razie potrzeby usługi tzw. "ostatniej mili", tj. dostarczenia ładunku docelowo do klienta.

Nie powstaje nowy przewoźnik

– Wspólna spółka z PKP Cargo powstała przede wszystkim po to, by przyczynić się do realizacji unijnego Zielonego ładu, przez przeniesienie przewozów towarowych z transportu drogowego na kolej, co pomoże zmniejszyć negatywny wpływ transportu na środowisko oraz emisje gazów cieplarnianych. Widzimy, że Polska i drugie kraje Europy Zachodniej i Południowej (Niemcy, Włochy, Czechy, Austria, kraje Beneluksu itp.) są zdominowane przez transport drogowy i towary przewożone są zwykle naczepami. Na tym tle wspólnie z naszymi kolegami z PKP Cargo zdecydowaliśmy się na wspólne działanie i zaoferowaliśmy rynkowi nową usługę – przewóz standardowych naczep na specjalnie przystosowanych do tego celu wagonach platformach, a tylko „ostatnią milę” (50-100 km) takie naczepy pokonają transportem drogowym  – mówi "Rynkowi Kolejowemu" Andrius Jovaiša z działu relacji międzynarodowych Kolei Litewskich. O pilotażowym przewozie naczep pisaliśmy w tutaj.

Przedstawiciel Kolei Litewskich podkreśla, że nie chodzi o konkurencję z firmami operującymi na rynku transportu drogowego. – Przeciwnie – chcemy zaoferować nasze usługi, a tym samym jeszcze bardziej zwiększyć efektywność łańcuchów logistycznych i przyczynić się do rozwoju „zielonego” transportu – mówi Jovaiša, podkreślając, że nie powstaje żaden nowy przewoźnik, a spółka joint venture nie będzie bezpośrednio świadczyć usług transportowych. – Spółka joint venture będzie działać jako operator lub agregator, który zapewni pełną i wysokojakościową obsługę klienta – wyjaśnia.

Przewozy będą realizowane odpowiednio przez LTG Cargo i PKP Cargo lub przez innych przewoźników działających na rynkach nie objętych przez założycieli firmy, (n. p. Włochy). Spółka joint venture będzie miała bezpośrednie relacje z klientami, będzie się zajmować wagonami, terminalami, itp. 

Start w III kwartale 2021 r.


Jak informuje Piotr Czartoryski-Sziler z biura rozwoju, relacji inwestorskich i promocji PKP Cargo, harmonogram działań opiera się na uruchomieniu przewozów w III kwartale 2021 roku. Obaj przewoźnicy nie zdradzili, czy została już ustalona nazwa dla spółki, zasłaniając się tajemnicą przedsiębiorstwa. – Możemy jednak powiedzieć, że ze względu na duży ruch ciężarówek z Litwy do Włoch, w zasięgu zainteresowania spółki joint-venture jest uruchomienie bezpośrednich połączeń kolejowych do przewozów naczep samochodowych w tej relacji – zdradza Czartoryski-Sziler. Analogicznie jak z relacją Litwa – Niemcy.

Co przemawia za utworzeniem nowej spółki, zamiast organizacji przewozów w ramach istniejących struktur? Z punktu widzenia PKP Cargo, każda ze stron wnosi inne kompetencje, równocześnie mając wspólny cel biznesowy. – Struktura udziałów 50/50 daje gwarancję efektywności współpracy oraz zwiększa możliwości biznesowe – podsumowuje przedstawiciel polskiego przewoźnika.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 07-08/2021
NUMER 07-08/2021
Europejska może niezbyt szybko, ale dość konsekwentnie zmierza w kierunku gospodarki przyjaznej dla środowiska i nieuzależnionej od paliw kopalnych. Oczywiście największe znaczenie mają tu zmiany w energetyce, ale i do transportu przykłada się bardzo dużą wagę. Stąd od lat realizowane są projekty promujące rozbudowę infrastruktury kolejowej czy rozwijające transport publiczny. Jednym z małych kroków prowadzących do ograniczenia emisji ma być także ograniczenie ruchu lotniczego na rzecz kolejowego – tam, gdzie jest to możliwe. Oczywiście na niektórych trasach „wystarczy” wybudować koleje dużych prędkości, ale przy większych odległościach alternatywą mają być pociągi nocne. Na razie pojawiają się pierwsze po latach nowe dalekobieżne nocne połączenia – plany są bardzo ambitne, ale czy okażą się skuteczne? 

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: ul. Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5